V roce 1997 se rozběhla kromě pravidelných celostátních setkání členů PAU také setkání regionální, aby byla učitelům blíže. Záleželo na tom, kde se našli ochotní organizátoři a škola, která nabídla prostory.
Pro ilustraci si uděláme malý přehled míst i programového zaměření. Je z něj vidět, že podíl mělo vždy více organizátorů ve městě a lektoři byli z různých typů škol a míst z celé republiky. Přispívalo to velmi k vzájemnému poznávání, k inspiraci a předávání zkušeností.
Regionální PAU Žďár nad Sázavou 1.–2. 3. 1997
Pracovní setkání učitelů českého jazyka a příbuzných oborů aneb Čeština s porozuměním a tvořivě
Pořadatelé: PAU a Informační a metodické centrum ve Žďáru nad Sázavou, prostory poskytly Okresní úřad a 5. ZŠ ve Žďáru nad Sázavou, ubytování Domov mládeže, stravování jídelna Gymnázia.
Přednáška: Doc. PhDr. Jiří Mareš, CSc., katedra sociálního lékařství LF UK Hradec Králové: Styly učení u žáků – problémy s diagnostikou a ovlivňováním ve škole
Dílny:
1. PhDr. Vladimíra Neužilová, ZŠ Pozořice: Astrid Lindgrenová – Mio, můj Mio
2. Mgr. Tomáš Jurčík, Obchodní akademie Chomutov: Problematika psaní a, i, ani, nebo a jiné záludnosti
3. PaedDr. Jiří Schincke, ZŠ Želechovice: Možnosti komunikativní výchovy v dnešní škole
4. Mgr. Marie Matoušková, metodička 1. st. ZŠ, Mladá Boleslav: Jak jsme si pohráli s říkadlem a básní
5. Mgr. Jiří Bláha, ŠÚ Mladá Boleslav: Cestování do krajiny snů
6. Doc. PhDr. Jan Slavík, katedra Vv PedF UK Praha: Slovní hodnocení a jeho kritéria v českém jazyce
7. PhDr. Michaela Horáková, CSc., FF MU Brno, Ústav české literatury: Aktivní metody práce se starší literaturou
8. PhDr. Alice Vejvodová, Gymnázium Olomouc – Hejčín: Způsoby výuky literatury na anglickém gymnáziu
9. PhDr. Ondřej Hausenblas, katedra ČJ FF UK Praha: Píšeme srozumitelně, stručně a rádi (tvořivý sloh pro 2. stupeň ZŠ
10. Přemysl Rut, básník, publicista, literát: Povídka zevnitř
11. Alexej Pernica, DIFA – JAMU Brno: Proč v pohádkách drak žere nejraději princezny – a co s tím?
Účastníci se také mohli zúčastnit panelové diskuse k aktuálním problémům našeho školství a výletu do poutního kostela sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře.
Regionální PAU Plzeň 5. 4. 1997
Odborná diskuse Jak na školní kurikulum? – vede Vít Beran
Dílny:
1. Jaroslava Bicanová: Poznávání jazyka a pravopisu – zkušenosti z praxe 1.–4. ročníku ZŠ
Jak využít her, zábavných cvičení pohybu, písmenkových pohádek a čteného textu k postupnému ovládnutí základů parvopisu a gramatiky tak, aby výuka vycházela z nashromážděných zkušeností dětí.
2. Pavla Polechová: Kooperativní škola
V dílně se dozvíte, co je podstatou kooperativního učení, jaké jsou základní kooperativní dovednosti, co potřebujete ke kooperativnímu učení a jakou roli v něm hraje učitel.
3. Pavla Svobodová, Alena Knotková: Integrace dětí s poruchami
Jak pracovat ve třídě s dětmi s nejrůznějšími hendikepy (LMO, DMD, tělesné postižení).
4. Květa Taubenhanslová: Výukou k lidskosti
Důležitost vztahů učitel – žák, žák – učitel, neobvyklé způsoby práce při rozvíjení mezilidských vztahů, osobnostní růst učitele, osobnostní růst žáka (sledování až do dospělosti), příčiny kázně a nekázně.
Regionální PAU Praha 24.–25. 5. 1997 Svobodná ZŠ Londýnská
1. Carter Milhaus, ZŠ Bratislava: Jak vycházet vstříc různým potřebám dětí ve třídě – jak dělat tzv. aplikační úkoly v rámci integrované tematické výuky.
2. Svatava Kovářová, ZŠ Brumovice: Vliv atmosféry a prostředí školy na osobnostní rozvoj dítěte
3. Jana Havlová, Svobodná Komenského škola Jílové u Prahy: Svobodná hra
4. Jana Nováčková, Společnost pro mozkově kompatibilní vzdělávání: Kooperativní a skupinová výuka
5. Josef Valenta, FF UK a DAMU Praha: Osobnostně sociální výuka
6. Zdena Bezoušková, ZŠ Obříství: Projektová výuka na II. stupni se zaměřením na ekologii
7. Jana Nováčková: Odměna a trest a jejich úskalí
Kurs k duševní vyrovnanosti
Třebíč 22.–23. 9. 1997 pro učitele s dětmi
Praha 19.–21. 9. 1997 pro studenty učitelství
Lektorka: Zuzana Šebková Thaller
Pořadatelé: PAU, CDVU Třebíč a ZŠ Za rybníkem Třebíč
Ne všechno jste se naučili na fakultě a ne na vše stačí učitelská intuice. Zvládáte různě nadané děti? Míváte někdy trému a strach – při hospitaci, před rodiči, před třídou? Potřebujete překonávat malicherné spory a drby ve sborovně? Obstát se svými názory a metodami před ředitelem i rodiči a kolegy? Aby vás tíha tvrdé reality učitelské praxe nezaskočila a neodradila, k tomu by měl přispět i kurs PAU.
Kurs povede přední německá lektorka Či-kung. Či-kung je čínské cvičení těla a duše, s velmi starými kořeny, avšak silně rozvíjené jak v Číně, tak v západní Evropě od 70. let. Cvičení má velký význam jak pro fyzické zdraví: pro držení páteře a celého těla, pro schopnost snášet nepříjemné fyzické pocity (nevolnost, bolest). Po stránce duševní posiluje sebejistotu, vyrovnanost, vnitřní klid a duševní energii. Má různé zajímavé varianty zaměřené jednak právě na udržení nebo znovunabytí tělesného zdraví (terapie k léčení i rehabilitaci), jednak na to, aby člověk nalezl vztah ke své osobě a svému místu ve světě, a jednak na to, aby člověk uměl vytvářet dobré vztahy k lidem.
Regionální PAU 7.–8. 11. 1997 Broumov
Pořadatelé: PAU, Centrum vzdělávání Náchod, Masarykova ZŠ Broumov
1. V. Čuhajová, VŠP Hradec Králové: Matematika nejen v lavicích (návaznosti matematického učiva mezi 1. a 2. st.)
2. M. Kobzová, ZŠ Ústí nad Orlicí: Netradiční formy výuky na 1. st. ZŠ
3. J. Hájková, ZŠ Vraclav: Výprava za pohádkou
4. P. Polechová, ÚVRŠ Praha: Projekt Občan – praktická demokracie ve škole
5. V. Täubner, VŠP Hradec Králové: Nejstřeženější tajemství (sexuální výchova)
6. K. Rýdl, FF Praha: Týmové vyučování
7. E. Kučerová, Masarykova ZŠ Broumov: Jak se dělá školní časopis
8. V. Kopecká, Masarykova ZŠ Broumov: Práce na PC – výukové programy Baltazar
Regionální PAU 14. –15. 11. 1997 Zlín
Regionální prvky ve vyučovacím procesu v češtině a ve výtvarné výchově
Regionální setkání PAU pod záštitou Úřadu města Zlín a Školského úřadu Zlín – 15. ZŠ Zlín, Želechovice u Zlína
1. J. Schincke: Komunikace ve vyučovacím procesu, práce s žáky, praktické ukázky
2. M. Herálecká: Využití regionálních prvků ve vyučovacím procesu, práce s žáky na prvním stupni
3. M. Pešlová: Hrajeme si v češtině – praktické ukázky ve třídě se žáky prvního stupně
4. M. Černý: Inspiromat – netradiční metody ve výuce VV
5. O. Hausenbals: Píšeme zajímavě, stručně a rádi
6. H. Košťálová: Kritické myšlení – jak podporovat a rozvíjet ve škole
Zdroj: Pozvánky na akce, Informační listy PAU 1997, archiv autorky
Jak takové regionální setkání PAU vypadalo?
„…Iniciátory setkání byli pánové Jiří Schincke (želechovický češtinář a dějepisář) a Jiří Filipi (ředitel školy), ale na přípravě a realizaci se podílela snad celá škola, děti nevyjímaje. Nejen že pomáhaly s úpravami školy před setkáním, ale dokonce se samy staly aktéry dílen. Přišly do školy v sobotu a společně se svými učiteli předvedly, jak se ve škole pracuje v hodinách českého jazyka (vedl Jiří Schincke), výtvarné výchovy (Miroslav Černý) a jak vypadá vyučování na prvním stupni (Marie Herálecká, Marcela Pešlová).
Celý den také hloučky reportérů z řad žáků školy zaznamenávaly dojmy a názory přítomných učitelů a hned je zveřejňovaly prostřednictvím nástěnné varianty školního časopisu Brablenci. Kdo nahlédl do odpovědí na anketní otázky, dozvěděl se, že účastníci jsou spokojeni jak s dílnami, tak s péčí organizátorů.
Stovku účastníků z daleka i z blízka zpestřila čtyřčlenná delegace pedagogů z Polska, kterým se setkání zdálo mimořádně zajímavé nejen svým obsahem, ale zejména tím, že učitelé jsou schopni sami si organizovat své vzdělávání, že se dokáží domluvit a sejít, aby se obohatili navzájem o zkušenosti a dobré nápady, které vznikly přímo ve školách.“
Zdroj: Informační list PAU, prosinec 1997, str. 4
Doufám, že z ukázek je jasné, že na začátku se v PAU skutečně učitelé vzdělávali navzájem bez komerčních záměrů. Z některých postupně vyrostli lektoři a začali se vzděláváním živit. Nic proti tomu, doba se změnila. Ale témata kurzů se také změnila. Dnešní PAUcentrum už nemá s PAU opravdu téměř nic společného (jen tu zkratku).
Další díly seriálu najdete ZDE.
Jana Hrubá: DOKUMENTY 129. PAU rozjelo vzájemné vzdělávání učitelů
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)
Témata článků
- bibliografie (1)
- celoživotní vzdělávání (75)
- dětská literatura (22)
- DOKUMENTY (192)
- ESF (1)
- glosy (35)
- informační technologie (187)
- inovativní vzdělávání (150)
- názory (19)
- NÚV (1)
- odborná literatura (642)
- pedagogické asociace (107)
- pozvánky (1)
- PR článek (1)
- profese učitele (386)
- projekty (21)
- seriál Školství v koronakrizi (23)
- STRATEGIE 2020 (9)
- školský management (176)
- školství v regionech (105)
- školství v zahraničí (66)
- výchova (216)
- výtvarné umění (2)
- vyučování (333)
- výzkum a hodnocení (557)
- vzdělávací politika (829)
- zajímavé tipy (663)
- zaujalo nás (840)
Archiv
- ► 2024 (303)
- ► 2023 (337)
- ► 2022 (350)
- ► 2021 (314)
- ► 2020 (319)
- ► 2019 (311)
- ► 2018 (302)
- ► 2017 (313)
- ▼ 2016 (322)
- ► 2015 (303)
- ► 2014 (306)
- ► 2013 (310)
- ► 2012 (266)
- ► 2011 (255)
- ► 2010 (254)
Česká škola
Šéfredaktorka
Akce
Výtvarné umění

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.