S příchodem stále menších a kompaktnějších notebooků a tabletů se studenti častěji vzdávají svých papírových sešitů a ručně psaných poznámek. Využívání notebooků je rychlejší, což se bezpochyby hodí, když je ve výuce zmíněno mnoho důležitých informací a dat. Jak ale dokazují nedávné studie, při zapisování si poznámek ručně si z vyučování odnesete informace lépe utříděné a ze svých materiálů se budete snadněji učit.
Zdroj: magazín Perpetuum 27. 3. 2018
Rizikem technologických pomůcek (notebooky, tablety a další) jsou samozřejmě rozličné nástroje a aplikace v nich ukryté, které od výuky odpoutávají pozornost. Ručně psané poznámky jsou kvalitnější a utříděnější. Studenti jsou přirozeně nuceni k selekci toho, co si na papír opravdu zapíší, a díky tomu nad informacemi, které se k nim dostávají, více přemýšlejí. Nezapisují si je věci jen tak bezmyšlenkovitě, jak se častěji děje při používání notebooků.
Vědci provedli pokus, při kterém studentům přehráli několik video přednášek a požadovali po nich, aby si informace zapisovali – někteří z nich na počítač a někteří na papír. Když se jich zpětně dotazovali, co si z přednášek odnesli, na otázky vyžadující přesná fakta odpovídaly obě skupiny obdobně. Pokud se však jednalo otázky o něco komplexnější, vyžadující i souvislosti, lepší výkony vykazovala skupina studentů, která dala přednost zapisování si poznámek ručně.
Ke stejnému výsledku vědci dospěli i v momentě, kdy oběma skupinám výslovně doporučili, aby si poznámky nezapisovali slovo od slova a nad svými výpisky více přemýšleli. Čím doslovnější totiž jejich poznámky byly, tím hůře studenti odpovídali na závěrečné otázky. Hypotézu se podařilo potvrdit i během posledního, třetího pokusu, kdy mezi přednáškami a testem dostali studenti čas na zopakování si látky. I v tomto případě vzorek studentů upřednostňující ručně psané poznámky dosahoval lepších výsledků.
Původní zdroj.
Markéta Popelářová: Studenti, zpozorněte: Psaní poznámek rukou je efektivnější než psaní na počítači
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)
Témata článků
- bibliografie (1)
- celoživotní vzdělávání (75)
- dětská literatura (22)
- DOKUMENTY (192)
- ESF (1)
- glosy (35)
- informační technologie (186)
- inovativní vzdělávání (150)
- názory (19)
- NÚV (1)
- odborná literatura (642)
- pedagogické asociace (106)
- pozvánky (1)
- PR článek (1)
- profese učitele (386)
- projekty (21)
- seriál Školství v koronakrizi (23)
- STRATEGIE 2020 (9)
- školský management (174)
- školství v regionech (102)
- školství v zahraničí (66)
- výchova (214)
- výtvarné umění (2)
- vyučování (328)
- výzkum a hodnocení (555)
- vzdělávací politika (816)
- zajímavé tipy (661)
- zaujalo nás (837)
Archiv
- ► 2024 (303)
- ► 2023 (337)
- ► 2022 (350)
- ► 2021 (314)
- ► 2020 (319)
- ► 2019 (311)
- ▼ 2018 (302)
- ► 2017 (313)
- ► 2016 (322)
- ► 2015 (303)
- ► 2014 (306)
- ► 2013 (310)
- ► 2012 (266)
- ► 2011 (255)
- ► 2010 (254)
Česká škola
Šéfredaktorka
Akce
Výtvarné umění

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.