Pro generaci Z je důležitý čas, ne peníze. Bohatství pro ně je, když mají dobrý pocit z toho, co dělají, říká futurolog Boender

úterý 18. prosince 2018 · 0 komentářů

Pojmenování pokolení za pomoci písmen vzniklo díky knize Generations dvojice amerických historiků Neila Howea a Williama Strausse z roku 1991. Vymysleli sice označení mileniálové pro lidi narozené mezi lety 1980 a 1994, jejich teorie ale postavila základ pojmenování generací podle abecedy. Z mileniálů se stala generace Y. Příští rok dosáhnou plnoletosti příslušníci generace Z, která vyrostla ve zcela digitálním světě.

Zdroj: Leoš Rousek, Hospodářské noviny 27. 11. 2018

„Skupině lidí z generace Z jsme dali na výběr mezi chlebem, pohárem vody a iPhonem. Všichni volili iPhone," řekl v rozhovoru pro HN futurolog René C. W. Boender během konference Czech Economic Summit pořádané ING Bank.

HN: Mladí lidé se vždy snažili odlišit od svých rodičů. Když dospějí, mezigenerační rozdíly mizí. Platí to stále?

Zčásti ano. Nová takzvaná generace Z ale usiluje o to, zbavit se všeho, co život komplikuje a ubírá čas. Nechtějí se přizpůsobit tolik, jako je do jisté míry ochotná moje a vaše generace, tedy generace X či Y. Chtějí, aby zůstalo vše dobré, a to, co je otravuje, zmizelo.

HN: Co přesně už nemá jejich životy otravovat?

Zbytečná rutina. Důležitý je čas. Peníze jsou až na druhém třetím místě. Hodnotu práce soudí podle toho, jak je naplňuje. Když si mohou vybrat mezi prací na něčem nezajímavém za hodně peněz a prací za málo, ale pro Elona Muska nebo Tima Cooka v Applu, volí hůře placený džob. Ať už jde o čtení, hry, sledování videí nebo jídlo, vše v nich musí vzbudit zápal a nadšení.

HN: Proč volí hůře placenou práci?

Zisk měřený časem je to nejdůležitější. Den má stále 24 hodin, je ale na vás, co s nimi uděláte. Mladá generace chce mít lepší život, což není totéž jako bohatší život ve smyslu více majetku, než jejich rodiče. Souvisí s tím také, jak vnímají, co firmy dělají třeba v ekologii. Chováte-li se špatně, nebudou pro vás pracovat. Proto vnímají BP jako British Pollution. Pamatují si, co se stalo v Mexickém zálivu (v roce 2010 způsobil výbuch ropné plošiny BP zamoření pobřeží USA, pozn. red.).

HN: To ale platí snad pro všechny mladé. Co se změní, až generace Z zhruba v roce 2025 převezme otěže světa?

Musíte si uvědomit, že tito mladí lidé dobře vědí, že budou muset pracovat a vydělávat 44 až 48 let. Chtějí, aby jejich zaměstnání mělo smysl a umožňovalo jim věnovat se snům a koníčkům. Bohatstvím pro ně je, že mají dobrý pocit z toho, co dělají a jak nakládají se svými životy.

HN: Jak se mladí lidé, a zejména generace Z, budou stavět a chovat k nadřízeným a autoritám obecně?

Budou ochotni autoritu přijmout, protože budou jednat pragmaticky. Starší nadřízení mají více zkušeností. Mladí od nich budou chtít zkušenosti nabrat a spolupracovat jako partneři. Jednání nadřízeného s podřízeným ve stylu „Marku, musíš to dělat takhle" k ničemu nepovede. Úspěšnější bude šéf, který řekne: „Marku, už jsi někdy tohle dělal? Já to dělal takto. Nechtěl bys to zkusit společně?" Přístup generace Z je učení se prací.

HN: To je přece učení italské pedagožky Marii Montessoriové. Do montessori škol chodili zakladatelé Googlu Larry Page a Sergej Brin či Amazonu Jeff Bezos. Spočívá budoucnost ve větším využití tohoto typu vzdělávacích zásad?

V každém případě musí dojít ke změně v tom, jak školy nyní fungují. To, s čím přišla Maria Montessoriová, je velmi dobrý a zdravý systém. Než se tam ale dostaneme, zaměřme se na učení tím, že děláme něco konkrétního. Jen tak budeme připraveni na okamžik, až se plně projeví umělá inteligence.

HN: Nemáte z umělé inteligence obavy? Prospěje rozvoji lidstva?

Nemám. Protože nám pomůže mnohé, s čím se dnes otravujeme a děláme to s velkým úsilím, zjednodušit a tím dojde ke zlepšení našich životů.

HN: Digitalizace postupně zasáhla takřka všechny oblasti lidské činnosti. Kdo souboj s ní v budoucnosti vyhraje a kdo prohraje?

Opakující se rutinní činnosti převezmou roboti.Vše, co vyžaduje dovednosti, dostane více prostoru, aby mohlo vyniknout. Poroste význam a hodnota truhlářů, kadeřníků či holičů. Zatím neexistuje počítačový program, který by tyto profese nahradil. Řemesla a poskytování služeb se stane novou normou., jak lidé budou měřit naplnění v osobním životě. A nemusí jít nutně o práci jako zdroj obživy. Udělali jsme si průzkum mezi mladými lidmi v 50 zemích světa a jejich odpovědi lze shrnout takto: Chci pracovat tři dny v týdnu, abych měl dost na živobytí, třeba v bance nebo v novinách. Chci ale jeden den na to, abych mohl dělat, o čem jsem vždy snil a co nemá s mou prací nic společného. Třeba psát román nebo tvořit sochy.

HN: Budou si lidé vybírat zaměstnání a zaměstnavatele podle toho, jestli dostanou čas na to, co je baví?

Naprosto. Volný čas je to nejdůležitější, co mají. Je to vlastně to nejluxusnější, co mohou získat. Neplatí to samozřejmě všude na světě, ve většině rozvinutých a civilizovaných zemí však ano…


Charakteristika generací


Generace X

Narození 1965-1979. Významná událost: krach burzy v roce 1987.
Generace X zažila během dětských let ve velké míře rozvody svých rodičů. Jejich matky zároveň začaly běžně pracovat, děti tak musely trávit více času samy doma. Generace je také často charakterizována velkou mírou skepse vůči okolnímu světu.

Generace Y

Narození 1980-1994. Významná událost: teroristický útok 11. září 2001.
Generace známá také pod pojmem mileniálové. Je pro ně charakteristická roztříštěnost do zájmových skupin, kterou umožnil nástup technologií, jako je třeba kabelová televize. Typické pro ně byly SMS zprávy, DVD nebo herní konzole. Díky iPodu začali nakupovat hudbu na internetu.

Generace Z

Narození 1995-2009. Významná událost: celosvětová ekonomická krize.
Většina lidí spadající do této generace používá technologie už od svého mládí. Technika se během jejich dětství neuvěřitelně rychle vyvíjela a oni se museli změnám přizpůsobit. Jsou připojeni k internetu kdykoliv a kdekoliv. Symbolem této generace se staly sociální sítě Instagram a Snapchat. Na rozdíl od předchozích generací je příliš nezajímají tradiční celebrity, ale spíše hvězdy sociálních sítí, které jsou v jejich věku.

Generace Alfa

Narození 2010+. Významná událost: Trump prezidentem USA, brexit.
O generaci Alfa toho zatím moc nevíme. Všichni příslušníci jsou ještě v dětském věku. Podle futurologa Marka McCrindla bude tato generace nejvzdělanější a nejbohatší v historii lidstva. Ve svém produktivním životě budou pravděpodobně používat plně autonomní auta, zcela běžně budou komunikovat s pokročilou umělou inteligencí. On-line pro ně bude prakticky výlučně mobilní.


René C. W. Boender (60)

René Boender je uznávaný řečník a spisovatel, který část svých přednášek a knih věnuje generaci Z. Je také poradcem nadnárodních společností, včetně ING, a univerzit.

Pracoval v marketingu, kde se podílel na kampaních pro firmy jako Coca-Cola nebo Goodyear. Ve své knize Generation Z and the Fourth (industrial) Revolution společně s kolegou Josém Ahlersem dopodrobna popisuje, jakým způsobem generace Z vnímá svět, co si myslí o politice či jak vnímá vzdělání. V listopadu měl na toto téma první přednášku v Česku.

Celý text najdete ZDE.