Andrea Papoušková: Zlepšete svoji úroveň emoční inteligence

středa 5. října 2016 · 0 komentářů

Minule jsme se seznámili s pojmem emoční inteligence a proč „Mít pouze vysoké IQ již nestačí“. Dnes na tento článek navážeme a řekneme si, jak lze úroveň emoční inteligence zvýšit a stát se tak úspěšnějšími a spokojenějšími nejen v práci, ale všude tam, kde přicházíme do kontaktu s lidmi.

Zdroj: Studentskefinance.cz 19. 2. 2013


Nalijte si „čistého vína“

Sebeuvědomění je základem všeho. Může se to zdát jako fráze, ale vědět, jak na tom jsme teď, je pro náš klíčovým krokem k posunutí se dál. Jaká je vaše úroveň emoční inteligenci? Pokud jste se k sepsání nedostali u čtení minulého článku, vezměte si teď papír a tužku a opravdu poctivě si zapište, jak na tom jste se svou komunikací a zvládáním jednotlivých oblastí – tedy sebeovládáním, spolehlivostí, svědomitostí, adaptabilitou a inovací.


Motivace – nástroj pro dosažení vašich cílů

Samotné pochopení vašich pocitů je jedna strana mince. Je nutné mít ochotu a být vnitřně přesvědčen, že to a ono chci zlepšit. Dosažení vašich cílů souvisí s mírou motivace. Co je vaším hnacím motorem? Spokojenost? Vidina lepších peněz? Nalezení práce? Splnění snu? Stanovte si cíle, kterých chcete dosáhnout! Avšak pozor, není tím myšleno, řeknu si to pro sebe a je to v pořádku. Ne, napište si to a každý den se k tomu vracejte.

Uveďme si pár příkladů, jak takovéto cíle mohou vypadat:
1. Budu více komunikovat s členy rodiny/kolegy v práci/spolužáky ve škole.
2. Nebudu si brát osobně narážky kolegů/spolužáků – vždyť každý má svůj styl humoru.
3. Když mě někdo naštve, nebudu na něj v afektu křičet, ale raději si to nejdříve v klidu rozložím v hlavě.

Ze začátku se možná budete cítit nejistě (nebo bude těžké řešit věci s klidu bez emocí), ale pokud tyto pocity přemůžete a nenecháte se jimi paralyzovat, uvidíte, že se začnete cítit sebejistěji a komunikace se pro vás stane radostí.


Pracujte na sobě


Již v samotném průběhu našeho života dochází k přirozenému zvyšování emoční inteligence a to díky životním zkušenostem, které máme za sebou. Když nějakou situaci jednou zažijeme, můžeme se nad ní zpětně zamyslet si a říct si, co bychom příště udělali jinak. No, jen si sami vzpomeňte, kolikrát jste si říkali „Proč jsem nezareagoval tak a ne jinak?“

Vězte, že příště již budete vědět, co a jak říci. A abyste na to byli ještě lépe připraveni, využívejte:

1. Teoretické zdroje – z hlediska dalšího učení představuje teorie určitý základ, na kterém se dá stavět. V dnešní době nalezneme na internetu, v knihovnách nebo kamenných obchodech nepřeberné množství literatury na téma asertivita, řeč těla, argumentace, manipulace, emoční inteligence. Využije této možnosti!

2. Praxe – schopnosti emoční inteligence můžeme odborně označit za vyvážený soubor návyků. Abychom je získali, je nutné časté opakování a procvičování. Nevyhýbejte se jakékoliv příležitosti komunikovat. Seberte odvahu a zeptejte se někoho na cestu, poptejte se v obchodě po zboží, vyřiďte včas reklamaci atd.


Dejte svým pocitům průchod

Třeba vám to připadne divné, ale díky tužce můžete dostat na povrch veškeré pocity a uvědomit si související okolnosti, které byste při mluveni třeba nechtěli přiznat. Díky zápisníku získáte navíc zpětnou kontrolu vašeho pokroku nebo naopak stagnace. Můžete se k proběhlým situacím zpětně vracet, analyzovat je a uvědomit si tak lépe, kde byl ten klíčový okamžik, že jste se zachovali správně nebo naopak ne.


Najděte si parťáka

Známe rčení „Ve dvou se to lépe táhne.“ je v případě dělání změn v jakýchkoliv oblastech života více než pravdivé. Můžete si i zkoušet vzájemné reakce, rozebírat situace, které se staly a získat tak nezávislý nadhled, který je velmi cenný.


Slovo závěrem

Jakmile jsme schopni vyznat se ve svých pocitech, je pro nás jednodušší uspět v zaměstnání nebo při pohovoru samotném. Proč? Díky svému uvědomění budete působit vyrovnaněji, což bude mít kladný dopad na vaše každodenní pracovní činnosti, a ne jen na ně. I váš soukromý život se zlepší – a to za to stojí, co myslíte?