V Česku už zítra začínají přijímací zkoušky na střední školy. Jako první čekají testy žáky devátých tříd, v dalších dnech pak i uchazeče z pátých a sedmých tříd. Česká školní inspekce ve spolupráci s Cermatem a Ministerstvem školství v březnu zveřejnila přehled počtu přihlášek na střední školy. EDUin teď přináší analýzu nejzajímavějších dat. Celou si ji můžete přečíst ZDE.
Zdroj: tisková
zpráva EDUin 11. 4. 2024
Žáci
devátých tříd mají zájem především
o maturitní obory (1. priorita pro cca 90 tisíc uchazečů, bez
konzervatoří, nástaveb a víceletých gymnázií, zatímco nematuritní obor si
jako 1. prioritu zvolilo cca 33 tisíc uchazečů), na což dlouhodobě upozorňují
data Národního pedagogického institutu. Všeobecně zaměřené obory (čtyřletá gymnázia a lycea) si
na první místo zapsalo cca 26 tisíc
uchazečů a přes 70 tisíc
uchazečů ostatní maturitní obory (vč. nástaveb, bez nástaveb přes 63
tisíc).
Zdroj:
dle zdrojových dat z ČŠI, CERMAT, MŠMT, 1. priorita
přihlášek, denní i dálkové formy vzdělávání; pozn. v počtu ostatní maturitní
obory je započítáno i nástavbové studium
Nabízené
kapacity maturitních oborů nestačí pro všechny deváťáky, převis
u všeobecného vzdělávání je obrovský, plýtváme talenty a hrajeme si
s budoucností mnoha dětí. Převis celorepublikové poptávky nad nabídkou je
viditelný u čtyřletých gymnázií,
kde je rozdíl mezi počtem uchazečů (1. priorita) a celkovým počtem míst. Jde
zhruba o 2 400 míst.
Pokud
bychom chtěli rozebírat celkové kapacity gymnaziálních programů, musíme ke
kapacitám čtyřletých gymnázií připočítat
i ta víceletá, neboť v nich jsou zapsáni žáci, u kterých se
předpokládá, že v nich zůstanou až do maturity. V letošním roce navíc
došlo k nárůstu přihlášek na víceletá gymnázia. To může být dáno například
strachem z kapacit na všeobecných oborech při přechodu z deváté třídy,
nedůvěrou v druhý stupeň základní školy, snahou o přechod
z jednostupňových škol do dlouhodobého jednotného kolektivu, motivací
tímto krokem vyřešit spory či negativní klima v navštěvované škole,
demografií (vč. nárůstu dětí, jejichž rodiče absolvovali víceletá gymnázia –
rodinná tradice), či představou o prestiži studia na víceletých gymnáziích.
Kompletní analýzu najdete ZDE.
0 komentářů:
Okomentovat