V pražském Centru současného umění DOX se 24. 4. uskutečnil již 11. ročník konference Úspěch pro každého žáka s podtitulem Čemu věříme ve vzdělávání. Téma hodnot není v rámci českého vzdělávání bohužel dostatečně diskutováno, přestože právě hodnoty jsou základem našich představ a očekávání o tom, jak by měl vzdělávací systém vypadat. “Že si mnohdy nerozumíme, může být dáno právě tím, že málo mluvíme o tom, čemu věříme a v čem vidíme hodnotu. Protože každé naše rozhodnutí, každá volba z toho vychází,” pojmenovala důležitost takové diskuse Hana Košťálová z organizace Pomáháme školám k úspěchu, moderátorka úvodního diskusního bloku konference.
Záštitu konferenci, kterou pořádá Iniciativa úspěch
pro každého žáka a SKAV (Stálá konference asociací ve vzdělávání),
poskytly Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Úřad vlády ČR a OSN
Česká republika.
Konferenci v DOX zahájily v zaplněném
sále náměstkyně ministra školství Martina Běťáková a zmocněnkyně pro lidská
práva Klára Šimáčková Laurenčíková. Martina Běťáková hovořila o tématu hodnot z
pohledu systému, zdůraznila různorodost českého vzdělávacího systému i rozdíly
v tom, čemu ve vzdělávání věří učitelé a ředitelé škol, ale například také
rodiče. “Desítky tisíc učitelů a ředitelů nejsou zatím připraveny na
změnu, která čeká nás i naše děti. Připravit děti na budoucnost je úkolem
vzdělavatelů, úkol ministerstva je odpovědně predikovat a nastavit legislativní
a systémové hranice tak, abyste vy, kteří jste duší a srdcem toho, co se ve
školách děje, mohli být zdrojem inspirace,” poznamenala Martina Běťáková v
souvislosti s aktuálními výzvami, které před školství staví výzvy jako nástup
umělé inteligence nebo změny klimatu.
Konferenci zahájil diskusní panel na
téma Hodnotové rámce ve vzdělávacím systému. Na pódiu se při něm
setkali setkali zástupci organizací, které hodnoty, na kterých staví ve vztahu
ke vzdělávání, explicitně pojmenovaly a zveřejnily je. “Pro nás je to živá,
neustálá debata, jestli hodnotám, které jsme si dali do vínku, stejně rozumíme
a interpretujeme je. To, že vyznáváme stejné hodnoty, ale neznamená, že věříme
stejným řešením, a to je na tom nejvíc dynamické,” popsala význam diskuse
o hodnotách v rámci své organizace Silvie Pýchová, programová ředitelka
Partnerství pro vzdělávání 2030+. V diskusi se s ní potkali Tomáš Čakloš
(Otevřeno), Petr Daniš (Tereza), Petra Keprtová (Stálá konference asociací ve
vzdělávání), Petra Mazancová (Učitelská platforma), Ludmila Třeštíková
(Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy) a Kamil Ubr (Národní pedagogický
institut).
Odpolední program zahájil blok přednášek
téma (Ne)důvěra v potenciál každého žáka. V rámci českého
školství velmi palčivé téma otevřela Klára Zajíčková ze STEM, když na datech
získaných v rámci průzkumu zaměřeného na romské děti odpovídala otázku, co s
dítětem udělá, když se od něj od počátku jeho vzdělávací dráhy očekává selhání.
Další příspěvky se z
různého úhlu pohledu věnovaly podmínkám, které rozvoj potenciálu každého
žáka ovlivňují. Vystoupili s nimi Irena Dvořáková,
Lenka Felcmanová (Society for all), Tomáš Habart (Člověk v tísni), Markéta
Popelářová (Otevřeno).
Na konferenci jako zahraniční host
vystoupila Lucy Crehan, učitelka, odbornice na vzdělávací
politiku, mezinárodní konzultantka v oblasti vzdělávání a také autorka knihy
Chytrozemě, která hledá, co spojuje úspěšné vzdělávací systémy. Ve své
přednášce se Lucy Creham věnovala tématu v českém prostředí velmi aktuálním –
totiž tomu, co má společné kurikulum úspěšných vzdělávacích systémů Japonska,
Singapuru, Finska nebo Kanady. Konferenci zakončil workshop Hodnotové vzdělávání, který připravily
Michaela Stoilová a Dana Hádková z organizace Cyril Mooney Education.
Další zdroje
Prezentace z konference Úspěch pro každého žáka:
Čemu věříme ve vzdělávání jsou k dispozici ZDE.
S hodnotovými rámci organizací jejichž zástupci
se zúčastnili úvodní panelové diskuse, si můžete seznámit ZDE.
Program
konference a medailonky všech mluvčích je ZDE.
0 komentářů:
Okomentovat