Jana Straková: Jak vyvažovat autonomii a odpovědnost škol a učitelů

pátek 27. května 2011 · 0 komentářů

Prezentace z konference SKAV „Autonomie, odpovědnost, kvalita“ 13. 5. 2011 v Senátu Parlamentu ČR.


„Rozmach plošných testů se zásadním dopadem na žáky, školy a učitele

Pozitivní aspekty:
– Dochází ke zlepšování výsledků většiny žáků v testech

Negativní aspekty:

Testy poskytují nadhodnocenou informaci o vědomostech a dovednostech žáků
– negativní dopady na výuku a na iniciativu, zodpovědnost a tvořivost učitelů
– negativní efekty se objevují i při absenci zásadních dopadů
– dopady plošného testování nejsou řádně vyhodnocovány

Testy nepomáhají ke zlepšení vyučování a učení ani k profesnímu rozvoji učitelů
– kontrola výsledku, nikoli procesu
– přesvědčení, že učitelé a žáci budou při vědomí důsledků pracovat usilovněji a efektivněji
– dlouhý interval mezi testem a výsledkem, neexistuje přímá návaznost na výuku“

 

Prezentaci si můžete stáhnout ZDE.
 
Zprávu o konferenci „Najdeme pro české školy cestu k úspěchu?“ si můžete přečíst ZDE.