Počet absolventů roste, počet míst pro ně klesá. Za posledních 12 měsíců zaměstnavatelé zveřejnili na pracovním portálu Profesia.cz 11 % nabídek vhodných pro absolventy středních škol s maturitou, zatímco rok předtím tento podíl představoval 13 %. Pro absolventy vysokých škol II. stupně je šancí ještě méně – jen 9 % všech nabídek, proti předcházejícímu roku, kde byl podíl 11 %.
Vzniká i u nás ztracená generace?
Zdravá organizace využívá synergických efektů smíšených týmů, jak genderově, tak i věkově. V dobrých časech bývají pro studenty otevřené nejen pracovní pozice, ale i stáže, praxe a intershipy. Čím se však zhoršuje makroekonomická situace, tím méně příležitostí studenti a absolventi dostávají. Recese, kterou v České republice sledujeme, se odrazila i do počtu pracovních nabídek pro absolventy.
Počet absolventů vysokých školse za posledních 10 let ztrojnásobil
Zatímco za posledních 5 let můžeme díky slabším ročníkům sledovat klesající počet absolventů středoškolského vzdělání řádově o 10 procent, počet studentů vysokých škol se od roku 2001 zdvojnásobil na úroveň 400 000. S rostoucím počtem studentů se ztrojnásobil i počet absolventů, částečně i díky rozdělení studia na bakalařské a magisterské studium.
,,Pracovní trh nezvládá absorbovat velký nárůst absolventů nejen v České republice, celosvětově se mluví o ztracené generaci mladých lidí, kteří neměli šanci se zaměstnat. Kromě počtu je velkým problémem nesoulad ve studijních oborech a potřebách trhu práce. Evropa volá po technických oborech, stárnutím populace bude i velká poptávka po sociální a zdravotní péči,“ řekla Kateřina Jaroňová z pracovního portálu Profesia.cz.
Personalisté na otázku, jak jsou spokojeni s úrovní absolventů za poslední rok, nejčastěji odpovídali, že jim chybí pracovní návyky (50 %) a odborné znalosti (25 %). 17 procent označilo, že absolventi mají vysoké mzdové a kariérníočekávání. 8 procent společností je se současnými absolventy velmi spokojeno.
Každá druhá nabídka v administrativě je vhodná pro středoškoláky
Společnosti na Profesia.cz nejvíce obsazovaly absolventy středních škol na pozice v administrativě (1073 nabídek) a obchodě (903 nabídek). Nedostatek odborníků na trhu přinesl příležitost mladým bez praxe i v oboru informační technologií v 440 nabídkách.
Podíváme-li se na jednotlivé obory a ochotu zaměstnávat absolventy střední školy s maturitou, nejotevřenější je administrativa, kde je polovina nabídek vhodná pro uchazeče bez praxe. Následují obory zákaznická podpora (47 %) a pojišťovnictví (44 %). Společnosti však hledaly středoškoláky i na pomocné práce, kde je 43 % nabídek vhodných pro absolventy středních škol, ale i do výroby (22 %).
Podíl nabídek práce v jednotlivých oborech vhodných pro absolventy střední školy s maturitou
Obor / Podíl vhodných nabídek pro absolventy v daném oboru
Administrativa: 50 %
Zákaznická podpora: 47 %
Pojišťovnictví: 44 %
Pomocné práce: 43 %
Cestovní ruch, gastronomie: 36 %
Doprava, spedice, logistika: 26 %
Obchod : 24 %
Farmaceutický průmysl: 22 %
Výroba: 21 %
Zdravotnictví a sociálnípéče: 20 %
Vysokoškolákům se nabízí pozice pro středoškoláky
Absolventi vysoké školy mohli najít nejčastěji podobné nabídky jako středoškoláci, konkrétně v administrativě (662 nabídek), v informačních technologiích (598 nabídek) nebo obchodě (407 nabídek).
Nejvyšší podíl nabídek pro absolventy vysoké školy měla zákaznická podpora 47 %. Struktura, která je velmi podobná jako u středoškoláků, dokazuje, že se obsazují absolventy obory, kde je buď nedostatek pracovní síly na trhu nebo kde není vzdělání důležité.
Ohlédneme-li se za vybranými obory, které by odpovídaly vysokoškolskému vzdělání, šance uplatnit se pro absolventy v daném oboru výrazně klesá – automobilový průmysl (14 % nabídek), marketing a reklama (13 % nabídek), chemický průmysl nebo farmacie (12 % nabídek), technika a rozvoj (11 % nabídek), telekomunikace (11 % nabídek), elektrotechnika a energetika (10 % nabídek), právo (5 % nabídek) nebo management (4 % nabídek).
Vzniká i u nás ztracená generace?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Témata článků
- bibliografie (1)
- celoživotní vzdělávání (75)
- dětská literatura (22)
- DOKUMENTY (192)
- ESF (1)
- glosy (35)
- informační technologie (187)
- inovativní vzdělávání (150)
- názory (19)
- NÚV (1)
- odborná literatura (642)
- pedagogické asociace (107)
- pozvánky (1)
- PR článek (1)
- profese učitele (386)
- projekty (21)
- seriál Školství v koronakrizi (23)
- STRATEGIE 2020 (9)
- školský management (176)
- školství v regionech (105)
- školství v zahraničí (66)
- výchova (216)
- výtvarné umění (2)
- vyučování (333)
- výzkum a hodnocení (557)
- vzdělávací politika (829)
- zajímavé tipy (663)
- zaujalo nás (840)
Archiv
- ► 2024 (303)
- ► 2023 (337)
- ► 2022 (350)
- ► 2021 (314)
- ► 2020 (319)
- ► 2019 (311)
- ► 2018 (302)
- ► 2017 (313)
- ► 2016 (322)
- ► 2015 (303)
- ► 2014 (306)
- ▼ 2013 (310)
- ► 2012 (266)
- ► 2011 (255)
- ► 2010 (254)
Česká škola
Šéfredaktorka
Akce
Výtvarné umění

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
0 komentářů:
Okomentovat