Článek Ostrovy objevů přináší inspiraci na celoroční projekt jak pro celou školu, tak i pro zájmové vzdělávání. V příspěvku najdete vybrané aktivity, hry a návodná videa na pokusy, která se dají využít i běžně při výuce, na školách v přírodě, komunitních akcích apod. Tajemství jednotlivých ostrovů poznávali a po celý školní rok odhalovali žáci ze základní školy ve Stráži (okres Tachov).
Motto: Vzhůru na palubu za novými objevy a dobrodružstvím!
Celoroční hra a zároveň eTwinningový projekt, na kterém žáky 1. stupně čekala velká cesta po „ostrovech“ jako Tančící, Sopečný, Ledový, Ostrov pirátů, na kterých prostřednictvím zkoumání, bádání, experimentování a tvoření poznávali jejich specifické zvláštnosti a skrytá bohatství.
Cílem našich aktivit bylo:
– přirozenou cestou rozvíjet zvídavost žáků, jejich touhu po objevování nového a objasňování neznámého;
– učit žáky jasně formulovat problémy, diskutovat o vzniklých situacích, navrhovat řešení a ověřovat je v praxi;
– prostřednictvím jednoduchých pokusů rozvíjet intelektuální schopnosti žáků, upevňovat jejich smysl pro spolupráci;
– probouzet zájem žáků o vědu;
– rozvíjet osobnost každého žáka;
– zároveň při předávání průběžných výsledků mezi partnerskými školami se zdokonalovat ve smysluplném využívání technologií a zlepšit počítačovou gramotnost žáků.
Každý měsíc byl inspirován zkoumáním jednoho ostrova kromě září, které bylo věnováno zahájení hry.
Stručný plán aktivit:
1. ZÁŘÍ – zahájení celoroční hry – výcvik námořníků: pohybové hry s vodní tematikou, balanční hry, šplh po laně, cvičení na žebřinách, složení posádky a pravidla posádky, pirátská hymna, pirátská vlajka
2. ŘÍJEN – Větrný ostrov: zhotovení různých vrtulek, draků, pokusy se vzduchem
3. LISTOPAD – Ostrov pirátů: výroba truhlic, pirátská móda – vytvoření kalendáře, pirátské úkoly, den s rodiči
4. PROSINEC – Duhový ostrov: míchání barev, pokusy s „duhou“
5. LEDEN – Ledový ostrov: pokusy s ledem, s vodou a sněhem
6. ÚNOR – Tančící ostrov: zhotovení vlastních hudebních nástrojů, domorodé masky, pirátský karneval
7. BŘEZEN – Bublající ostrov + Den vody: pokusy s vodou, voda v přírodě, házení žabek, jak získat pitnou vodu
8. DUBEN – Tajuplný ostrov: tajné zprávy, zprávy v lahvi, signalizace z ostrova, DLN – Digital Learning Night (Noční plavba)
9. KVĚTEN – Ostrov pokladů: výroba hry: Honba za pokladem, poklady pro maminku – výroba šperků, hledání skutečných pokladů (hodnot) v životě člověka
10. ČERVEN – Sopečný ostrov: zhotovení modelu sopky
Průběžně: četba s pirátskou a námořní tematikou, vytvoření zásobníku výtvarných a rukodělných děl na téma „Lodě, loďky, lodičky“ a Ryby, rybky, rybičky“, vyhledávání informací o známých mořeplavcích a objevitelích, pirátská výzdoba ve třídách, celoškolní hra O poklad korzára Heřmana.
Výzdoba třídy před zahájením projektu: loď z kartonových krabic, vlajky ze starých map, velká truhla na „poklady“
V textu dále vybírám z jednotlivých měsíců a jejich zaměření vždy po jedné aktivitě.
Celý text s mnoha nápady najdete ZDE.
Jaroslava Pachlová: Ostrovy objevů
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)
Témata článků
- bibliografie (1)
- celoživotní vzdělávání (75)
- dětská literatura (22)
- DOKUMENTY (192)
- ESF (1)
- glosy (35)
- informační technologie (186)
- inovativní vzdělávání (148)
- názory (19)
- NÚV (1)
- odborná literatura (642)
- pedagogické asociace (105)
- pozvánky (3)
- PR článek (1)
- profese učitele (386)
- projekty (21)
- seriál Školství v koronakrizi (23)
- STRATEGIE 2020 (9)
- školský management (173)
- školství v regionech (102)
- školství v zahraničí (66)
- výchova (214)
- výtvarné umění (2)
- vyučování (328)
- výzkum a hodnocení (548)
- vzdělávací politika (804)
- zajímavé tipy (661)
- zaujalo nás (832)
Archiv
- ► 2024 (304)
- ► 2023 (337)
- ► 2022 (350)
- ► 2021 (314)
- ► 2020 (319)
- ► 2019 (311)
- ▼ 2018 (302)