Ministerstvo školství bude po všech školách chtít, aby posílaly informace, kolik má každý žák omluvených a neomluvených hodin. Je to zásadní pro vzdělávací úspěšnost, říká ministerstvo.
Zdroj: Seznam.Zprávy.cz
20. 6. 2025
Chodí
vůbec děti do školy? Tuhle informaci až dosud paradoxně Ministerstvo školství
nemělo. Ne, že by docházku nekontrolovali učitelé nebo inspekce. Stát ale neví,
jestli a kde je s tím největší problém, protože nemá k dispozici
celostátní plošná data.
Změnit by
se to mělo od začátku příštího roku. Vstoupit v platnost má vyhláška
navazující na dvě projednávané novely školského zákona. Upravuje celou řadu
věcí a jednou z nich je právě předávání informací o zameškaných
hodinách.
Celoživotní
dopad zameškaných hodin
„Pro
další nastavení podpory škol, popřípadě určitých lokalit, ale i pro
systémové nastavení snižování vypadávání žáků ze vzdělávání se ukazuje jako
klíčové mít k dispozici statistické údaje o ne/účasti žáků na
vzdělávání. V některých oblastech jde o výrazný jev
s celoživotními dopady na dané jednotlivce i na společnost,“
vysvětluje nutnost změny mluvčí ministerstva školství Veronika Lucká
Loosová.
Údaje
o omluvených a neomluvených hodinách školy samozřejmě
sbírají. Vedou si je ale jen interně, ať už v třídních knihách nebo
evidencích docházky, a objeví se pak žákům na vysvědčení. O absence
se zajímá při šetření Česká školní inspekce, data se objevují také ve
výročních zprávách škol, systematicky se ale na celostátní úrovni nesbírají.
„Jde
o jeden z nejklíčovějších indikátorů, který ukazuje, jestli škola
a celý školský systém pro děti vůbec funguje,“ říká analytik vzdělávací
politiky z PAQ Research Karel Gargulák.
Čím víc
děti zameškají hodin, tím hůře se jim zkrátka vede ve škole. Tuhle logickou
rovnici podporují výsledky z mezinárodních šetření a studií.
S celostátními daty, kterými by mělo do budoucna Ministerstvo školství
disponovat, bude mít větší možnost zasáhnout tam, kde se s docházkou dětí
perou.
„Cílem je
využití informací pro větší podporu některých škol, respektive žáků. Příkladem
lze zmínit například oblast indexovaného financování škol nebo zavedení
sociálního pedagoga ve školách, kde právě tyto informace mohou být klíčové pro
vyhodnocování dopadů opatření,“ dodává Lucká Loosová.
Indexové
financování by mělo do budoucna zajistit, že se navýšených prostředků dočkají
školy, které mají objektivně náročnější práci. Například kvůli tomu, že k nim
dochází větší podíl žáků vyžadujících nějakou formu podpory.
Mluvčí
ministerstva školství také doplňuje, že by nemělo jít o zásadní nárůst
administrativy pro ředitele škol. Údaje by se měly exportovat ze školních
systémů jako individuální údaje z matrik.
„Popravdě
řečeno úplně nevím, jakým způsobem si to ministerstvo představuje. Pokud by šlo
o automatizovaný systém provázaný s evidencí školy, tak by to problém
asi nebyl. V případě, že by se vykazoval každý jednotlivý žák, tak by to
byla komplikace,“ říká Luboš Zajíc, prezident Asociace ředitelů základních škol
a ředitel ZŠ Pečky na Kolínsku.
Kontrola
i ve školkách
Velkou
změnu by to mělo znamenat také pro mateřské školy. Dnes je sice poslední
předškolní rok povinný, už se ale plošně nesleduje, jestli děti skutečně do
mateřské školy pravidelně dochází nebo jak často.
„U
mateřských škol to skutečně může pomoct, abychom zjistili, jestli předškolní
vzdělávání není pouze formální,“ dodává analytik Karel Gargulák.
Jak už
Seznam Zprávy popisovaly, hnutí Starostové má například ve svém programu
prodloužení povinné školní docházky o jeden rok v mateřské škole.
Děti by tak do školky musely nastoupit už ve čtyřech letech. Souhlasilo by
s tím i hnutí ANO.
Nová
vyhláška by tak mohla napomoct s řešením hned několika problémů českého
školství. Jak na začátku vzdělávacích drah dětí, kdy je zásadní, aby speciálně
děti z málo podnětného prostředí do školky nastoupily včas a měly tak
větší šanci, že na základní škole nebudou klopýtat.
Tak během
dalších let povinné školní docházky, kdy je hned druhým nejčastějším rizikovým
chováním dětí na českých školách záškoláctví. Řeší to každá druhá škola
v Česku. Častějším problémem zůstává podle České školní inspekce už jen
kouření.
0 komentářů:
Okomentovat