Úloha učitele v 21. století

středa 1. dubna 2015 · 0 komentářů

V článku v internetovém časopise Hybrid Pedagogy přirovnává E. Hudson úlohu učitele v 21. století k roli navigátora v neznámém a komplexním prostředí.

Zdroj: Scio 16. 3. 2015

Inspirován prací tvůrce vysoce sofistikovaného orientačního systému na letišti v Atlantě označuje učitele jako „wayfinder“ – ten, kdo pomáhá nalézt cestu, ukazatel. Podle Hudsona učitel je ten, kdo ustoupí do pozadí a pouze usměrňuje žáka, navádí jej na cestu vedoucí k dosažení cíle, tj. získání dovednosti, poznání.

Vzdělávací systém současnosti už není omezen zdmi třídy ani jediným sylabem nebo sumou poznatků, neexistuje jediný centrální zdroj informací. Cesta každého žáka je jedinečná, vychází z jeho potřeb a motivace a ukazatel reaguje na tyto potřeby.

Moderní technologie umožňují vytváření nových vazeb mezi žáky navzájem a mezi žáky a učiteli, žáci nejsou pouze konzumenty informací, ale i jejich tvůrci. Sdílení poznatků a zdrojů je základem pro vytváření personalizovaných učebních sítí (PLN – Personalized learning network), které jsou součástí komplexního vzdělávacího prostředí a vzdělávacím nástrojem samy o sobě (více o Hybrid Pedagogy, jeho tvůrci a tématům, která přináší, ZDE) .

Původní zdroj.