Po nejbližší rodině jsou učitelé těmi, kdo s dětmi tráví největší množství času a mají zásadní dopad na jejich vývoj. Jsou často jejich vzory, ovlivňují jejich kariérní volby nebo životní postoje. Představy veřejnosti o tom, co obnáší pedagogická práce, však často začínají a končí u rozdávání známek. Pedagogické fakulty a nevládní organizace podporující učitele proto chtějí ukázat, jak vypadá moderní pedagogika ve 21. století. Kampaň “Učitelé jsou třída” startuje na začátku školního roku. V klipu, který ji doprovází, se objeví například herečka Ivana Chýlková.
Zdroj: MŠMT 19. 9. 2023
I když je
každoročně učitelství vyhodnocováno jako jedno z nejprestižnějších povolání,
není vnímáno jako perspektivní kariérní cesta. Jen zlomek populace přitom tuší,
co práce učitele obnáší nad rámec vedení hodin. Pedagogové musí znát základy
psychologie, umět se v klidu vypořádat s krizovými situacemi i
dokázat povzbudit a motivovat děti s různými vzdělávacími potřebami. Navíc
často bojují s nedůvěrou ze strany rodičů. „Věda, technologie, medicína a další obory kráčí neustále dopředu.
Stejně tak se děje i ve školství. Svému lékaři věříme, že nám předepíše správný
lék, právníkovi, že se nás zastane ve složité situaci. Přál bych si, aby
stejnou důvěru vkládali rodiče do učitelů, ačkoli jsou dnešní pedagogické
metody značně odlišné od toho, jak si je pamatují oni sami,“ říká
děkan Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy Michal Nedělka.
Učitelé se
v praxi setkávají s nedůvěrou zejména ve chvílích, kdy navrhují nový postup či
metodu, ať už se jedná o badatelskou výuku dějepisu nebo o Hejného metodu.
Cílem kampaně je zvýšit důvěru v učitele. Aby veřejnost podporovala nutné změny
ve výuce, zejména směrem k inovativním metodám a postupům, které děti lépe
připraví na trvale proměnlivou budoucnost. Na webu ucitelejsoutrida.cz proto rodiče
naleznou, co v dnešní době znamená být učitelem a co všechno musí
pedagogové mimo rámec samotné výuky řešit.
“Když
dnes dítě přijde za rodiči s přáním stát se učitelem, většinou se nebudou dmout
pýchou jako u jiných, tzv. prestižních povolání. To je něco, co musíme změnit:
učitelství je mimořádně komplexní profese. Dobrý učitel je zároveň průvodce,
kouč, manažer, psycholog a expert na svůj obor. Krom toho, že je to profese
krásná a náročná, je ale naprosto zásadní pro budoucnost celé společnosti,” říká Sandra Ort Feyglová,
spoluzakladatelka organizace Začni učit!
Projekt je
vyústěním spolupráce vzdělávacích institucí a neziskových organizací. Společně
jej připravila Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Pedagogická fakulta
Masarykovy Univerzity a neziskové organizace Začni učit!, Otevřeno, Učitelská
platforma a Učitel naživo, s podporou Nadace České spořitelny a MŠMT.
Takto široká spolupráce přitom nemá v tuzemském školství obdoby. "Kompetence pro 21. století a jejich rozvoj
nejen u dětí a mladistvých, ale také u učitelů a ředitelů je hlavní
strategickou linkou naší nadace, a proto nám dávalo smysl podpořit tento
projekt. Mám radost, že společným úsilím několika subjektů se téma vyzdvihuje a
komunikuje," říká Dana Brandenburg, předsedkyně správní
rady Nadace České spořitelny.
Projekt
podpořily také známé herecké tváře: Ivana Chýlková a Vladimír Škultéty. Jejím
cílem je osvětlit, co v dnešní době znamená učit, v čem jsou nové metody
přínosné a proč má smysl důvěřovat pedagogům v jejich používání. Otevírá
diskusi nad hodnotou kvalitního vzdělání pro celou společnost a důležitost
důvěry v učitele a jejich odbornost.
Video ke kampani Učitelé jsou třída najdete ZDE.
0 komentářů:
Okomentovat