Poslanci se napříč politickým spektrem shodli na tom, že je potřeba snížit počet odkladů školní docházky – a to velmi radikálně. Chtěli je zrušit pro všechny děti, které nemají závažnou zdravotní diagnózu. Slibovali, že i nedozrálým dětem se dostane v první třídě podpory. V každé třídě měl být asistent a nemělo se známkovat, což mělo podpořit učitele v tom, aby se výuka neorientovala na výkon. Jenže senátoři ve středu večer schválili pozměňovací návrhy v novele školského zákona, které tato a další navrhovaná opatření ruší. Podle odborníků však tímto krokem ohrožují úspěšný start vzdělávání i duševní zdraví dětí.
Zdroj: Hospodářské
noviny 12. 6. 2025
„Odstranili
tak jediná smysluplná opatření, která v návrhu byla. Bez nich dopady na děti,
které by odklad potřebovaly, přestože nemají diagnózu, jen pomalejší zrání
nervové soustavy, budou velmi tvrdé,“ upozorňuje psycholožka Zuzana Masopustová
z Masarykovy univerzity v Brně. S tím, že takových dětí je poměrně hodně.
Masopustová
považovala návrh za nebezpečný i v původní variantě s podpůrnými opatřeními.
Nyní varuje, že pokud by zákon prošel v této podobě, může to ovlivnit start
vzdělávací dráhy dětí – nejen jejich výsledky, ale i jejich duševní
zdraví. Navíc to podle psycholožky neúměrně zatíží učitele v prvních třídách,
kteří si s nezralými dětmi budou muset poradit sami. A také odborné
lékaře, kterých je nedostatek a hrozí, že je rodiče začnou více oslovovat, aby
získali diagnózu, a tím pádem i možnost dostat asistenta či odklad pro své
děti.
Podle
novely měl být v každé první třídě nad 15 dětí automaticky asistent pedagoga. S
tím ale nesouhlasil například senátor Stanislav Balík. „Nesouhlasí s tím ani
ministerstvo financí. V posledním desetiletí jsme vytvořili armádu asistentů,
nechci, abychom to ještě dál umocnili. Nerozumím tomu, proč je nyní chceme
povinně poslat i tam, kde nevíme, jestli jsou skutečně potřeba,“ uvedl.
Asistent však neměl být přidělen k nějakému konkrétnímu dítěti, jako tomu je
běžně teď, ale měl pomáhat učiteli zvládnout výuku s různě dozrálými dětmi.
„Děti s potřebou podpory by nyní musely čekat na vyšetření poradnou, až pak by
možná podpůrné opatření dostaly. Což je zdlouhavé a nejisté,“ upozorňuje
například analytik PAQ Research Karel Gargulák.
Balík
prosadil i zrušení povinného slovního hodnocení v prvních a druhých třídách,
žáci v těchto ročnících by tak dál dostávali známky. „Nyní se pro slovní
hodnocení ředitelé mohou rozhodnout se souhlasem školské rady. Dosud to udělalo
jen 20 procent škol. Společnost nám jasně říká, jak to chce, a já si myslím, že
nemáme páchat dobro skrze zákony,“ řekl HN.
Poslanci
chtěli také zrušit možnost opakovat první ročník. Výzkumy podle Garguláka
říkají, že opakování ročníku, zvlášť v raném věku, téměř vždy zvyšuje
pravděpodobnost vzdělávacího neúspěchu v dalším období. Ale i v tomto případě
se Senát postavil proti.
„Tipuji,
že to ještě více rozevře nůžky mezi dětmi ze sociálně slabých rodin a těmi,
které své děti dokážou lépe podpořit,“ obává se Masopustová.
Nově
naopak senátoři k zákonu přidali, aby o odkladu mohl rozhodovat i klinický
logoped. Předkladatelé však upozorňovali, že třeba vady řeči by neměly být
důvodem pro odklad, tím měl být jen závažný zdravotní problém. A proto také
nechtěli, aby o odkladu rozhodovali pediatři, ale omezili tuto pravomoc jen na
odborné lékaře. „Pokud by se mezi odborníky, kteří mohou rozhodnout o odkladu,
dostali i kliničtí logopedi, hrozí, že počty odkladů opět začnou stoupat,“
uvedl v Senátu předkladatel zákona poslanec Pavel Klíma (TOP 09).
Pod návrhem
zákona byla podepsaná i Renáta Zajíčková (ODS). V případě zrušení povinnosti
hodnotit děti jen slovně názory senátorů chápe. „I já jsem si říkala, že na
jednu stranu zvyšujeme pravomoce ředitelů, chceme, aby si rozhodovali o výuce
sami, a pak jim trochu nesystémově nařídíme, že zrušíme známkování,“
vysvětluje. Motivaci nedat dětem do prvních tříd asistenty ale nerozumí.
„Tímto a dalšími opatřeními jsme chtěli změkčit tu změnu, proto jsem ten
zákon podpořila,“ říká.
Poslanci
teď budou muset rozhodnout o tom, zda zákon schválí s pozměňovacími návrhy
Senátu, tedy faktické zrušení odkladů bez podpůrných opatření pro děti, nebo
Senát přehlasují a prosadí svou původní verzi, kterou do horní komory
parlamentu poslali. K tomu ale potřebují minimálně 101 hlasů. Pokud by se
jim to nepodařilo, zákon nejspíš spadne pod stůl. Otázka ale je, zda se k projednávání
zákona sněmovna v tomto volebním období ještě vůbec dostane.
„Bojím
se, že to zůstane už na další vládu, i když se samozřejmě budu snažit, abychom
se k jeho projednávání dostali,“ říká Zajíčková. Není si jistá, zda by pro
zákon po úpravách Senátu zvedla ruku.
„Pokud se sněmovně nepodaří Senát přehlasovat, tak je možná lépe, když to celé spadne pod stůl, než aby se zákon přijal v této osekané verzi. A pokud nebude podpořena velká novela školského zákona, nechá stát školy – hlavně ty potřebné – opravdu na holičkách,“ upozorňuje Gargulák. Senát totiž bude v červenci rozhodovat i o další školské novele, která obsahuje kontroverzní převod financování nepedagogických pracovníků na zřizovatele, ale třeba také financování sociálních pedagogů či školních psychologů.
0 komentářů:
Okomentovat