Listopadové EduFórum se neslo ve znamení alternativních škol a přístupů k učení. Na své si tak přišli zejména lidé, kteří se nespoléhají na tradiční české školství a hledají pro své děti jiné, stejně nebo více hodnotné formy vzdělávání. EduFóra se můžete zúčastnit i vy, příští setkání se uskuteční 11. prosince v Brně.
Dítě jako partner, ne podřízený
Dítě už vše má. Co nemá, o to si řekne. Není tedy nutné je příliš vychovávat, a to ani, když to s ním „myslíte dobře“. Tvrdí to Katka Králová, která na EduFóru představila principy Nevýchovy. Podle ní „stačí“ jednat s dítětem jako s partnerem – diskutovat, nesekýrovat a nezneužívat nadřazeného postavení, které podle Králové spočívá jen ve fyzické velikosti dospěláka. Že jde veškerá teorie stranou, když potřebujete ráno vypravit dítě do školky? Králová nepopírá, že jednat s dítětem jako s partnerem může chvíli trvat. Doporučuje začít jednoduše – používat při konverzaci se synem nebo dcerou „kamarádský filtr“. Zamyslete se, zda byste stejně jako s dětmi mluvili s kamarádem, se kterým se chcete na něčem domluvit. Slova, která vypustíte z úst, stejně jako tón, kterými je pronášíte, se pravděpodobně rázem změní.
Nenašel jsi školu? Založ si svou
Katka Mrzenová hledala pro své dítě základní školu, ve které by učitelé jejího potomka vedli k zodpovědnosti a rozvíjeli jeho osobnost bez zbytečného zneužívání autority učitele a dospělého. V obci Škvorec a okolí, kde Mrzenová bydlí, však takovou „základku“ nenašla. Se svým názorem nebyla sama, a tak se s ostatními rodiči rozhodla, že si takovou školu otevřou sami. A to se jim skutečně povedlo – Základní škola Purkrabka otevřela letos první třídu. Rodičům se nejen podařilo vytvořit prostředí, které staví na jim blízkých principech Waldorfské školy, ale také se do činnosti „své“ školy aktivně zapojují a mnohem více se přirozeně zajímají o tom, co se ve škole děje.
V souladu s okolím a přírodou
Představte si skautský oddíl jako školu. Zhruba takto představil ředitel František Tichý gymnázium Přírodní škola. Chtěl tím zdůraznit přístup, který spolu se svými kolegy, učiteli a žáky vyznávají. Přístup, kdy rodiče a děti nevnímají školu pouze jako přípravu na budoucí život, ale uvědomují si, že život se odehrává i ve chvílích, kdy děti sedí ve školních lavicích. I když i ty jsou v Přírodní škole relativním pojmem, neboť studenti se každý rok vyrážejí učit na pět týdnů do přírody a každý týden tráví část vyučování v rámci takzvaného projektového dopoledne mimo školní zdi. Studenti se také podílejí na organizaci života školy a nově se zapojí i do výběru nových žáků.
Celý text článku si můžete přečíst ZDE.
Lenka Kovaříková: Děti a škola – když tradiční výuka nestačí
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)
Témata článků
- bibliografie (1)
- celoživotní vzdělávání (75)
- dětská literatura (22)
- DOKUMENTY (192)
- ESF (1)
- glosy (35)
- informační technologie (187)
- inovativní vzdělávání (150)
- názory (19)
- NÚV (1)
- odborná literatura (642)
- pedagogické asociace (107)
- pozvánky (1)
- PR článek (1)
- profese učitele (386)
- projekty (21)
- seriál Školství v koronakrizi (23)
- STRATEGIE 2020 (9)
- školský management (176)
- školství v regionech (105)
- školství v zahraničí (66)
- výchova (216)
- výtvarné umění (2)
- vyučování (333)
- výzkum a hodnocení (557)
- vzdělávací politika (829)
- zajímavé tipy (663)
- zaujalo nás (840)
Archiv
- ► 2024 (303)
- ► 2023 (337)
- ► 2022 (350)
- ► 2021 (314)
- ► 2020 (319)
- ► 2019 (311)
- ► 2018 (302)
- ► 2017 (313)
- ► 2016 (322)
- ► 2015 (303)
- ► 2014 (306)
- ▼ 2013 (310)
- ► 2012 (266)
- ► 2011 (255)
- ► 2010 (254)
Česká škola
Šéfredaktorka
Akce
Výtvarné umění

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.