Rezignujícího ministra školství Vladimíra Balaše ve funkci nahradí Mikuláš Bek. „Neustálé změny rozhodně posunu agendy nepřispívají,“ říká bývalý ministr školství Robert Plaga, který nyní předsedá Radě Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství. Nastupující ministr by podle něj měl tvrdě vyjednávat o rozpočtu. „Byl bych nerad, aby učitelé ztratili důvěru v systém,“ dodává v rozhovoru s Vladimírem Krocem.
Zdroj: irozhlas.cz 2. 5. 2023
Po zhruba třech čtvrtinách roku
ve funkci ohlásil odchod ministr školství Vladimír Balaš. Jak hodnotíte jeho
působení v čele resortu?
Neustálé změny rozhodně nepřispívají posunu agendy, ať už v oblasti Strategie
2030+, nebo rozpočtových vyjednávání. Vladimíra Balaše velmi kladně hodnotím za
to, jak zvládl předsednictví. To se velmi povedlo, jak ty akce, tak i agenda,
kterou během předsednictví posunul, se podařila. V ostatních oblastech bych
musel být mnohem kritičtější.
Strategie
2030+, kterou jsme schválili a kde ty projekty jsou před rozběhnutím, teď
dlouhou dobu stagnovala. To není dobře, třeba změna obsahu vzdělávání
přešlapuje na místě. Střední článek podpory se také neposunuje tak, jak by měl.
To
jsou všechno věci, které už měly být implementovány a nebyly. Končícímu
ministrovi se pak bohužel nedařilo především při vyjednáváních o rozpočtu anebo
prosazování materiálů ministerstva.
Někdejší
ministr školství Stanislav Štech se v Deníku Referendum ptá, zda bude nový
ministr schopen a hlavně ochoten vystoupit ze svůdné cesty populismu a zastavit
klesající profesionalitu státní správy ve vzdělávání. Co tím podle vás myslí?
Pokud se baví o profesionalizaci na úrovni státní správy,
tak se baví o úřednících ministerstva. Tým, který jsem tam měl ještě já, mi byl
celou dobu oporou. Bez lidí, se kterými jsem spolupracoval, bych nikdy nezvládl
celé čtyři roky.
Rozhodně
bychom nezvládli pandemii, kdy jsme dostávali spoustu otázek, které měli
dostávat na ministerstvu zdravotnictví, ale protože nebyl nikdo jiný, tak jsme
je dostávali my.
Pokud myslel sektor vzdělávání, pedagogické pracovníky, tam jsme dlouhodobě ve sporu. Já jsem přišel se zákonem o pedagogických pracovnících, abychom otevřeli sekundární cestu, jak se mohou lidé motivovaní ke vzdělávání dostat do systému s magisterským vzděláním a dodělat si doplňující pedagogické studium. Stanislav Štech jako bývalý ministr je tvrdošíjným zastáncem toho, že učit může pouze ten, kdo absolvoval plné magisterské vzdělání na pedagogické fakultě.
Medvědí služba
Čemu by se měl nastupující ministr urgentně věnovat?
Podmínka nutná pro úspěch ministra je být tvrdý ve
vyjednáváních o rozpočtu. Bez rozpočtových prostředků to nevybuduje. Výkřiky
„plus 15 procent učitelům“, „130 procent učitelům“ dělají medvědí službu,
protože všichni mají pocit, že učitelům se už několikrát přidalo.
Do
regionálního školství bylo skutečně přidáno až v letech 2017 až 2021, předtím
těch výkřiků byla spousta, ale vždycky se ztratily v nějaké díře, která nebyla
zalátaná. V letech
Já
bych nerad, aby ztratili důvěru v systém a třeba motivaci vrátit se do
školství, protože v něm zase nebudou prostředky. Pro regionální školství i
vysoké školy je nutnou podmínkou rozpočtové vyjednávání. Dále by se měl ministr
věnovat situaci na vysokých školách a akcelerovat práci na revizi obsahu a
modernizaci vzdělávání. To je to základní, co nový ministr teď musí udělat.
Jak
hodnotíte novelu zákona o pedagogických pracovnících, která v pátek prošla
Sněmovnou?
Teď by se nabízelo, že začnu od změny peněz pro učitele
nebo pedagogické pracovníky, ale to neudělám, protože ta původní novela vůbec
prostředky a peníze neřešila. Ty se tam dostaly až s pozměňujícím návrhem. Gros
zákona jsou velmi zajímavé věci pro školský systém jako takový. Jednou z nich
je pojem provázející učitel. Ten do vzdělávacího systému přináší někoho, kdo v
rámci praxe dává zpětnou vazbu tomu, kdo se připravuje na výkon povolání
učitele.
Jde
o nový prvek, který by zvýšil kvalitu uvnitř systému. Dalším z prvků je
adaptační období a pozice uvádějícího učitele. Každý nový učitel dostane na dva
roky podporu někoho, kdo má zkušenost, metodicky ho vede, hodnotí a dává mu
zpětnou vazbu.
Dalším
z faktorů je otevření učitelské profese pro ty, kdo jsou motivováni. Pokud má
někdo magisterské vzdělání, ředitel mu může až na tři roky, ode dne zahájení
doplňujícího pedagogického studia, uznat praxi. To jsou věci, které bych
vypíchl před otázku peněz, která se pak stala mediální zkratkou.
Co
to ale přináší uvádějícímu učiteli? Má z toho příplatky?
Ano. Když jsme s konstrukcí uvádějícího učitelé
adaptačního období přicházeli, ačkoliv tu tato myšlenka byla už předtím,
počítali jsme s tím, že na adaptační období budou poskytnuty škole prostředky.
Pokud
chcete do vzdělávacího systému zavádět nové prvky, pokud chcete, aby na té škole
učili ti nejlepší, tak teď musíte té škole poskytnout minimálně dostatečný
objem prostředků v nadtarifních složkách platu, aby ředitel mohl vzít peníze a
říct: toto máš za to, že se budeš věnovat tomu, kdo k nám přišel jako nový.
Poslechněte
si celý rozhovor s Robertem Plagou v audiu.
0 komentářů:
Okomentovat