Blíží se datum, kdy uchazeči o učňovské obory, střední školy a gymnázia usednou do lavic a budou o své vysněné školy soupeřit s vrstevníky. Přijímací řízení má letos modernější háv díky částečné digitalizaci. Nic se ale nemění na roli přípravných kurzů na přijímací zkoušky, které právě v těchto dnech vrcholí a žáky základních škol na testy od Cermatu připravují. Proč nestačí příprava jen ze základní školy? V pořadu Řečí peněz odpovídá ekonom Daniel Münich z CERGE-EI.
Zdroj: Český
rozhlas plus 4. 4. 2024
„Dekády
jsme přehlíželi rostoucí nesoulad mezi tím, jaké středoškolské vzdělání
nabízíme a co vyžaduje doba. Některé školy se tak dostaly do obrovského převisu
poptávky. V takovém systému musíte začít přerozdělovat – a tím způsobem
jsou přijímačky,“ vysvětluje příčiny současné situace ekonom Münich.
Přijímací zkoušky tak podle něj netestují znalosti, které se děti ve
školách dozvídají, ale jsou jen distribučním mechanismem. „Bohužel to vyvolává
na straně rodičů a žáků obrovské tlaky, aby se učili jen na samotné testy. Bez
intenzivní přípravy a peněz se ale v těch testech nedá uspět,“ podotýká.
„Ze
vzdělávacího systému bychom neměli dělat Velkou pardubickou. To pak není
systém, který povede k široké vzdělanosti lidí pro život, který není jenom o
práci,“ upozorňuje Münich a dodává, že vzdělávací systém má daleko větší
zásah, než je jen dodávání lidí na pracovní trh.
Budoucnost?
„Je otázka,
jak rychle a zda se vůbec podaří proměnit strukturu středních škol. V daném
případě je změna na krajích. Zatím byl posun relativně malý, ale uběhl teprve
krátký okamžik od loňského průšvihu,“ popisuje ekonom.
Reformace
je ale v současné situaci nesnadná. „Strašně špatně se to dělá v situaci,
kdy vám v reálných hodnotách klesá rozpočet a kdy máte někoho přesvědčit, že se
má restrukturovat nebo něco měnit,“ konstatuje Münich.
Co brání moderním řešením
v naší společnosti? Poslechněte si celý pořad v audiozáznamu.
0 komentářů:
Okomentovat