27. 5. 2009 vystoupila před silně prořídlým školským výborem Sněmovny Parlamentu ČR ministryně školství Miroslava Kopicová, aby informovala o stavu příprav maturitní zkoušky.
Ministryně vysvětlila, že po jejím nástupu bylo nutné jasně rozhodnout, zda bude vůbec realizována státní maturita jako krok k určitému srovnání úrovně středních škol, zda jsme vůbec schopni tento krok udělat a absolvovat rizika. Zjistila, že pro všechna rizika jsou připravena záložní řešení. Proto se rozhodla postupovat dále podle harmonogramu. Důvod k odkladu neshledala. Rizika budou podrobně monitorována a vyhodnocována.
Poslanci obdrželi materiál s informacemi o legislativním rámci, logistickém zabezpečení a financování. Je připraven návrh vyhlášky, který právě projednává legislativní rada vlády. Ředitelé budou moci jasně informovat žáky.
Ministryně upozornila, že vyšla vstříc požadavkům škol a místo generálky rozdělené na dvě části (testy – říjen, písemné práce – leden) se generální pilotáž uskuteční v termínu 19.–20. 10. 2009. Generálka by měla odhalit případné drobné nedostatky, které by Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání CVVM (dříve CERMAT) mohlo včas odstranit. Zkoušku lze absolvovat i bez legislativních úprav – ty jsou potřeba až v březnu 2010 při „ostré“ maturitě. Aktuální informace jsou na portálu www.novamaturita.cz, komunikace se školskými asociacemi a kraji probíhá.
Od 15. 5. 09 se proškolují managementy škol a maturitní hodnotitelé. Probíhá také realizace informačních a zabezpečovacích systémů. V polovině srpna bude vybrán dodavatel logistiky. Měla by to být stejná firma a stejné technologie jako později při „ostré maturitě“. (Ministryně zmínila, že nelze vyloučit incidenty a obstrukce při zadávacím řízení.)
V souvislosti s peticí studentů řekl náměstek Kitzberger, že v březnu proběhl reprezentační průzkum renomované agentury pro CERMAT. 70–90% ředitelů škol označilo informovanost za velmi dobrou. Nízká je ale informovanost studentů – přenos informací byl tedy velmi malý. (Možná šlo o pasivní rezistenci.) Přitom informace jsou k dispozici několik měsíců. Proto by se školy měly nyní zaměřit na studenty a rodiče.
Někteří poslanci v rozpravě vyjádřili poděkování ministryni, že neustoupila od projektu. Vyzvali se navzájem k podpoře potřebných legislativních úprav ve zrychleném řízení bez ohledu na politické zařazení. Výbor také jednohlasně schválil žádost ministerstvu financí, aby rozpočet školství nebyl nijak krácen.
Ministryně poděkovala za podporu a podotkla, že funkci přijala jako expert právě proto, že na ní byl konsensus politických stran. Udělá vše, aby své úkoly zvládla. „Nová maturita bude explicitně obsažena ve vládním prohlášení. Pokračování v přípravách zkoušky tak, aby se mohla uskutečnit v příštím roce, je jednou z vládních priorit,“ řekla.
Přislíbila také, že v době svého působení udělá a zveřejní vhled, jak je školství financováno (většina výdajů je mandatorních!) a rovněž, jak by bylo potřeba je financovat. Chtěla by také zjednodušit financování z ESF pro školy vytvořením modelových šablon tak, aby peníze přes kraje jen „protekly“ přímo do škol.
Jana Hrubá: Rozhodná ministryně před poslanci
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)
Témata článků
- bibliografie (1)
- celoživotní vzdělávání (75)
- dětská literatura (22)
- DOKUMENTY (192)
- ESF (1)
- glosy (35)
- informační technologie (187)
- inovativní vzdělávání (150)
- názory (19)
- NÚV (1)
- odborná literatura (642)
- pedagogické asociace (107)
- pozvánky (1)
- PR článek (1)
- profese učitele (386)
- projekty (21)
- seriál Školství v koronakrizi (23)
- STRATEGIE 2020 (9)
- školský management (176)
- školství v regionech (105)
- školství v zahraničí (66)
- výchova (216)
- výtvarné umění (2)
- vyučování (333)
- výzkum a hodnocení (557)
- vzdělávací politika (829)
- zajímavé tipy (663)
- zaujalo nás (840)
Archiv
- ► 2024 (303)
- ► 2023 (337)
- ► 2022 (350)
- ► 2021 (314)
- ► 2020 (319)
- ► 2019 (311)
- ► 2018 (302)
- ► 2017 (313)
- ► 2016 (322)
- ► 2015 (303)
- ► 2014 (306)
- ► 2013 (310)
- ► 2012 (266)
- ► 2011 (255)
- ► 2010 (254)
Česká škola
Šéfredaktorka
Akce
Výtvarné umění

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.