SKAV krátce představuje tuto neopomenutelnou osobnost české vzdělávací komunity, dlouholetého vysokoškolského pedagoga, který se podílel na vzniku Strategie digitálního vzdělávání nebo na přípravě tzv. malé revize digitálního vzdělávání, podle níž začaly první školy učit v roce 2021.
Čestným členem SKAV (Stálé konference asociací
ve vzdělávání) se stal Bořivoj Brdička. Ve SKAV zastupoval od roku 2014 Jednotu
školských informatiků, v níž byl současně ve vedení. Jako jeden z prvních v
České republice pomáhal zavádět digitální technologie do výuky, podílel se na
vzniku Strategie digitálního vzdělávání (2014) nebo rámcového vzdělávacího
programu (RVP ZV) pro oblast digitálního vzdělávání (tzv. malé revizi, 2021).
Nyní v Národním pedagogickém institutu spolupracuje na přípravě revize velké. V
oblasti digitálního vzdělávání je uznávaným odborníkem doma i v
zahraničí.
Jedním z prvních, kdo se v ještě socialistickém
Československu zabývali zaváděním počítačů do výuky, se Bořivoj Brdička stal
vlastně náhodou. Původní profesí zvukař dostal na starost v tehdejším národním
podniku Komenium, který měl monopol na distribuci pomůcek do škol, dodávky
školních mikropočítačů. Velmi brzy se ale stal v této oblasti uznávanou
osobností. "Byl jsem pak u toho, když bylo v 90. letech minulého století
zrušeno nejen Komenium, ale i VÚIS ČVUT, a pak postupně též ÚIV, VÚP a
NUV*," dodává Bořivoj Brdička.
Mezi lety 1995–2019 působil na Pedagogické
fakultě Univerzity Karlovy, kde spoluzakládal Katedru informačních technologií
a technické výchovy a vyučoval předměty vztahující se ke vzdělávacím
technologiím. Ve stejné době, kdy začal oficiálně vzdělávat učitele, založil
také první český web zabývající se využitím digitálních technologií při výuce.
Jeho Spomocník je dnes součástí Metodického portálu RVP.CZ a Bořivoj Brdička do
něj stále velmi aktivně přispívá odbornými články, které jsou cenné i velkým
mezinárodním rozhledem. Není náhodou, že sám sebe označuje za kurátora
vzdělávacích technologií. O to, aby výuka ICT na českých školách odpovídala
potřebám a možnostem rychle se rozvíjejících digitálních technologií, usiluje
dlouhodobě mimo jiné i v rámci SKAV.
"Bořivoj Brdička přináší do SKAV propojení
hodnot, které jsou formulované v Desateru SKAV, s technologiemi, které mají být
svébytnou a užitečnou součástí vzdělávání," říká ředitelka SKAV Petra
Keprtová.
"U tématu, jakým jsou technologie ve
vzdělávání, je třeba si neustále držet nadhled a zároveň sledovat jasnou vizi a
užitečnost smysluplného používání technologií v učení dítěte i nás všech
dospělých – tím mne zejména inspiruje učí kolega Bořivoj Brdička. Určitě stojí
za to zdůraznit, že Bořivoj pomohl připravit s kolegy pro jednu z konferencí
Úspěch žáka digitální kabátek Desatera SKAV. Také nás všechny učí pamatovat na
heslo – Ovládej, abys nebyl ovládán. Neustále si tak připomínáme, že i při
přítomnosti umělé inteligence tu bude vždy aktivní člověk, který rozhodne, kde
a jak svět technologií necháme promlouvat do svého celoživotního
učení," říká Petr Naske, místopředseda Jednoty školských informatiků.
________________________
* Pro ty, jejichž paměť nesahá dostatečně daleko, jednalo se o: Výzkumný ústav inženýrského studia při ČVUT, Ústav pro informace ve vzdělávání, Výzkumný ústav pedagogický a Národní ústav pro vzdělávání.
0 komentářů:
Okomentovat