Ještě před pár lety platilo, že primárním požadavkem zaměstnavatelů byla praxe v oboru a absolventi nebo lidé, kteří měnili zaměření, byli ve značné nevýhodě. V posledních letech pozorujeme značný příklon k jiným, převážně měkkým dovednostem – vysoko se cení schopnost dobře komunikovat, vůle učit se a zodpovědný přístup. Jaké požadavky převažovaly v letošních poptávkách zaměstnavatelů, ukazují data z pracovního portálu Profesia.cz.
Požadavky zaměstnavatelů se v posledních dvou letech mění. A nejde jen o to, že nedostatek volných lidí na trhu práce vede zaměstnavatele ke snižování nároků. Projevuje se i zvýšení tempa změn, kterému se musejí firmy, a tedy i jejich zaměstnanci, přizpůsobit. Nestačí totiž dobře umět svou práci a předpokládat, že se podmínky po desetiletí nezmění – mluví se o nástupu post-profesní éry.
U středoškoláků je nejčastějším požadavkem zodpovědný přístup, u vysokoškoláků znalost angličtiny
Mezi nejčastějšími požadavky, které v roce 2019 zadávaly firmy, které hledaly nové zaměstnance se středoškolským vzděláním, jsou zodpovědný přístup, komunikační dovednosti, praxe a samostatnost. Z toho vyplývá, že firmy stále častěji hledají ty, kteří umějí přemýšlet a jsou schopní se sami rozhodovat. Direktivní způsob vedení lidí se postupně vytrácí a je nahrazován důrazem na zodpovědnost za vlastní práci.
U vysokoškolských pozic se uchazeči neobejdou bez znalosti angličtiny. Zatímco u středoškoláků je tento požadavek až na 5. místě, u vysokoškolských pozic je téměř podmínkou a předpokladem přijetí. Další předpokládanou znalostí jsou základní IT dovednosti jako ovládání kancelářských programů typu MS Office. Mezi časté požadavky ale patří také komunikační dovednosti, analytické myšlení a příjemné vystupování.
Pokud se podíváme na nejčastější požadavek zaměstnavatelů všeobecně, bez ohledu na vzdělání, jsou to komunikační dovednosti.
Měkké dovednosti lidé v životopise neuvádějí
Přestože drtivou většinu požadavků zaměstnavatelů v současné době tvoří měkké dovednosti, uchazeči se tomuto trendu zatím nepřizpůsobili. Ať už jde o lidi se středoškolským nebo vysokoškolským vzděláním, v životopisech zmiňují téměř výhradně tvrdé dovednosti. U obou skupin je to nejčastěji znalost anglického jazyka.
„Doporučujeme jít proti zažitým zvyklostem a v životopisech nezapomínat na měkké dovednosti,“ radí Michal Novák z Profesia.cz a upřesňuje: „Je dobré je ale popsat originálněji než slovy ‚zodpovědný, komunikativní, samostatný‘ – například tyto dovednosti opsat v několika větách a doložit konkrétními příklady z předcházejícího působiště nebo studia. O tom, jak napsat správně životopis odpovídající současným trendům, se mohou mimo jiné poučit návštěvníci festivalu příležitostí Profesia days v rámci poradenské zóny.“
Snižování nároků zaměstnavatelů
Rostoucí důraz zaměstnavatelů na měkké dovednosti je trend, který přichází i kvůli situaci na trhu práce. Firmy se přizpůsobily podmínkám a hledají spíše šikovné a flexibilní lidi, přičemž počítají s tím, že nové zaměstnance proškolí nebo dokonce vzdělají v odborné oblasti.
„Problémy s hledáním nových zaměstnanců vedou i ke snižování nároků zaměstnavatelů. Dokazuje to fakt, že v porovnání s předcházejícími lety klesá počet inzerátů, kde je požadováno vysokoškolské vzdělání druhého stupně. A přesto, že jazykové dovednosti patří k nejčastěji požadovaným tvrdým dovednostem, snižují se dokonce i nároky v této oblasti,“ uzavírá Michal Novák.
Profesia days 2019 proběhnou ve dnech 23. a 24. října na výstavišti PVA EXPO Praha.
Kompletní program a další informace včetně registrace pro vstup zdarma najdete na https://profesiadays.cz/.
Co chtějí zaměstnavatelé od uchazečů? Nejčastějším požadavkem není praxe
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)
Témata článků
- bibliografie (1)
- celoživotní vzdělávání (75)
- dětská literatura (22)
- DOKUMENTY (192)
- ESF (1)
- glosy (35)
- informační technologie (186)
- inovativní vzdělávání (148)
- názory (19)
- NÚV (1)
- odborná literatura (641)
- pedagogické asociace (104)
- pozvánky (1)
- PR článek (1)
- profese učitele (386)
- projekty (21)
- seriál Školství v koronakrizi (23)
- STRATEGIE 2020 (9)
- školský management (170)
- školství v regionech (98)
- školství v zahraničí (66)
- výchova (214)
- výtvarné umění (2)
- vyučování (327)
- výzkum a hodnocení (545)
- vzdělávací politika (797)
- zajímavé tipy (660)
- zaujalo nás (831)
Archiv
- ► 2024 (305)
- ► 2023 (337)
- ► 2022 (350)
- ► 2021 (314)
- ► 2020 (319)
- ▼ 2019 (311)
- ► 2018 (302)