Britská nadace Sutton Trust a Durham University zveřejnily studii, která se zabývá výukovými metodami a postupy, měřením kvality a efektivity práce učitelů a způsoby jejího zlepšování.
Zdroj: Scio 3. 11. 2014
Podle studie učitelé používají metody, které jsou módní, ale jejich efektivita není prokázána. Jako málo prospěšná nebo spíš škodlivá se ukazuje nadměrná chvála žáka i v situaci, kdy nezvládá látku, a dále dělení žáků do skupin podle výsledků v jednotlivých předmětech (setting nebo streaming).
Studie uvádí šest složek, které podmiňují dobrou práci učitele, z nichž nejsilnější vliv mají první dvě:
1. hluboká znalost vyučované látky,
2. výukové postupy – efektivní kladení otázek a hodnocení,
3. klima třídy,
4. řízení práce ve třídě a zvládání studentů,
5. učitelovo pojetí vlastní práce,
6. profesionální postoje učitele – např. účast v dalším vzdělávání nebo komunikace s rodiči.
Pro hodnocení práce učitele se jako zásadní projevují následující přístupy:
1. pozorování ve třídě (hospitace) kolegy, ředitelem nebo externími hodnotiteli,
2. modely přidané hodnoty – na základě vývoje vzdělávacích výsledků žáků,
3. hodnocení ze strany žáků.
Další tři přístupy mají omezenou vypovídací hodnotu:
4. posudek ředitele,
5. vlastní hodnocení učitele,
6. analýza materiálů vzniklých ve třídě a učitelovo portfolio.
Efektivitu práce učitele lze zvýšit dobře zacílenou zpětnou vazbou, která sleduje následující principy:
1. je jasně zaměřena na zlepšování výsledků žáků,
2. formuluje specifické a náročné cíle,
3. pozornost je věnována postupu výuky, nikoliv osobě učitele nebo srovnávání s ostatními,
4. učitelé mají podporu pro další samostatné vzdělávání,
5. zpětná vazba je podávána mentorem v atmosféře vzájemné důvěry,
6. vedení školy podporuje profesionální spolupráci.
Původní zdroj.
Jak zlepšovat práci učitelů
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Témata článků
- bibliografie (1)
- celoživotní vzdělávání (73)
- dětská literatura (21)
- DOKUMENTY (192)
- ESF (1)
- glosy (34)
- informační technologie (174)
- inovativní vzdělávání (137)
- názory (11)
- NÚV (1)
- odborná literatura (618)
- pedagogické asociace (81)
- pozvánky (1)
- PR článek (1)
- profese učitele (356)
- projekty (19)
- seriál Školství v koronakrizi (23)
- STRATEGIE 2020 (9)
- školský management (139)
- školství v regionech (64)
- školství v zahraničí (61)
- výchova (195)
- výtvarné umění (2)
- vyučování (313)
- výzkum a hodnocení (454)
- vzdělávací politika (585)
- zajímavé tipy (636)
- zaujalo nás (787)
Archiv
- ► 2022 (350)
- ► 2021 (314)
- ► 2020 (319)
- ► 2019 (311)
- ► 2018 (302)
- ► 2017 (313)
0 komentářů:
Okomentovat