Umělá inteligence vtrhla ve velkém do našich životů a čím více z nás ji používá, tím rychleji se učí. Bořivoj Brdička, přední český expert na informační technologie ve školním prostředí a na digitální wellbeing a člen pracovní skupiny Wellbeing v Partnerství pro vzdělávání 2030+, uvádí, že umělá inteligence v blízké budoucnosti dokáže převzít celou řadu činností, které dnes vykonávají učitelé. Měli by se lidé na celém světě bát, že budou nahrazeni? A jak v těchto časech plných turbulentních změn připravovat děti a mladistvé na budoucnost?
Zdroj: tisková zpráva Partnerství pro vzdělávání 2030+, 22. 5. 2023
Otázku,
kterou si musíme nyní položit, je, kam by se školství mělo v následujících
letech ubírat a jaké kompetence si budou muset vzdělavatelé i děti a mladí lidé
osvojovat. To, jaké znalosti budeme v budoucnosti potřebovat, totiž nevíme a
vědět nemůžeme. Udává se, že technologický pokrok a opatření související s
klimatickou změnou a jejím dopadem na život na planetě, promění společnost k
nepoznání. Dokonce nedokážeme ani odhadnout, jak bude vypadat svět a náš život
za nějakých dvacet, třicet let.
"Znát
budoucnost je nemožné.
Můžeme
si ale představit, jakou
bychom
ji chtěli. A takovou tvořit."
Z komiksové eseje: Musíme si promluvit, AI
Co učit a jak se na budoucí život připravovat?
"Podle
nedávných výzkumů se do roku 2030 díky technologiím promění více než miliarda
pracovních míst. Nezaniknou, jen vznikne obrovská poptávka po lidech s
relevantními dovednostmi, jako jsou kreativita, komunikace, kritické myšlení,
práce s daty, přizpůsobivost, učenlivost," uvádí ve svém článku Digitalizace může posílit wellbeing všech (i ve školách) Mgr. Tomáš
Vokáč, Ph.D., člen pracovní skupiny Wellbeing a výkonný ředitel Mezinárodní
ceny vévody z Edinburghu (DofE) v České republice.
Odborníci
a odbornice i lidé ze školské praxe reflektují, že frustrace studujících často
pramení z toho, že v probírané látce nevidí smysl. Jisté je, že změn se v
budoucím světě bude dít hodně a výhodu budou mít ti, kdo se dokážou dobře
adaptovat. Měli bychom tedy u sebe samých i dětí a dospívajících podporovat
zejména resilienci (psychickou odolnost) a schopnost rychle se přizpůsobit
stále se měnícímu světu.
Hrozí vzdělavatelům, že je AI nahradí?
"Půjčím
si myšlenku americké učitelky učitelů Sheryl Nussbaum-Beach: "Ten učitel,
který nedokáže naučit víc než umělá inteligence, má být nahrazen a nahrazen
bude."
Dnes
si riziko možného nahrazení, právě díky umělé inteligenci, umíme již mnohem
lépe představit. Jestliže jsme se donedávna pokoušeli ve vzdělávání vyrovnat se
skutečností, že každý má okamžitý přístup téměř ke všem informacím
(transaktivní paměť), teď to začíná vypadat, že přístup budeme mít i k hotovým
znalostem, tedy samozřejmě jen na základní úrovni a s rizikem určitého
zkreslení. Ale je to i tak revoluční změna. Zjednodušeně řečeno, učitel musí
dokázat víc. Výuka se najednou musí daleko více orientovat na nekognitivní
(měkké či tiché) kompetence a na to, aby všichni měli stejnou šanci se
vzdělávat (inkluze).
Lépe
to, jak to myslím, pochopíte, přečtete-li si můj poslední článek postavený na
myšlenkách George Siemense: AI posouvá pedagogiku od epistemologie k ontologii.” napsal Ing. Bořivoj
Brdička, Ph. D. ve svém článku uveřejněném k příležitosti jeho jmenování
čestným členem Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV).
Soubor
dovedností souhrnně nazývaný jako soft skills/měkké dovednosti (které
mají přímou souvislost s wellbeingem):
—
sociálně-emoční inteligence
—
schopnost spolupracovat
—
řešení konfliktů a umění vyjednávání
—
umět komunikovat a prezentovat výsledky své práce
—
znát sám sebe
—
umět si říci o pomoc
—
vnímat sebe sama jako součást komunity
Wellbeing jako základní stavební kámen
Kompetence
pro wellbeing v holistickém pojetí (se složkou fyzickou, kognitivní,
emocionální, sociální a duchovní) je součástí všech klíčových kompetencí a její
rozvoj lze podporovat ve většině vzdělávacích oblastí. Pracovní skupina
Wellbeing v Partnerství pro vzdělávání 2030+ proto věří, že s revizí RVP ZV by
se kompetence pro wellbeing měly stát součástí jádrového vzdělávacího
obsahu.
"V
současnosti je rozvoj kompetence pro wellbeing rozvíjena hlavně v průřezovém
tématu Osobnostní a sociální výchova. Nevýhodou je, že jí ve většině škol není
věnován dostatečný prostor a její očekávané výstupy jsou pouze doporučené. S
rostoucím významem měkkých dovedností by všechny děti měly mít garantované
shodné příležitosti k jejich rozvoji.", uvádí PhDr. Lenka
Felcmanová, Ph.D., vedoucí pracovní skupiny Wellbeing, předsedkyně a
spoluzakladatelka SOFA (dříve ČOSIV) a odborná asistentka na Katedře speciální
pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.
Na koho se obrátit a jak se ve školách připravit?
Čím
lépe dokážeme pochopit principy umělé inteligence a toho, jak pracuje, tím lépe
dokážeme čelit rizikům, které její budoucí rozvoj přinese. Dokážeme pak také
lépe využít její potenciál a udělat z ní našeho spojence. Základní kompetencí
pro rozpoznání toho, co AI dělá, je dostatečná úroveň kritického myšlení a
mediální gramotnost, podporovaná v ČR hlavně organizací Člověk v tísni (JSNS). Mezi kompetence
vedoucí k digitálnímu wellbeingu patří i to, kdy technologie nepoužívat – digitální minimalismus. Umělou inteligencí a vzděláváním dětí i jejich rodičů a učitelů
v této oblasti se v ČR zabývá společnost AI dětem. Na jejich stránkách je ke stažení také
komiksová esej Musíme si promluvit, AI.
Digitální wellbeing teoreticky i v praxi
Digitální kompetence pro wellbeing popisuje studie pracovní skupiny Wellbeing v Partnerství pro vzdělávání 2030+. Vycházet z nich můžeme ale samozřejmě i s ohledem na rozvoj umělé inteligence.
"Pro výuku, komunikaci a spolupráci využívá škola jednotnou digitální platformu.," uvádí PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. v publikaci k druhému roku Partnerství: Kam jsme dospěli ve spolupráci na zlepšování vzdělávacích výsledků, wellbeingu a rovných šancí dětí.
To,
že takové opatření v reálu přinese výrazné úspory času i lidské práce potvrzuje
i Jiří Kyliánek. Dříve pracoval jako bezpečnostní manažer komunikačních a informačních
technologií ve výzkumném ústavu a nyní je ředitelem Základní školy Kamenka v
Čelákovicích a také člen pracovní skupiny Wellbeing za Učitelskou platformu. V
ZŠ Čelákovice je zároveň i hlavní osobou, která informační technologie ve škole
spravuje a rozvíjí.
"Ve
škole máme jednotnou platformu Google Workspace a pro komunikaci s rodiči,
učiteli, dětmi a pro správu matriky dle školského zákona školní informační
systém Edupage. Každý žák má svou emailovou adresu od 1. až do 9. třídy, která
slouží ke komunikaci, pro Google učebnu a další náležitosti, jako přihlašování
do externích vzdělávacích či podpůrných online aplikací. Máme několik mobilních
učeben postavených na chromeboocích, "pevnou PC" učebnu, notebooky
zapůjčujeme i dětem. Máme vytvořen plán rozvoje ICT školy. Nyní máme víceméně
špičkově vybavenou školu ICT technikou a postupně doplňujeme a vylepšujeme
školu těmito technickými pomůckami, které podporují rozvoj digitálních
kompetencí dětí," popisuje Ing. Jiří Kyliánek, člen
pracovní skupiny Wellbeing v Partnerství pro vzdělávání 2030+ a ředitel ZŠ
Kamenka v Čelákovicích.
IT guru a Digikoalice
V České
republice se základní i střední školy mohou obracet na Digikoalici –
jedinečnou platformu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Národního
pedagogického institutu ČR, která propojuje svět škol a ICT v digitálním
vzdělávání se zaměřením na rozvoj digitálních dovedností dětí i dospělých. Pod
Národním pedagogickým institutem mohou školy vyhledat
odbornou pomoc od IT guru. Experti poradí nejen s jedním digitálním ekosystémem pro
školu, ale také s financováním a bezpečností školních informačních
systémů.
Zdroje
Bořivoj
Brdička: AI revoluce ve vzdělávání: Zamyšlení s návodem, jak použít nové
schopnosti umělé inteligence (ChatGPT) pro učitele
Bořivoj
Brdička: Digitální wellbeing na Future Learn
Bořivoj
Brdička, Spomocník: téma umělé inteligence
Bořivoj
Brdička: AI posouvá pedagogiku od epistemologie k ontologii
Bořivoj
Brdička: Odkazník digitálního wellbeingu
Bořivoj
Brdička: téma digitálních technologií ve vzdělávání
Tomáš
Vokáč: Digitalizace může posílit wellbeing všech (i ve školách)
Národní
pedagogický institut: Představení IT
guru
Lenka
Felcmanová, Silvie Pýchová, Vladimír Srb: Partnerství pro vzdělávání 2030+ po dvou letech, Kam jsme
dospěli ve spolupráci na zlepšování vzdělávacích výsledků, wellbeingu a rovných
šancí dětí
0 komentářů:
Okomentovat