Česko stárne a s nimi také pedagogové. V této oblasti čelí školství dlouhodobému problému, který se nelepší – učitelé i ředitelé stárnou, ale mladé posily se do systému nedaří dostat.
Zdroj: Pedagogické
info 28. 5. 2025
Vidět je
to na datech České školní inspekce, naposledy ukazuje výroční zpráva za školní
rok 2023/2024, že:
— největší
podíl pedagogů věková skupina 41–50 let (27 %)
— následovaná
51–60 lety (23 %)
— jen 18
% učitelů je ve věku 21–30 let, přičemž tento podíl meziročně klesá
— podobné
je to i mezi řediteli – průměrný věk je 53 let, a například v mateřských
školách je čtvrtina ředitelů starší než 61 let.
Učitelské
sbory se stávají generačně nevyváženými. Starší učitelé mají zkušenosti a
stabilitu, ale školám chybí inovativní přístup, nové pohledy, technologie a
energii, kterou může mládí přinášet. Zároveň hrozí, že v průběhu několika málo
let může dojít k hromadnému odchodu do důchodu, na který nebude školství
personálně připravené.
Co s tím?
— Zlepšit
image učitelského povolání – nejen platově, ale i společensky. Mladí učitelé
potřebují vědět, že jejich práce má smysl a podporu.
— Zajistit
kvalitní uvádění začínajících učitelů – mentorství, prostor na učení, ne
přetížení od prvního dne.
— Změnit
podmínky pro řízení škol – umožnit větší diverzitu ředitelů a vytvořit lepší
nástupní trajektorii pro mladé vedoucí pracovníky.
— Podporovat
vstup pedagogů z jiných profesí – s důrazem na kvalitní přípravu, rekvalifikace
a smysluplné zaškolení.
— Stabilizovat
školní prostředí – kde je důvěra, podpora a možnost rozvoje, tam mladí
zůstávají.
Více než
milion pracujících seniorů dnes drží část systému nad vodou – mimo jiné i ve
školství. Ale spoléhání na odkládání odchodu do důchodu není systémovým
řešením.
0 komentářů:
Okomentovat