V pátek 21. 4. 2023 sněmovna schválila dlouho diskutovanou novela zákona o pedagogických pracovnících. Stalo se tak po letech příprav, diskusí, sporů a komplikací, včetně té poslední, kdy předchozí sněmovna novelu nejprve odhlasovala a poté nechala odumřít. Ve finální podobě (kterou ještě bude muset potvrdit Senát a prezident) přináší několik desítek větších i menších změn, z nichž mediální pozornost si vysloužilo jen několik.
Zdroj: Beduín
17/2023
Co přinese pro školní praxi? Položili jsme
čtyřem osobnostem dvě otázky:
1. Které ze změn obsažených v novele zákona o pedagogických pracovnících
považujete za největší přínos?
2. Co naopak v novele být mělo a není?
Petra Mazancová, Učitelská platforma
1.
Zakotvení pozice uvádějícího učitele a adaptační období. Směrem k začínajícím
učitelům tím vysíláme signál, že víme, že potřebují pomoc, a říkáme jim, že na
ni mají nárok. Samozřejmě by to mohlo být uvedeno tím, jaký má být u
uvádějících učitelů odpočet přímé pedagogické činnosti, jaké mají mít vzdělání
nebo jak vysoká by měla být jejich odměna, i tak to ale otevírá diskusi o tom,
jak by adaptační období mělo vypadat. Roli uvádějícího učitele vnímáme
především jako prevenci odchodu začínajících učitelů ze školství, má ale
zásadní vliv také na to, jací učitelé z nich budou.
2. Chybí
garance výpočtu mezd, slíbených 130 % pro učitele se bude každý rok vyjednávat.
Jako zástupce profesního sdružení, kterému jde o prestiž učitelské profese, to
považuji za velkou chybu. Očekávala jsem, že odpadnou každoroční diskuze o tarifech
nebo o tom, jak moc učitelům dlužíme, nevím o žádné jiné profesní skupině,
která by tím pravidelně procházela.
Dále mi
chybí zakotvení školního metodika prevence. Potřebujeme je, ale ředitelé jim
léta nemají moc co nabídnout, například o odpočtu přímé pedagogické činnosti se
bavíme už roky. Že na ně na rozdíl od školních logopedů nedošlo, ubližuje
kvalitě specializace a metodikům
prevence to dává signál, že jejich práce není považována za tak potřebnou.
Kateřina Konrádová, Učitel naživo
1. Přelomovým opatřením je ukotvení pozice
provázejícího učitele (tzv. mentor budoucích učitelů). Po mnoha letech diskuzí
o tom, jak zvýšit kvalitu učitelské přípravy v České republice, se tak konečně
zaměřujeme na její klíčový aspekt – praxe. A kvalita praxe stojí právě na
provázejícím učiteli.
2. Novela zákona o pedagogických pracovnících přináší téměř 40 změn, ačkoli se diskuze okolo ní v
posledních týdnech mediálně věnovala téměř výhradně platům. Podle mého názoru
je garance 130 % průměrné mzdy pro učitele
nešťastná ve dvou aspektech, i když ji jinak principiálně podporuji.
Za prvé není jasně definováno, z jakého
základu se uvedených 130 % počítá. Za druhé to každého
budoucího ministra nebo ministryni školství staví do pozice, kdy při
každoročním vyjednávání o rozpočtu bude muset vést
náročný souboj s ministerstvem financí o uvedené zdroje.
Vít Beran,
Základní škola Kunratice
1. Oceňuji, že učitelé
dostanou jistotu v garanci výše platů.
2. Novela polepší učitelům, ale nebere v úvahu,
do jaké míry výuka závisí na podpůrných pedagogických profesích. To není
problém jen tohoto zákona, ale celého fungování vzdělávání v České republice.
Je paradox, že například asistent pedagoga má být po 60 hodinách kurzu schopen
vést výuku svého žáka. Bylo by dobře, aby se ve spolupráci s učiteli
připravoval na výuku, kterou má vést tak, aby se jím vedený žák něco naučil. Je
chyba takového člověka pak ponechat platově dole.
Chybou je, že je to vše nastaveno jako práce pro
zaučeného středoškoláka. Jsou tu i další pedagogické profese, které jsou
nezastupitelné, například pedagogové pracující v dětských domovech, v diagnostických
ústavech, v poradnách. Všechny pedagogické profese by měly projít inventurou,
která by zhodnotila jejich podíl na výuce žáků, s odpovídajícím navýšením platů.
Jitka
Kmentová, Gymnázium Na Zatlance
1. Osobně jsem nejvíc spokojena se zavedením
adaptačního období začínajících učitelů, pozice uvádějícího učitele a
provázejícího učitele. Umožní to, aby začínající učitel nebyl na nápor profese
sám. Uvádějící učitel bude mít čas na spolupráci s nováčkem, což dosud
nebylo legislativně zakotveno. Pozice provázejícího učitele snad nabídne
učitelům za práci se studentem vysoké školy důstojnou odměnu a také prostor.
V naší škole vidím, že největší devizou pro
učitele je čas. Proto očekávám, že novela uvádějícím a provázejícím učitelům
umožní zkrácení přímé pedagogické činnosti. Vítám rovněž popis role třídního
učitele. V současné době vidím, že čas na práci se třídou v oblasti osobnostního
rozvoje žáků, prevence dopadu nežádoucích společenských jevů nebo podpory při
vytváření bezpečného a podnětného prostředí je nadmíru důležitý. Role třídního
učitele, který bude ovšem na svou práci dobře připraven, je nezastupitelná.
2. Velmi postrádám vymezení pozic dalších
pedagogických pracovníků, kteří jsou ve škole potřební. V novele zcela chybí
pozice sociálního pedagoga, kariérového poradce a školního psychologa a
školního speciálního pedagoga. Mnohé z těchto pozic jsou v současné době
hrazeny z dotačních programů, ale podle mého názoru by měl stát tyto pozice
garantovat, aby školy mohly podporu žáků zajistit v horizontu dalších let.
A kdybych měla kouzelný proutek, určitě bych do
novely začlenila možnost rozpětí přímé pedagogické činnosti učitele podle
potřeb školy a podle uvážení ředitele školy. Například zkušení učitelé, kteří
vedou odborné komise ve škole a jsou pedagogickými lídry, potřebují mít čas na
práci s kolegy, jejich metodické vedení a jejich podporu.
0 komentářů:
Okomentovat