Záviš Dobiášovský: Revoluce na vysokých školách: končí bakalářky, studium se přizpůsobuje AI

pátek 6. června 2025 ·

Na vysokých školách v Česku probíhá rychlým tempem nenápadná revoluce. Umělá inteligence a výkonné jazykové modely vtrhly do každodenního života lidí a s tím i do života studentů a škol. Univerzity se situaci nebrání, studium se pomalu začíná přizpůsobovat a nejde zrovna o maličkosti. Některé fakulty postupně ruší dosavadní pilíř ukončování studia v podobě závěrečných prací, jiné to zvažují, podobně pak začíná být přípustné využívat AI k práci během studia či k podpoře samotné výuky.

 

Zdroj: Echo24.cz 31. 5. 2025

 

Vlna, kterou lze těžko zastavit. Tak jde shrnout přístup většiny univerzit, které deník Echo24 oslovil ohledně dopadu rozvoje AI modelů na studium na jejich fakultách. Ačkoliv některé z nich zatím volí k AI opatrnější přístup, těžko lze hledat poměrně krátkou dobu po „boomu“ jazykových modelů snahy využívání AI vyloženě omezovat.

 

Integraci AI do výuky i tvorby seminárních prací či studijních výstupů během studia například jednoznačně podporuje Masarykova univerzita. „Jsme přesvědčeni, že AI může být vynikající studijní pomůckou, která studujícím pomáhá lépe strukturovat učivo, vytvářet kvalitnější výstupy a zároveň získávat klíčové kompetence pro budoucí uplatnění na pracovním trhu. Očekáváme, že budoucí zaměstnavatelé budou po našich absolventech vyžadovat dovednosti spojené s využitím AI. Obecně vzato proto zákazy nepovažujeme za vhodné, preferujeme osvětu a vzdělávání studujících v etickém a transparentním používání AI,“ uvedl pro deník Echo24 Jakub Havlíček, metodik výukových inovací z Odboru pro kvalitu Rektorátu Masarykovy univerzity.

 

Ten je zároveň členem univerzitní skupiny pro AI ve výuce, která se nadále věnuje dalším možným změnám i do budoucna, v gesci má osvětové aktivity či možné další úpravy studijních plánů i metod hodnocení ve světle využívání jazykových modelů. „Masarykova univerzita aktivně řeší různé možnosti přizpůsobení závěrečných prací aktuálním potřebám výuky, potřebám pracovního trhu a změnám v oblasti technologií, včetně AI. V některých studijních programech již došlo k nahrazení klasických písemných závěrečných prací například praktickými projekty, prezentacemi závěrečných projektů, nebo prezentacemi portfolií, která studující tvoří po celou dobu studia,“ dodal Jakub Havlíček.

 

Na České zemědělské univerzitě (ČZU) došlo ke zrušení bakalářských prací na Provozně ekonomické fakultě, na dalších se o tom uvažuje. „Přitom byla adekvátně zvýšena kreditová dotace pro státní závěrečné zkoušky (SZZ), což odpovídá větší náročnosti na přípravu na zkoušku z komplexních předmětů SZZ. Dále byly ve studijních plánech rozšířeny obsahy vybraných předmětů, případně doplněny další volitelné předměty, s cílem rozvíjet a posílit potřebné klíčové znalosti a dovednosti studentů, zejména v oblasti přenositelných kompetencí. Často formou dodatečného projektu, případové studie nebo praktického odborného portfolia,“ uvedl pro deník Echo24 prorektor pro pedagogickou činnost Jiří Remeš.

 

Využívání AI při tvorbě závěrečných prací pak univerzita povoluje jako pomocný nástroj pouze v rešeršní části práce, a to ke kontrole gramatiky a stylistiky, k návrhům struktury a reformulaci textu, případně k vyhledávání zdrojů. Studenti musí využití AI vždy deklarovat. „Na ČZU jsme reagovali na rozvoj AI úpravou některých interních předpisů a tvorbou metodických pokynů. Kromě toho je rozvoji využívání AI věnována pozornost formou workshopů a školení pro akademické pracovníky i studenty, které se organizují zejména v rámci rozvojových projektů,“ dodal Jiří Remeš.

 

„Dá se očekávat, že AI budeme v budoucnu využívat podobně jako dnes využíváme internet, a proto dává větší smysl zaměřit se spíše na edukaci, transparentnost a etiku než na zákazy. K nástrojům však nelze přistupovat nekriticky,“ uvedla pro deník Echo24 za Karlovu Univerzitu mluvčí Šárka Bukvajová. Univerzita podle ní přistupuje k tématu generativní AI metodou „sdílení zkušeností a postupným rozšiřováním“, vznikla proto i specializovaná webová stránka.

 

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger