Britský server SecEd předkládá výsledky výzkumu, podle kterého je u chudších dětí větší pravděpodobnost zvláštních vzdělávacích potřeb, ale menší pravděpodobnost získání vhodné pomoci. Podpůrné služby by přitom měly být dostupné právě v nejchudších oblastech, aby bylo zlomeno propojení chudoby se slabými studijními výsledky.
Zdroj: Scio 8. 3. 2016
Výzkum vedený think-tankem LKMco a zveřejněný nadací Josepha Rowntreeho odhalil, že mezi dětmi z nízkopříjmových rodin s nárokem na bezplatné školní obědy je 29 % žáků se zvláštními vzdělávacími potřebami (tedy 340 .600 žáků), zatímco mezi jejich bohatšími spolužáky je to jen 13 %.
Čím jsou chudší žáci starší, tím spíše mají zvláštní vzdělávací potřeby a tím méně často najdou jejich rodiče odpovídající pomoc.
Zpráva z výzkumu doporučuje, aby bylo naplnění zvláštních potřeb žáků záležitostí celé školy, ne jen specializovaných zaměstnanců. Podobně by mělo ministerstvo vnímat zvláštní vzdělávací potřeby u dětí jako prioritní, stejně jako socioekonomické znevýhodnění, a měl by se zlepšit přístup škol k financování zvláštních opatření a zaměstnanců.
Mezi bariéry chudých dětí se zvláštními vzdělávacími potřebami podle zprávy patří:
1. Nekonzistentní identifikace zvláštních potřeb.
2. Nepřehlednost systému, kdy se přístup k pomoci liší podle oblastí.
3. Změny ve financování, které vedly ke zmatení praktiků a rodičů.
4. Omezený přístup na kvalitnější školy.
5. Nedostatečné zapojení rodičů a nedostatečná domácí příprava, která by mohla být zlepšena lepší komunikací školy a vzdělávacích zařízení s rodiči.
6. Nízká kvalita podpůrných opatření na školách, kterou může zvýšit sdílení dobré praxe mezi školami.
7. Vyčleňování dětí ze tříd nebo celých mainstreamových škol.
8. Nekvalitní speciální školství.
9. Nedostatek informací o vztahu etnicity, chudoby a diagnóze zvláštních vzdělávacích potřeb, i když je prokázaná vyšší pravděpodobnost diagnostikování zvláštních potřeb u etnicky odlišných dětí.
10. Nedostačující rané vzdělávání, klíčové pro start do vzdělávání, ale roztříštěné a podfinancované.
Původní text.
Chudší děti se zvláštními vzdělávacími potřebami mají méně podpory
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)
Témata článků
- bibliografie (1)
- celoživotní vzdělávání (75)
- dětská literatura (22)
- DOKUMENTY (192)
- ESF (1)
- glosy (35)
- informační technologie (187)
- inovativní vzdělávání (150)
- názory (19)
- NÚV (1)
- odborná literatura (642)
- pedagogické asociace (107)
- pozvánky (1)
- PR článek (1)
- profese učitele (386)
- projekty (21)
- seriál Školství v koronakrizi (23)
- STRATEGIE 2020 (9)
- školský management (176)
- školství v regionech (105)
- školství v zahraničí (66)
- výchova (216)
- výtvarné umění (2)
- vyučování (333)
- výzkum a hodnocení (557)
- vzdělávací politika (829)
- zajímavé tipy (663)
- zaujalo nás (840)
Archiv
- ► 2024 (303)
- ► 2023 (337)
- ► 2022 (350)
- ► 2021 (314)
- ► 2020 (319)
- ► 2019 (311)
- ► 2018 (302)
- ► 2017 (313)
- ▼ 2016 (322)
- ► 2015 (303)
- ► 2014 (306)
- ► 2013 (310)
- ► 2012 (266)
- ► 2011 (255)
- ► 2010 (254)
Česká škola
Šéfredaktorka
Akce
Výtvarné umění

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.