Na vysokých školách v Česku probíhá rychlým tempem nenápadná revoluce. Umělá inteligence a výkonné jazykové modely vtrhly do každodenního života lidí a s tím i do života studentů a škol. Univerzity se situaci nebrání, studium se pomalu začíná přizpůsobovat a nejde zrovna o maličkosti. Některé fakulty postupně ruší dosavadní pilíř ukončování studia v podobě závěrečných prací, jiné to zvažují, podobně pak začíná být přípustné využívat AI k práci během studia či k podpoře samotné výuky.
Zdroj: Echo24.cz
31. 5. 2025
Vlna,
kterou lze těžko zastavit. Tak jde shrnout přístup většiny univerzit, které
deník Echo24 oslovil ohledně dopadu rozvoje AI modelů na studium na jejich
fakultách. Ačkoliv některé z nich zatím volí k AI opatrnější přístup,
těžko lze hledat poměrně krátkou dobu po „boomu“ jazykových modelů snahy
využívání AI vyloženě omezovat.
Integraci
AI do výuky i tvorby seminárních prací či studijních výstupů během
studia například jednoznačně podporuje Masarykova univerzita. „Jsme
přesvědčeni, že AI může být vynikající studijní pomůckou, která studujícím
pomáhá lépe strukturovat učivo, vytvářet kvalitnější výstupy a zároveň
získávat klíčové kompetence pro budoucí uplatnění na pracovním trhu.
Očekáváme, že budoucí zaměstnavatelé budou po našich absolventech
vyžadovat dovednosti spojené s využitím AI. Obecně vzato proto zákazy
nepovažujeme za vhodné, preferujeme osvětu a vzdělávání studujících
v etickém a transparentním používání AI,“ uvedl
pro deník Echo24 Jakub Havlíček, metodik výukových inovací
z Odboru pro kvalitu Rektorátu Masarykovy univerzity.
Ten je
zároveň členem univerzitní skupiny pro AI ve výuce, která
se nadále věnuje dalším možným změnám i do budoucna,
v gesci má osvětové aktivity či možné další úpravy studijních plánů
i metod hodnocení ve světle využívání jazykových modelů. „Masarykova
univerzita aktivně řeší různé možnosti přizpůsobení závěrečných prací aktuálním
potřebám výuky, potřebám pracovního trhu a změnám v oblasti
technologií, včetně AI. V některých studijních programech již došlo
k nahrazení klasických písemných závěrečných prací například praktickými
projekty, prezentacemi závěrečných projektů, nebo prezentacemi portfolií, která
studující tvoří po celou dobu studia,“ dodal Jakub Havlíček.
Na České
zemědělské univerzitě (ČZU) došlo ke zrušení bakalářských prací
na Provozně ekonomické fakultě, na dalších se o tom
uvažuje. „Přitom byla adekvátně zvýšena kreditová dotace pro státní
závěrečné zkoušky (SZZ), což odpovídá větší náročnosti na přípravu
na zkoušku z komplexních předmětů SZZ. Dále byly
ve studijních plánech rozšířeny obsahy vybraných předmětů, případně
doplněny další volitelné předměty, s cílem rozvíjet a posílit
potřebné klíčové znalosti a dovednosti studentů, zejména v oblasti přenositelných
kompetencí. Často formou dodatečného projektu, případové studie nebo
praktického odborného portfolia,“ uvedl pro deník Echo24 prorektor
pro pedagogickou činnost Jiří Remeš.
Využívání
AI při tvorbě závěrečných prací pak univerzita povoluje jako pomocný
nástroj pouze v rešeršní části práce, a to ke kontrole gramatiky
a stylistiky, k návrhům struktury a reformulaci textu, případně
k vyhledávání zdrojů. Studenti musí využití AI vždy deklarovat.
„Na ČZU jsme reagovali na rozvoj AI úpravou některých interních
předpisů a tvorbou metodických pokynů. Kromě toho je rozvoji využívání AI
věnována pozornost formou workshopů a školení pro akademické
pracovníky i studenty, které se organizují zejména v rámci
rozvojových projektů,“ dodal Jiří Remeš.
„Dá
se očekávat, že AI budeme v budoucnu využívat podobně jako dnes
využíváme internet, a proto dává větší smysl zaměřit se spíše
na edukaci, transparentnost a etiku než na zákazy.
K nástrojům však nelze přistupovat nekriticky,“ uvedla
pro deník Echo24 za Karlovu Univerzitu mluvčí Šárka Bukvajová.
Univerzita podle ní přistupuje k tématu generativní AI metodou „sdílení
zkušeností a postupným rozšiřováním“, vznikla proto
i specializovaná webová
stránka.
0 komentářů:
Okomentovat