Pokud se Senát z „velké novely“ pokusí vyjmout nepedagogické pracovníky, poslanci už s velkou pravděpodobností nestihnou zákon v jakékoliv podobě schválit. Stejně jako v roce 2021 skončí roky práce pod stolem.
Zdroj: Seznam.Zprávy.cz
2. 7. 2025
Senát
známe jako pojistku demokracie. Až přijde jeho čas, zachrání ústavní systém
před zlovůlí poslanců, slyšelo hodně z nás. Mnohem méně lidí však tuší, že
senátoři momentálně hrají klíčovou roli i v reformách českého školství.
Jejich dobře míněné záměry však občas nekončí příliš úspěšně.
Nyní mají
senátoři opětovně v rukou zájmy sto sedmdesáti tisíc učitelů a téměř
dvou milionů dětí. Už tento týden budou rozhodovat o osudu tzv. „velké novely“ školského zákona. Přináší desítky potřebných
opatření, na kterých panuje odborná a většinově i politická shoda. Do
novely se nicméně dostal kontroverzní dodatek, podle něhož má přejít
financování kuchařek a školníků na obce a kraje. Kdyby kvůli němu měl
padnout celý návrh, půjde o zmařenou šanci na krok k lepšímu
vzdělávání, na kterou české školy již roky marně čekají.
Trocha
historie zásadních změn ve školství
V červnu
2021 Senát vrátil novelu, se kterou přišlo Ministerstvo školství pod
vedením Roberta Plagy. Počítala se zavedením sociálních pedagogů, uvádějících
učitelů a platy pedagogických pracovníků na 130 procentech průměrné
mzdy. Senátoři v dobré vůli chtěli záměry ještě zpřesnit a vylepšit.
Vrátili proto novelu do Sněmovny. Poslanci už zákon ale nedokázali vypořádat.
Novela prošla až v současném volebním období, avšak ve výrazně chudší
podobě – například slíbené zvýšení platů pedagogů se už netýkalo
psychologů a dalších odborníků.
Máme rok
2025 a Senát se zabývá další důležitou reformou – tzv. „velkou“
novelou školského zákona. Pokud ji horní komora vrátí, což řada jejích členů
naznačuje, poslanci ji podobně jako v roce 2021 nemusí stihnout
schválit.
Téměř
50 vítaných změn a jeden převod nepedagogů
Stabilní
financování speciálních pedagogů a psychologů, ukotvení sociálního
pedagoga, víc peněz pro znevýhodněné školy či inovace ve středním a vyšším
odborném školství. Novela školského zákona přináší téměř 50 změn. Většina z nich naplňuje
všeobecně respektovanou vládní Strategii 2030+, která byla schválena před pěti lety, stala
se jakýmsi fahrplanem pro české školství a pozitivně ji hodnotí odborníci
i politici. Co se části senátorů nelíbí?
Do novely se dostal i návrh, aby školníky, kuchařky či učebnice nově platily obce a kraje. Vznikl spíše na poslední chvíli a budí obavy. Samoprávy se jednoduše bojí, že se jim nebude dostávat pro novou roli organizačních kapacit a financí. Peníze na nepedagogy zamíří do tzv. „školského rozpočtového určení daní“ (RUD), který slouží k financování provozu škol podle počtu dětí ve školách v jednotlivých obcích. Tyto změny znepokojují i senátory a senátorky, kteří slyší samosprávy a volají po lepší přípravě návrhu.
Města a obce připravené rozvíjet dobrou praxi
Převod
nepedagogických pracovníků v současné podobě má ale i své obhájce.
Řada obcí a měst se na něj už připravuje. „Už nyní řídíme mateřské školy
skrze jedno ředitelství, a tak jsme schopni smysluplně a efektivně
zajistit nepedagogické činnosti a financování těchto pracovníků i pro
základky. Celý proces je třeba nastavit tak, aby se neohrozila důvěra mezi
školami a zřizovatelem,“ říká Lukáš Seifert, starosta Kutné Hory –
v řadě ohledů klasického okresního města.
Každá
změna přináší svá rizika, menší obce a města ale také vidí příležitosti.
Obce – zřizovatelé dostanou na své školy víc peněz, budou se o ně proto
muset i víc zajímat, vysvětluje Natálie Jaššová, ředitelka Základní školy
Budišov a tamní zastupitelka. „Doposud město na RUD pohlíželo jinak
a nebyl striktně určen pouze pro vzdělávací instituce. Zřizovatel bude
muset být více zainteresován do chodu svých zařízení, což s sebou
samozřejmě přináší starosti, ale na druhou stranu také přemýšlení nad skutečně
efektivním řízením školských organizací,“ říká.
Správa
škol společným ředitelstvím či přímo meziobecní spolupráce má řadu výhod. Mateřské školy v Trutnově si díky tomu
mohou dovolit větší počet úvazků specializovaných pracovníků (speciálních
pedagogů a logopedů), sdílení školníků, rychlejší digitalizaci
a úbytek papírování, ale i společné plánování vzdělávání
pedagogických pracovníků. Zkušenosti ZŠ a MŠ Údolí Desné zase hovoří
o úsporách z méně úvazků provozních zaměstnanců, možnosti platit
školní autobus, nižší administrativní zátěži vedení jednotlivých škol
i úspěšnějších žádostech o projekty.
Problém
by se jen oddálil
Pokud se
Senát z „velké novely“ pokusí vyjmout nepedagogické pracovníky, poslanci už
s velkou pravděpodobností nestihnou zákon schválit v jakékoliv
podobě. Stejně jako v roce 2021 skončí roky práce pod stolem, což by
samo o sobě nebyl největší problém.
Horší by
byl samotný dopad na školství, ve kterém by hrozil konec psychologů, sociálních
pedagogů či provázejících učitelů, protože by na ně zkrátka nebyly peníze, jež
by jim nyní „velká“ novela zajistila. Otázka „kuchařek a školníků“ by se
přitom jen oddálila. Plán přenést platby na obce vychází ze státní Strategie
2030+, vrátil by se proto v následujícím volebním období.
0 komentářů:
Okomentovat