Digitální technologie významně ovlivňují celou společnost a logicky by měly mít vliv také na podobu moderního vzdělávání.m K jejich implementaci do výuky je však nutné přistupovat odpovědně a s respektem k jedinečnosti výukového procesu.
Zdroj: Ondřej Katz, E15 speciál 21. 8. 2020, str. 2–5
Jakkoliv je nutné vzdělávací systém modernizovat a v rámci toho jej obohacovat o moderní prvky výuky, podle slov oceňovaného pedagoga a lektora moderních výukových metod Bohuslava Hory je také stále nutné pedagogům ponechat učitelům při volbě výukových metod možnost svobodného rozhodování.
Využívají se na českých školách dostatečně moderní, technologiemi podporované formy vzdělávání?
Nerad bych házel všechny školy a jejich pedagogy do jednoho pytle, odpověď je tedy složitější. Některé školy si zvolily cestu digitalizace a pedagogové tedy přemýšlejí o využitelnosti a smysluplném nasazení technologií ve výuce. Uvědomují si limity v jejich využívání, přemýšlejí o bezpečnosti nasazení jednotlivých aplikací či programů, ale raději hledají odpovědi na otázku, jak to udělat, než by vymýšleli odpovědi na otázku, proč to nejde.
Další skupinou jsou školy, kde technologie moc nepřijímají, ale ony se jim přesto tlačí do školy všemi možnými způsoby. Vymýšlejí tedy zákazy, de facto odmítají život před branami školy a ve výuce jim stačí tabule a křída, možná tak dataprojektor, interaktivní tabule a počítač maximálně pro učitele. Nemají rádi rychlé změny, neradi se s technologiemi kamarádí, protože jim nerozumějí, možná u nich zvítězily obavy a strach z možného zneužití. A potom existují učitelé, kteří nedbají omezení a technologie do svých tříd pašují třeba i přes zákazy. A samozřejmě to existuje i opačně.
Těch přístupů, jak už jsem řekla, je tu více, a tak to vypadá, že je třeba hledat východisko v podobě nějakého sjednocení. Osobně by se mi ale líbila politika svobodného rozhodnutí každého pedagoga. On je přece zodpovědný za použité metody – i podle školského zákona. Upozorňuji, že i učitel, který technologie příliš nevyužívá, může být dobrým učitelem. A stejně tak může učitel technologie nadužívat nebo je používat nevhodným způsobem, takže se někdy může chovat i nebezpečně. Záleží totiž především na tom, jak si s dětmi rozumíme, jestli je máme rádi a dokážeme je získat pro učení…
Celý text zajímavého rozhovoru najdete ZDE.
Bohuslav Hora: Technologie ano, ale smysluplně. A také možnost volby
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)
Témata článků
- bibliografie (1)
- celoživotní vzdělávání (75)
- dětská literatura (22)
- DOKUMENTY (192)
- ESF (1)
- glosy (35)
- informační technologie (186)
- inovativní vzdělávání (148)
- názory (19)
- NÚV (1)
- odborná literatura (639)
- pedagogické asociace (98)
- pozvánky (3)
- PR článek (1)
- profese učitele (386)
- projekty (21)
- seriál Školství v koronakrizi (23)
- STRATEGIE 2020 (9)
- školský management (169)
- školství v regionech (95)
- školství v zahraničí (66)
- výchova (213)
- výtvarné umění (2)
- vyučování (324)
- výzkum a hodnocení (531)
- vzdělávací politika (770)
- zajímavé tipy (658)
- zaujalo nás (829)
Archiv
- ► 2024 (264)
- ► 2023 (337)
- ► 2022 (350)
- ► 2021 (314)
- ▼ 2020 (319)
- ► 2019 (311)
- ► 2018 (302)