20. 6. 2019 proběhla v Národní technické knihovně prezentace výsledků šetření metodou Delphi, které mělo přispět k identifikaci prioritních témat ve vzdělávání. Výsledky budou předány expertní skupině, která připravuje hlavní směry pro Strategii 2030+.
Zdroj: www.skav.cz
Delfská metoda strukturuje diskusi, pomáhá utvářet společný názor a usnadňuje nalezení shody.
Tisková zpráva o průběhu šetření ZDE.
Pořadí všech témat ZDE.
TOP 10 priorit s největší mírou shody (nejméně kontroverzních)
– České školství je dlouhodobě podfinancované.
– Ředitelé škol jsou zavaleni administrativou a chybí jim jakákoli podpora.
– Učitelé mají příliš nízké platy.
– Státní politika ve vzdělávání je nekoncepční a nesystémová, nemá jasně a dlouhodobě stanovený
cíl a jasné priority. Podléhá momentálním vlivům, požadavky se mění s každým novým ministrem.
– Učitelé nejsou dobře profesně připraveni („neznají řemeslo“). Chybí jim didaktická výbava, neumějí dobře pracovat s cíli a vyhodnocovat dopady své pedagogické práce.
– Pedagogické fakulty nepřipravují absolventy pro moderní školu.
– Slabinou českého vzdělávacího systému jsou velké rozdíly mezi školami ve výsledcích a složení žáků, kteří školu navštěvují. To znamení, že z hlediska kvality vzdělávání je hodně důležité, jakou školu žák navštěvuje.
– Ve školách chybějí kvalifikovaní učitelé
– Učitelé trpí frustrací, osamělostí, vyhořením.
– Ve školách chybí podpora pro nadané děti.
TOP 10 priorit s nejmenší mírou shody (nejvíce kontroverzních)
– Požadavek povinného vzdělávání je pro děti a rodiče v současné době již příliš svazující.
– Povinné předškolní vzdělávání nemá žádné opodstatnění a jen zbytečně zatěžuje systém.
– Konzervativní rodiče a jejich spokojenost se stávajícím stavem brzdí inovace.
– Snaha o centralizaci (např. prostřednictvím jednotných testů, srovnáváním apod.) omezuje prostor pro individuální rozvoj žáků a jejich potřeb.
– Dochází k likvidaci systému speciálního školství.
– Slabinou českého vzdělávacího systému je přetrvávající existence segregovaných škol, ve kterých se vzdělává většina romských žáků.
– Škola neklade dostatečný důraz na výchovu k demokracii a občanství.
– Povolání učitele má nízkou společenskou prestiž.
– Rodiče chtějí příliš zasahovat do chodu školy.
– Chybí základní účel školy – jasně popsaný a deklarovaný a přijatý školami i společností.
Kontroverzním tématům je třeba věnovat v dalších diskusích velkou pozornost.
Celá zpráva je uveřejněna ZDE.
Je pravděpodobné, že některé důležité výroky zapadly. Neznamená to, že nemají relevanci, a bude se s nimi dále pracovat. Následně proběhne sekundární analýza na základě všech výroků respondentů o prioritách a zdůvodňujících komentářů k nim.
Souhrn priorit sebraných v přípravné fázi ZDE.
Všechny komentáře k vybraným prioritám ZDE.
Připravila Jana Hrubá
SKAV: Co nám řeklo šetření Delphi o prioritách aktérů vzdělávání?
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)
Témata článků
- bibliografie (1)
- celoživotní vzdělávání (75)
- dětská literatura (22)
- DOKUMENTY (192)
- ESF (1)
- glosy (35)
- informační technologie (186)
- inovativní vzdělávání (148)
- názory (19)
- NÚV (1)
- odborná literatura (642)
- pedagogické asociace (105)
- pozvánky (2)
- PR článek (1)
- profese učitele (386)
- projekty (21)
- seriál Školství v koronakrizi (23)
- STRATEGIE 2020 (9)
- školský management (173)
- školství v regionech (99)
- školství v zahraničí (66)
- výchova (214)
- výtvarné umění (2)
- vyučování (328)
- výzkum a hodnocení (547)
- vzdělávací politika (802)
- zajímavé tipy (661)
- zaujalo nás (832)
Archiv
- ► 2024 (304)
- ► 2023 (337)
- ► 2022 (350)
- ► 2021 (314)
- ► 2020 (319)
- ▼ 2019 (311)
- ► 2018 (302)