Autor publikace nabízí praktické rady a pomůcky, které umožňují efektivnější vzdělávání a zvládání pracovních povinností učitelů. Předkládané „know how“ je formulováno tak, aby bylo použitelné v jakékoliv pedagogické situaci, bez ohledu na věk či úroveň žáků.
Vogel, W.: Jak se učí učitelé?: Tipy a triky pro každodenní život učitelů. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2009. 111 s. ISBN 978-80-7238-851-6.
Kniha německého pedagoga si klade za úkol zlepšit pracovní život učitelů prostřednictvím nenáročných doporučení a pokynů. V úvodní části publikace autor zdůrazňuje význam celoživotního učení a neustálého vzdělávání, zejména pedagogů. Svými praktickými tipy chce ulehčit zkušeným i začínajícím učitelům přizpůsobení se soudobým celospolečenským změnám.
Počáteční dvě kapitoly jsou věnovány teoretickému základu procesu učení se. Seznamují čtenáře s různými modely lidské paměti a systémem jejich funkce. Autor uvádí jak faktory ovlivňující proces učení a zapamatování, tak principy a zásady účinného a trvalého uchování informací v paměti. V závěru teoretické části je poukázáno na význam motivace a souvislosti lidských emocí s učením.
Třetí kapitola, nesoucí název „Ve škole“, seznamuje čtenáře s jednoduchým obrazovým systémem kódování, který umožňuje efektivní zapamatování určitého množství informací. Prostřednictvím obrazů a stupňovitých schémat autor demonstruje ověřené způsoby zapamatování obličejů, jmen, čísel a dalších poznatků. Veškeré osvojování probíhá v souladu se „třemi zlatými pravidly výuky“, které korespondují s didaktickou zásadou přiměřenosti, trvalosti a postupu od jednoduchého ke složitému.
Ve čtvrté kapitole jsou předkládána témata domácí přípravy učitele, způsoby plánování a jeho produktivity. Jedna z podkapitol se věnuje systému organizace a archivace důležitých dat. Pořádkový systém „ORKI“ je autorem prezentován jako nejlepší způsob organizace materiálů. Užitečným se jeví i podrobně popsaný způsob uspořádání elektronického archivu dat. Veškeré činnosti jsou opět regulovány oblíbenými „zlatými pravidly“ a tipy autora.
Závěrečná část obsahuje přehledný třicetidenní program pro vyučující, který slibuje celkové zlepšení schopnosti učení. Publikaci uzavírá seznam literatury zahraničních i českých autorů.
Prostřednictvím pozitivního přístupu, humoru a jednoduchých aktivit se autor snaží usnadnit a zefektivnit proces zapamatování a uchování informací. Často využívá netradiční způsoby motivace, mnemotechnické pomůcky nebo učení pomocí obrazů, které se často vyskytují zejména na primární škole. Hierarchizováním cílů a klíčových témat vkládá informacím logický systém a tím zvyšuje efektivitu učení. Příručka je doplněna obrazovým materiálem vycházejícím z pedagogické praxe a odborných seminářů pořádaných autorem. Čtenář má možnost osobně si vyzkoušet praktické testy demonstrující vlastní pamětní schopnosti. Vzhledem k přenosnosti poznatků do jiných oborů je možné knihu doporučit nejen učitelům a pedagogickým pracovníkům.
Mgr. Pavlína Nakládalová, Katedra primární pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.
Knihu si můžete objednat ZDE.
Pavlína Nakládalová: Jak se učí učitelé? – recenze
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Témata článků
- bibliografie (1)
- celoživotní vzdělávání (75)
- dětská literatura (22)
- DOKUMENTY (192)
- ESF (1)
- glosy (35)
- informační technologie (187)
- inovativní vzdělávání (150)
- názory (19)
- NÚV (1)
- odborná literatura (642)
- pedagogické asociace (107)
- pozvánky (1)
- PR článek (1)
- profese učitele (386)
- projekty (21)
- seriál Školství v koronakrizi (23)
- STRATEGIE 2020 (9)
- školský management (176)
- školství v regionech (105)
- školství v zahraničí (66)
- výchova (216)
- výtvarné umění (2)
- vyučování (333)
- výzkum a hodnocení (557)
- vzdělávací politika (829)
- zajímavé tipy (663)
- zaujalo nás (840)
Archiv
- ► 2024 (303)
- ► 2023 (337)
- ► 2022 (350)
- ► 2021 (314)
- ► 2020 (319)
- ► 2019 (311)
- ► 2018 (302)
- ► 2017 (313)
- ► 2016 (322)
- ► 2015 (303)
- ► 2014 (306)
- ► 2013 (310)
- ► 2012 (266)
- ► 2011 (255)
- ▼ 2010 (254)
Česká škola
Šéfredaktorka
Akce
Výtvarné umění

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
0 komentářů:
Okomentovat