Hana Svobodová, Michaela Černá: Jak bádat s prvňáčky?

středa 4. dubna 2018 · 0 komentářů

„Učit badatelství lze i na prvním stupni," tvrdí Markéta Vokurková ze ZŠ Kunratice, která je nominována na ocenění Global Teacher Prize Czech Republic 2018.

Chodí s dětmi často ven, bádá s nimi a rodiče jsou spokojeni. Dokonce se díky ní do badatelství na škole zapojuje čím dál více kolegů. Energická učitelka Markéta Vokurková je letos nominována na ocenění v soutěži Global Teacher Prize Czech Republic. Jak se k badatelsky orientovanému vyučování (BOV) dostala a jak ho prožívá, se ptala Hanka Svobodová z programu GLOBE.

Jak ses dostala ke GLOBE?

Kolega Honza Mazůrek věděl, že chodím se třídou učit ven, proto mě před pěti lety oslovil, jestli bych mu pomohla s organizací GLOBE Games v naší škole. Spadla jsem do toho rovnou po hlavě. Absolvovala jsem vstupní badatelský seminář, začala ve škole vést nepovinný předmět Gloubík a připravovala obrovskou akci k oslavě dvacátých narozenin programu GLOBE. Úplně mě to pohltilo. Navíc jsem se později stala mentorkou GLOBE a snažím se šířit GLOBE a badatelsky orientované vyučování mezi další pedagogy.

Jak to vypadá konkrétně?

V začátcích jsem učila čtvrťáky a zkoušela bádat s nimi. Zjistila jsem, že je baví dělat různé pokusy, vyrábět si pomůcky, tvořit tabulky a prezentace. Bavilo nás provádět různá pozorování na našem hřbitově odpadků nebo měření na pixelu v nedalekém Kunratickém lese. Umíme změřit korunový zápoj, výšku stromu, stáří stromu. V loňském roce jsme se zapojili do projektu Tajný život města. Získali jsme čtyři tablety, a to nám otevřelo další možnosti. Využíváme zajímavé aplikace. Například díky Pl@ntnet zkoumáme rostliny v okolí školy. Představte si, že v okolí školy jsme zjistili 120 keřů s jedovatými bobulemi.

Museli jste je odstranit?

Kdepak. Vytvořili jsme plakáty a rozvěsili jsme je po škole. Zatím se nám nikdo neotrávil.

Takže pracuješ spíše se staršími dětmi, které už zvládnou komplexnější práci?

Myslela jsem si, že bádat se dá, až když děti umí psát. Ano, ryzí GLOBE je snazší s žáky čtvrtých a pátých ročníků a původní metodiky počítaly dokonce se studenty středních škol. Ale bádat jednodušší formou se dá už s prvňáky i předškoláky.

Jak se liší badatelství na prvním stupni?

Letos učím první třídu a inspiruji se partnerským projektem TEREZY Les ve škole. Snažím se často učit venku. Vedení školy nám vyšlo vstříc a zavedlo takzvanou blokovou výuku. Osvědčilo se nám propojení výtvarné výchovy s prvoukou. V tomto bloku je s námi také paní vychovatelka, která může tematicky navázat i ve školní družině. Začínáme tréninkem kladení otázek – to je pro mne naprosto zásadní.

Co na to rodiče?

Množí se nám příznivé ohlasy od rodičů. Líbí se jim nejen, že chodíme ven, ale i spolupráce na vědeckých projektech. Děti si dokážou drobná pozorování naplánovat, připravit si pomůcky a také projekt následně zrealizovat a vyhodnotit. Na prvním stupni začínáme, na druhém stupni už pilují jednotlivé dovednosti.

Šíříš badatelství úspěšně i mezi kolegy. Máš na to nějaký osvědčený recept?

Na naší škole jsou pedagogové rozděleni do různých gramotností podle aprobace a blíže spolupracují a plánují realizaci různých projektů napříč školou. S kolegou Honzou Mazůrkem se nám podařilo prosadit badatelskou gramotnost na úroveň čtenářství a matematiky. Kolegové se začali o tyto metody zajímat a vedení školy nás podpořilo. Využili jsme ředitelského volna ke vzdělávání a společně jsme proškolili v BOV metodách celou sborovnu, včetně vedení a školní družiny. Na konci školního roku jsme si dělali interní průzkum a výsledky nás nadchly. Letos plánujeme sdílení nad pracemi kolegů. Už se moc těším!

Chystáš se s dětmi na letošní GLOBE Games v Humpolci?

Určitě. Letos vypravíme ze školy dvě skupiny. Jednu z prvního a jednu z druhého stupně.

Proč na GLOBE Games jezdíte?

Děti jedou za odměnu za celoroční práci, a hlavně pro inspiraci. Všichni potřebujeme „nakopnout“. Těšíme se na podnětné konference, doprovodné badatelské i sportovní aktivity, terénní hru v přírodě a další zážitky. Uvědomíme si, že bádá 120 škol v České republice. Mnozí uvítají také možnost seznámit se s žáky a učiteli z jiných zemí. Z mnohých účastníků se za ty roky stali naši kamarádi. Takže se všichni moc těšíme!

Máš nějaký vzkaz pro začínající učitele?

Ráda pomůžu nebo poradím všem začínajícím badatelům. Nebojte se, nikdy není pozdě začít!

Více najdete ZDE.



Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger