Václav Mertin: Věnujte se dětem, ať se lépe učí!

úterý 4. ledna 2011 · 0 komentářů

Výsledky českého školství v mezinárodním srovnání nás nemohou těšit. Nikterak bych je však nepřeceňoval, použitelnost testových výsledků pro hodnocení rozmanitosti lidí a jejich životních drah, výsledků vzdělávání i uplatnění v životě je vždy velmi omezená.


Zdroj: Lidové noviny 28. 12. 2010

Testové údaje mohou však sloužit jako podnět ke změnám ve vzdělávání. Problém ovšem je, že za pár dní skončí letošní rok a varovná zpráva zveřejněná v Paříži 7. prosince už bude dávno v propadlišti dějin.

Rozhodně zatím z žádných dosavadních výsledků nikdy nic faktického nevyplynulo. Nikdo se nechytil za nos a neřekl, musíme něco reálně změnit. Že by teď? Ovšem stejně nevhodné jako nečinnost jsou vcelku nesystémové reakce státní správy, které rozhodně nevycházejí z porozumění systému školství a jeho směřování.

Některá dílčí vysvětlující a doporučující slova mohou zaznít bez velkých analýz a koncepčních materiálů. A to nejsilnější sdělení už konečně směrem k rodičům. Vážení rodiče, věnujte se svým dětem. Špatné výsledky českého vzdělávání signalizují, že se flákáte (omlouvám se vám za ta slova). Škola nemá větší vliv než vy. Ve skutečnosti vzděláváte vlastní dítě podstatněji než škola. Nesvádějte proto na školu něco, za co reálně (zatím však ne de iure) odpovídáte vy. Jak rádi bychom všichni říkali, že škola může za to, že české děti netěší čtení, jenže to absolutně neodpovídá skutečnosti. Mnozí učitelé sice opravdu příliš zájem o čtení u žáků nepovzbuzují, ale z rodiny reálně zapáleného žáka neodradí. Ten si bude číst pro potěšení přesto, že povinnou/doporučenou četbu bude třeba stahovat z internetu a že doma má PC, iPad, iPod, nintendo, DVD, hifi…“

Celý text si můžete přečíst ZDE.