„Dostává se kultura ‚dosahování výborných výsledků za každou cenu‘ už i do mimoškolních aktivit a kroužků?“ ptá se Pooky Knightsmith – a ve své odpovědi na serveru SecEd vysvětluje, proč je důležité dělat alespoň některé věci jen tak, pro zábavu.
Zdroj: Scio 3. 12. 2016
Koníčky mají zůstat koníčky, i když učitelé, rodiče i sami žáci předpokládají, že ve vyšších třídách by měly i mimoškolní aktivity „dávat smysl i do budoucna“ a děti by za ně měly získat diplomy nebo ocenění. Z činnosti se tak ale často vytrácí radost.
Co můžou děti získat z neformálních zájmových aktivit? Odpočinou si od školního tlaku, alternativní činnost je fyzicky, emočně i akademicky osvěží, což žákům přináší nejen větší životní spokojenost, ale i zlepšení studijních výsledků. Děti také většinou poznají nové kamarády a setkají se s dalšími názory a zkušenostmi. Výkonové nastavení mimoškolních aktivit děti od zkoušení nových věcí odrazuje.
Neformální kroužky poskytují dětem bezpečný prostor pro dělání chyb a objevování cesty, jak mohou všechno zkusit znovu a lépe. Mnoho zájmových aktivit navíc dětem umožňuje najít jazykové a jiné způsoby, jak vyjadřovat a zvládat silné pocity. Všechny tyto benefity jsou silnější v prostředí, které neovládá soutěžní atmosféra. Knightsmith je přesvědčena, že když z osnov postupně ubývá hodin výtvarné nebo hudební výchovy, měly by děti zažít alespoň v některých aktivitách po škole atmosféru bez vnějšího nátlaku.
Doporučuje proto školám nabízet ve svých prostorách co nejvíce různých aktivit, spojit síly s okolními školami, aby byla nabídka co nejširší, zvát na školy zástupce organizací, aby představili jimi nabízené kroužky, a vyjednat s nimi dostupné ukázkové hodiny, nechat žáky sdílet mezi sebou, jaké má kdo zájmy, a sdílet informace o všech možnostech na školních webových stránkách. Nejúčinnější ale bude, když učitel sám žákům předvede, jaké má koníčky – jen tak, pro zábavu.
Původní zdroj.
Koníčky jsou koníčky
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)
Témata článků
- bibliografie (1)
- celoživotní vzdělávání (75)
- dětská literatura (22)
- DOKUMENTY (192)
- ESF (1)
- glosy (35)
- informační technologie (187)
- inovativní vzdělávání (150)
- názory (19)
- NÚV (1)
- odborná literatura (642)
- pedagogické asociace (107)
- pozvánky (1)
- PR článek (1)
- profese učitele (386)
- projekty (21)
- seriál Školství v koronakrizi (23)
- STRATEGIE 2020 (9)
- školský management (176)
- školství v regionech (105)
- školství v zahraničí (66)
- výchova (216)
- výtvarné umění (2)
- vyučování (333)
- výzkum a hodnocení (557)
- vzdělávací politika (829)
- zajímavé tipy (663)
- zaujalo nás (840)
Archiv
- ► 2024 (303)
- ► 2023 (337)
- ► 2022 (350)
- ► 2021 (314)
- ► 2020 (319)
- ► 2019 (311)
- ▼ 2018 (302)
- ► 2017 (313)
- ► 2016 (322)
- ► 2015 (303)
- ► 2014 (306)
- ► 2013 (310)
- ► 2012 (266)
- ► 2011 (255)
- ► 2010 (254)
Česká škola
Šéfredaktorka
Akce
Výtvarné umění

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.