Ústav pro informace ve vzdělávání přináší již šestou publikaci zabývající se problematikou nejzajímavějších a nejdiskutovanějších indikátorů z ročenky školství OECD Education at a Glance. Informace zveřejněné v publikaci mezinárodní organizace jsou autorkami dále doplněny o údaje za Českou republiku.
Kleňhová, Michaela, Šťastnová, Pavlína, Cibulková, Pavla: České školství v mezinárodním srovnání . Vybrané ukazatele publikace OECD Education at a Glance 2008. Praha, Ústav pro informace ve vzdělávání – divize Nakladatelství TAURIS, 2008. 115 s. ISBN 978-80-211-0557-7.
Ústav pro informace ve vzdělávání (ÚIP) je příspěvkovou organizací, přímo řízenou Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, se sídlem v Praze. Hlavními funkcemi Ústavu jsou statisticko a statisticko-evidenční, informační a knihovnické, výzkumné a analytické, organizační a koordinační aktivity.
Představovaný text přináší statistické informace o školství v zahraničí a porovnání českého vzdělávacího systému se školskými systémy jiných zemí. Tato publikace nepředstavuje překlad titulu Education at a Glance. Jsou zde prezentovány jednak vybrané indikátory, které jsou nejvíce diskutovány odbornou i laickou veřejností, a na druhé straně je český ekvivalent publikace mezinárodní organizace doplněn o údaje týkající se českého školského prostředí.
Celý text je koncipován do čtyř hlavních kapitol, které jsou dále členěny do podkapitol.
Kapitola A Výsledky vzdělávání a výnosy ze vzdělávání se zabývá problematikou úrovně studia dospělých, statistickým zpracováním četností studentů sekundárního a terciárního vzdělávání, vlivem účasti ve vzdělávání na účast na trhu práce a ekonomickými výnosy ze vzdělávání.
Kapitola B s názvem Finanční a lidské zdroje vložené do vzdělávání přináší statistické informace o tom, kolik stojí žák/student, kolik z bohatství státu je vynaloženo na vzdělávání, jaké jsou výdaje na vzdělávání a jak efektivně jsou finanční prostředky ve vzdělávání využity.
Kapitola C nese název Přístup ke vzdělávání, účast na něm a průchod vzdělávací soustavou. Zde autorky poskytují statistická data o rozšířenosti programů odborného vzdělávání, o tom, kdo se účastní vzdělávání a jak jsou studenti úspěšní při přechodu ze vzdělávání na trh práce.
Kapitola D Školní prostředí a organizace škol pojednává o čase stráveném žáky ve třídě, o počtu žáků na učitele, o odměňování učitelů a o monitorování práce škol vzdělávacími systémy.
Součástí každé kapitoly i jejích podkapitol jsou grafy a jejich interpretace, které podporují lepší pochopení i orientaci v textu. V úvodu publikace je uveden jejich kompletní seznam.
Hlavním kapitolám předchází pojednání o publikaci Education at a Glance a její obsah, soupis publikací prezentujících výsledky programu PISA a základní závěry týkající se souvislostí financování vzdělávání a jeho kvality.
V závěru publikace je přiloženo také Schéma vzdělávací soustavy (z roku 2005/2006) a přílohu 2 tvoří Zařazení vzdělávacích programů v ČR do mezinárodní standardní klasifikace vzdělávání ISCED97.
Publikace prezentuje vybrané indikátory, které vytváří obraz komparace českého a zahraničního školství. Zabývá se vysoce aktuálními tématy, které bývají skloňovány ve všech pádech ze strany jak odborné tak i laické veřejnosti. Text byl vytvořen pro všechny, kteří mají zájem o výše uvedená témata ve statistickém zpracování.
Mgr. Dominika Stolinská, Katedra primární pedagogiky, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci
Dominika Stolinská: České školství v mezinárodním srovnání (recenze)
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)
Témata článků
- bibliografie (1)
- celoživotní vzdělávání (75)
- dětská literatura (22)
- DOKUMENTY (192)
- ESF (1)
- glosy (35)
- informační technologie (187)
- inovativní vzdělávání (150)
- názory (19)
- NÚV (1)
- odborná literatura (642)
- pedagogické asociace (107)
- pozvánky (1)
- PR článek (1)
- profese učitele (386)
- projekty (21)
- seriál Školství v koronakrizi (23)
- STRATEGIE 2020 (9)
- školský management (176)
- školství v regionech (105)
- školství v zahraničí (66)
- výchova (216)
- výtvarné umění (2)
- vyučování (333)
- výzkum a hodnocení (557)
- vzdělávací politika (829)
- zajímavé tipy (663)
- zaujalo nás (840)
Archiv
- ► 2024 (303)
- ► 2023 (337)
- ► 2022 (350)
- ► 2021 (314)
- ► 2020 (319)
- ► 2019 (311)
- ► 2018 (302)
- ► 2017 (313)
- ► 2016 (322)
- ► 2015 (303)
- ► 2014 (306)
- ► 2013 (310)
- ► 2012 (266)
- ► 2011 (255)
- ► 2010 (254)
Česká škola
Šéfredaktorka
Akce
Výtvarné umění

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.