Pro zájemce o školský management a práci vedoucích pracovníků škol by mohla být přínosným „čtením“ publikace známé slovenské autorky Márie Pisoňové. Mohou porovnat situaci na Slovensku a u nás.
Pod názvem Kompetenčný profil manažéra výchovno-vzdelávacej inštitúcie (Bratislava: Iura Edition, spol. s r. o., 2011. 106 s., ISBN978-80-8078-402-7) pojednává o stávající realitě řízení školských institucí na Slovensku. Autorka vychází ze skutečnosti, že výčet požadavků kladených v současnosti na tamější vedoucí pracovníky škol je velmi různorodý a rozsáhlý, výkon vedoucí funkce pak v čase čím dál náročnější.
Text publikace je strukturován do čtyř hlavních kapitol. Čtenář přechází od teoretických východisek řízení škol a školských zařízení ke krátkému historickému exkurzu, a poté do současnosti řízení vzdělávacích institucí na Slovensku. Následuje stručný vstup ohledně několika vybraných zahraničních konceptů kompetentnosti vedoucího pracovníka školy. S oporou o příslušnou legislativu je popsáno ukotvení pozice, příslušející pravomoci a odpovědnosti vedoucích pracovníků škol a školských zařízení na Slovensku, a to včetně požadavků kladených na jejich kontinuální vzdělávání.
Sledovaná problematika je završena pojednáním o specifické podobě manažerských funkcí vykonávaných ve školské řídící praxi na Slovensku. K tématu kompetentnosti vedoucích pracovníků slovenských škol a školských zařízení je přistupováno z různých hledisek. Patří k nim: teorie obecného managementu, teorie školského managementu jako hraniční pedagogická disciplína, historické poznatky o řízení slovenských vzdělávacích institucí, domácí i zahraniční pojetí žádoucí profesionální vybavenosti vedoucích pracovníků škol (a školských zařízení). Autorka čerpá z řady odborných titulů i zdrojů, jejich výčet je uveden v závěru knihy.
Publikace je sice psána odborným jazykem, ale poněvadž jsou veškeré pojmy průběžně objasňovány a doplněny grafickými schématy, je schůdný všem kategoriím českých čtenářů. Svým pojetím může oslovovat teoretiky školského managementu, vedoucí školské pracovníky působící na různých řídících úrovních, řadové pedagogické pracovníky i studenty doktorských studijních programů. V kontextu „čerstvého“ prohlášení stávajícího českého ministra školství o potřebě věnovat zvýšenou pozornost školské problematice, a to především profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků, by mohla být publikace užitečná i voleným politikům na různých úrovních, pracovníkům školské administrativy, činovníkům odborových orgánů i všem zaangažovaným občanům.
Michaela Prášilová: Zajímavá publikace z oblasti školského managementu
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)
Témata článků
- bibliografie (1)
- celoživotní vzdělávání (75)
- dětská literatura (22)
- DOKUMENTY (192)
- ESF (1)
- glosy (35)
- informační technologie (187)
- inovativní vzdělávání (150)
- názory (19)
- NÚV (1)
- odborná literatura (642)
- pedagogické asociace (107)
- pozvánky (1)
- PR článek (1)
- profese učitele (386)
- projekty (21)
- seriál Školství v koronakrizi (23)
- STRATEGIE 2020 (9)
- školský management (176)
- školství v regionech (105)
- školství v zahraničí (66)
- výchova (216)
- výtvarné umění (2)
- vyučování (333)
- výzkum a hodnocení (557)
- vzdělávací politika (829)
- zajímavé tipy (663)
- zaujalo nás (840)
Archiv
- ► 2024 (303)
- ► 2023 (337)
- ► 2022 (350)
- ► 2021 (314)
- ► 2020 (319)
- ► 2019 (311)
- ► 2018 (302)
- ► 2017 (313)
- ► 2016 (322)
- ► 2015 (303)
- ► 2014 (306)
- ► 2013 (310)
- ▼ 2012 (266)
- ► 2011 (255)
- ► 2010 (254)
Česká škola
Šéfredaktorka
Akce
Výtvarné umění

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.