Ze dne na den jsme zůstaly doma. Já i moje osmiletá vnučka Laura bydlící o kilometr dál. Nastal nouzový stav, karanténa a vyučování on-line. Prvních pár týdnů to docela šlo. Zvykaly jsme si na roušku, plnily úkoly posílané třídní učitelkou, trénovaly násobilku a odpoledne vyrážely na dobrodružné výpravy do liduprázdného okolí.
Když jsem k večeru předala vnučku pracujícím rodičům, lékařům, posílala jsem svým čtvrťákům a páťákům dobrovolné vlastivědné úkoly. Dobrovolně je plnila asi jedna třetina.
S kolegyněmi jsem se viděla jen jednou. Ve škole, v rouškách, s odstupem. Vypadaly strhaně, pokud to lze poznat jen podle očí a vlasových odrostů. Zvláště ty, které mají dvě nebo tři malé děti.
Na moji otázku, jak přimět dítě dobrovolně plnit dobrovolné úkoly se zasmály a řekly, že ty jejich nechtějí plnit ani ty povinné.
Na první videokonferenci jsem se připojila se zpožděním. Anglickým pokynům jsem nerozuměla. Naštěstí přišel můj syn a zmáčkl správné klávesy. Taky mi pomohl se Školou v pyžamu, Trellem a Creonetem.
Po měsíci každodenního vaření pro 6 osob mi došel dech, chuť a nápady, co dát do trouby. Vnučka ustrnula na násobilce 4. Kdykoliv jsem při kuchtění navrhla, pojď trénovat, ozvalo se plačtivé – babi né.
Při psaní a čtení polehávala na stole. Karafiátovi Broučci ji nenadchli. Zato se se zájmem začetla do thrilleru skandinávského autora Žena v kleci.
Už dlouho jsem nic nečetla. Já, vášnivá čtenářka, mám nyní problém začíst se do novin nebo časopisů, o románu nemluvě. Zato mám už dávno splněno 100 jarních kilometrů.
Ještě že bylo většinou hezky a mohly jsme se po dopolední dřině skamarádit s Laurou na odpoledních vycházkách. Někdy jsme s sebou vzaly i našeho psa Jona. Prošly jsme naší vesnicí a objevily staré studny z roku 1875 a obrázek Panny Marie u jedné z nich. Zašly jsme do blízkého lesa a několikrát zabloudily i se psem. Pak jsme se pouštěly dál – k potokům, řekám, jezerům a rybníkům. Za jak dlouho oběhneš tenhle rybník? hecovala jsem ji někdy koncem března. Byla rychlá a po zásluze si vychutnala modrou Fidorku. Několikrát jsme se vypravily autem ke vzdálenějším vodopádům, jednou k rozhledně a dvakrát ke zříceninám hradů ze 14. století. Pod vodopádem jsem měla krizi. Kameny, které Laura v mžiku přeskákala, se pro mě staly překážkou. Trapně jsem skončila ve vodě a namočila si botasky.
A co moje on-line výuka?
Jednou týdně přidávám k dobrovolným úkolům i tipy na vlastivědné výpravy. A protože jsme ve čtvrté třídě ve středověku, doporučila jsem žákům výlety k blízkým hradům. Tři už jsme navštívily s Laurou. Byly sice zavřené, ale daly se obejít. A taky jsme ušetřily za vstupné.
S páťákama probírám na dálku Marii Terezii. Víte, že měla 16 dětí?!! A ještě bychom se měli národně probudit a pak se probojovat první a druhou světovou. Když to dobře půjde, skončíme v současnosti. Uf!
Vypadá to nadějně
Za měsíc bude moci Laura do školy. Co bude se mnou, nevím. Jsem sice v rizikové skupině 65 plus, ale zdaleka se tak necítím.
Zajímavou alternativu jsem našla na jednom webu. V článku s nadpisem „Je hezké, když se člověk věnuje profesi i v důchodu“ říká Harold Schlumberg: „Já mám to štěstí, že jsem byl chemickým inženýrem a jedna z činností, kterou dělám nejraději, je přeměna piva, vína, skotské a koktejlů na moč. Dělám to každý den a skutečně mě tato činnost těší“.
Harold může být v této těžké době inspirací i pro nás.
Hana Vaverková: Inspirativní důchodce
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)
Témata článků
- bibliografie (1)
- celoživotní vzdělávání (75)
- dětská literatura (22)
- DOKUMENTY (192)
- ESF (1)
- glosy (35)
- informační technologie (187)
- inovativní vzdělávání (150)
- názory (19)
- NÚV (1)
- odborná literatura (642)
- pedagogické asociace (107)
- pozvánky (1)
- PR článek (1)
- profese učitele (386)
- projekty (21)
- seriál Školství v koronakrizi (23)
- STRATEGIE 2020 (9)
- školský management (176)
- školství v regionech (105)
- školství v zahraničí (66)
- výchova (216)
- výtvarné umění (2)
- vyučování (333)
- výzkum a hodnocení (557)
- vzdělávací politika (829)
- zajímavé tipy (663)
- zaujalo nás (840)
Archiv
- ► 2024 (303)
- ► 2023 (337)
- ► 2022 (350)
- ► 2021 (314)
- ▼ 2020 (319)
- ► 2019 (311)
- ► 2018 (302)
- ► 2017 (313)
- ► 2016 (322)
- ► 2015 (303)
- ► 2014 (306)
- ► 2013 (310)
- ► 2012 (266)
- ► 2011 (255)
- ► 2010 (254)
Česká škola
Šéfredaktorka
Akce
Výtvarné umění

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.