Sběr a recyklace odpadu se již dávno stala součástí dobrých mravů, způsobem získání výrobně drahých či nedostatkových surovin, ekologickým hitem, příležitostí, jak nehledat své bydliště mezi okolními skládkami, ba co více – přímo nutností. Čím ale dlouho nebyla, je hraní.
Od roku 2008 však majoritní strážci odpadu (společnosti Asekol, Ecobat, Eko-kom a Ekolamp) se záměrem podpořit environmentální výchovu na základních a středních školách v České republice přišli s projektem "Recyklohraní". Snad symbolicky vyjadřuje název projektu potřebu přistupovat k recyklaci čehokoliv možného s takovou samozřejmostí a přirozeností, jakou představuje pro lidstvo hraní, hra, zábava…
Obdobně našim zvířecím spolubydlícím na Zemi se „Recyklohraní" stává hrou, při které se lidská mláďata připravují na dospělý život v džungli civilizace zasypávající je ze všech stran nepřetržitým proudem obalových materiálů, vysloužilých a již i po dvou letech zastaralých elektrospotřebičů, nejrůznějších odpadů. Rozvíjí tak vztah dětí k životnímu prostředí formou tematických her, praktických činností, kvízů a menších projektů, ale také jejich přímou účastí na sběru použitých baterií a vysloužilého drobného elektrozařízení. Za plnění úkolů a sběr získávají školy body, které si následně mohou ve speciálním internetovém katalogu vyměnit za různé odměny, charakteru výtvarných či sportovních potřeb, her, školních pomůcek, nebo také vstupenek do divadel, kin a zoo.
Asi tušíte, že her a zábavy není nikdy dost. Podle mého názoru spolu s lidstvu vrozenou zvídavostí tvoří hlavní hnací motor pokroku. A když už si hrát, tak co nejdéle. Nejlépe celý letošní podzim, který jsme ověnčili projektovými přívlastky velký a sběrový. V jeho rámci proběhl vsunutý projektový týden "Jak neskončit v koši".
Jeho těžiště tvořil sběr starého papíru (s celkovým počtem 17 114 kg), baterií i nejrůznějších elektrospotřebičů (počítačů, monitorů, televizí, praček, ledniček apod.), sběr nepotřebných mobilních telefonů (druhé kolo akce Věnuj mobil) a zajímavé projektové činnosti. Děti zhlédly tematické pořady České televize „Kam s nimi". Mladší žáci zformulovali recyklační desatero, znázornili koloběh života elektrospotřebičů. Diskutovaly o problematice třídění odpadu ve škole i v domácnostech – „Utopíme se v odpadech? Má třídění odpadu smysl?" Snažily se chápat kompostování jako součást řešení dané problematiky. Zabývaly se historií, výrobou a zpracování papíru i plastů. Poznávaly životnost, rozložitelnost, recyklaci plastů a bioplastů. Zkoumaly jejich vztah k životnímu prostředí. Začleňovaly téma odpadu do všech předmětů. Tvořily recyklační pohádky, slovní úlohy, dokonce i píseň „Třídíme odpad", kterou pod vedením Mgr. Ester Pelcové secvičil a zazpíval pěvecký sbor ZUŠ Štěpánov na „Dni školy" pořádaném ke stému výročí jejího založení.
Velmi zajímavým se ukázal dotazník, který s 9. ročníkem zrealizovala Mgr. Lucie Kupcová: „V rámci celoškolní akce s názvem Jak neskončit v koši byl žáky 9. tříd realizován výzkum týkající se třídění odpadu a přístupu občanů k problematice životního prostředí. Akce probíhala v obci Štěpánov a principem tohoto projektu byla anketa a zodpovězení žáky vytvořených otázek k již zmíněnému tématu.
Dotazovaní spoluobčané přistupovali, stejně jako žáci, k vyplňování dotazníků svědomitě a velmi ochotně. Záludným otázkám neunikli ani někteří členové pedagogického sboru. Po vyhodnocení dotazníků se žáci dopracovali k následující statistice: 53 % občanů se snaží třídit odpad, 28 % občanů se o tuto problematiku začíná zajímat a řešit ji, zbylých 19 % občanů tématu třídění odpadu a životní prostředí nevěnuje pozornost. Celkově hodnotím tuto akci za velmi úspěšnou a zábavnou."
Všechny povedené práce zdobí školní chodby a i nadále připomínají úspěšný projektový týden. Jeho chutnou tečkou se stal každoroční sběr kaštanů s výletem Mladých ochránců přírody do Obory u Troubelic. Věřme, že nastupující generace ocení naši snahu nezanechat jim neobyvatelnou planetu a Země bude stále modrou zářící perlou naší galaxie.
Více fotografií, informací i recyklační on-line hru naleznete na www.zsstepanov.cz.
Radomír Rais: Jak neskončit v koši
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)
Témata článků
- bibliografie (1)
- celoživotní vzdělávání (75)
- dětská literatura (22)
- DOKUMENTY (192)
- ESF (1)
- glosy (35)
- informační technologie (187)
- inovativní vzdělávání (150)
- názory (19)
- NÚV (1)
- odborná literatura (642)
- pedagogické asociace (107)
- pozvánky (1)
- PR článek (1)
- profese učitele (386)
- projekty (21)
- seriál Školství v koronakrizi (23)
- STRATEGIE 2020 (9)
- školský management (176)
- školství v regionech (105)
- školství v zahraničí (66)
- výchova (216)
- výtvarné umění (2)
- vyučování (333)
- výzkum a hodnocení (557)
- vzdělávací politika (829)
- zajímavé tipy (663)
- zaujalo nás (840)
Archiv
- ► 2024 (303)
- ► 2023 (337)
- ► 2022 (350)
- ► 2021 (314)
- ► 2020 (319)
- ► 2019 (311)
- ► 2018 (302)
- ► 2017 (313)
- ► 2016 (322)
- ► 2015 (303)
- ► 2014 (306)
- ► 2013 (310)
- ► 2012 (266)
- ▼ 2011 (255)
- ► 2010 (254)
Česká škola
Šéfredaktorka
Akce
Výtvarné umění

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.