Být laskavý a ohleduplný, dbát na ostatní a chovat se k nim mile jsou vlastnosti, které by se podle psychologů měly učit a pěstovat na školách, analyzuje server KQED.
Zdroj: Scio 16. 6. 2017
Tanapat Treynurak z Thajska se těmto vlastnostem učil od své babičky a na mezinárodní škole, kterou deset let navštěvoval. Na Harvardu se mu pak přátelské chování vyplatilo, předcházel rozdělování skupin, stal se poradcem na jedné z kolejí a uvádí, že čím více se radami své babičky a svých učitelů řídil – poslouchej ostatní a nemysli jen na sebe – tím více se mu laskavost vyplácela.
Podle harvardské studie z roku 2014 je ale laskavost mezi žáky druhých stupňů a středních škol ceněna méně než úspěch a osobní štěstí. Výzkum zpovídal na 10 000 dětí a jejich rodičů a ukázalo se, že zatímco 96 % rodičů chce především, aby jejich děti byly laskavé, 81 % potomků si myslí, že rodiče si více cení úspěchu a štěstí. Podobně je tomu mezi učiteli a studenty: 62 % žáků věří, že studijní výsledky jsou pro jejich pedagogy to nejdůležitější. A takovéto přesvědčení děti ovlivňuje – ty, které dávají laskavost až za úspěch a štěstí a věří, že to stejné chtějí i jejich rodiče, dosahují na škále empatie horších výsledků.
Na laskavosti přitom u dětí záleží, protože má pozitivní dopad na různé životní oblasti. Podle Ricka Weissbourda jde o základní kámen demokratické a etické společnosti. Laskaví a přátelští lidé dosahují lepších pracovních výsledků než jejich sebestřednější kolegové, navzdory přesvědčení, že v práci, obzvlášť v business odvětvích, by měl být člověk spíše sobecký. Laskavost a sdílení úspěchů partnera je základem kvalitních a dlouhodobých vztahů. Empatie, schopnost nahlédnout věc z pohledu ostatních a ovládání vlastních emocí a činů, to vše je propojeno s akademickým úspěchem. Ve školách s přátelskou atmosférou se dětem učí lépe než tam, kde je ovládá strach.
Sociální a emoční dovednosti jdou podle výzkumů naučit. Podle meta-analýzy z roku 2011 zlepšily děti všech věkových kategorií svůj rozhled a chování k ostatním, když se účastnily iniciativ na podporu právě sociálních a emočních dovedností. U všech dětí se také zlepšily studijní výsledky a socioemoční povědomí.
Ohleduplnost k ostatním přitom nevylučuje schopnost postavit se za svůj názor i proti oponentům. Bojovníci za svou pravdu mohou díky laskavému náhledu na protivníky vidět své snahy v sociálním kontextu.
A proč by měly laskavost učit školy? Podle Weissbourda je to jasné: laskavost a ohleduplnost je to, co dělá člověka člověkem.
Učit laskavosti se vyplácí
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)
Témata článků
- bibliografie (1)
- celoživotní vzdělávání (75)
- dětská literatura (22)
- DOKUMENTY (192)
- ESF (1)
- glosy (35)
- informační technologie (186)
- inovativní vzdělávání (150)
- názory (19)
- NÚV (1)
- odborná literatura (642)
- pedagogické asociace (107)
- pozvánky (1)
- PR článek (1)
- profese učitele (386)
- projekty (21)
- seriál Školství v koronakrizi (23)
- STRATEGIE 2020 (9)
- školský management (174)
- školství v regionech (103)
- školství v zahraničí (66)
- výchova (214)
- výtvarné umění (2)
- vyučování (329)
- výzkum a hodnocení (555)
- vzdělávací politika (818)
- zajímavé tipy (661)
- zaujalo nás (837)
Archiv
- ► 2024 (303)
- ► 2023 (337)
- ► 2022 (350)
- ► 2021 (314)
- ► 2020 (319)
- ► 2019 (311)
- ▼ 2018 (302)
- ► 2017 (313)
- ► 2016 (322)
- ► 2015 (303)
- ► 2014 (306)
- ► 2013 (310)
- ► 2012 (266)
- ► 2011 (255)
- ► 2010 (254)
Česká škola
Šéfredaktorka
Akce
Výtvarné umění

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.