Jana Hrubá: Co si myslí o škole středoškoláci?

středa 16. prosince 2015 ·

Téma kulatého stolu 10. 12. 2015 bylo: Co si myslí středoškoláci o školách, na nichž se vzdělávají? Když jsem odcházela, táhlo mi hlavou: „Na středních školách se nic nepohnulo ani o píď!“

Na poslední předvánoční kulatý stůl SKAV a EDUin pozvaly do panelu několik mladých lidí – studentů ze Středoškolské unie. Byli to vesměs studenti a studentky pražských víceletých gymnázií: David Bouz, Michaela Kašparová, Anahita Mesbahi, Jiří Palounek a Simona Zajíčková. Příjemní, komunikativní, kultivovaní, se zájmem o studium a o vzdělávání vůbec.


Předcházela diskuse na sněmu

Nedávno (20. 11.) se konal VI. republikový sněm České středoškolské unie. „Celým dnem je provázela otázka, jak by mělo vypadat školství ve 21. století a zdali tomu naše školy odpovídají. Panelová diskuse s Jaroslavem Fidrmucem, náměstkem MŠMT, Tomášem Feřtkem ze společnosti EDUin a učitelem společenských věd Janem Koliášem se točila zejména kolem tří otázek, které české středoškoláky ohledně školství pro 21. století zajímaly nejvíce – všudypřítomné biflování, způsob známkování a frontální výuka. Velký prostor byl věnován právě otázkám a poznámkám z řad publika.

Po debatě měli středoškoláci na workshopech možnost podrobně mezi sebou diskutovat o svých postřezích na daná témata a následně je i převést v konkrétní doporučení na změnu, která bude Česká středoškolská unie prosazovat na poli ministerstva. Ve skupinách se pobavili o svých myšlenkách i s experty na dané problematiky a mohli prezentovat své náhledy na to, jak by se měly české školy změnit s ohledem na nové trendy současného století, které přináší mnoho inovací v různých oborech, ale ve vzdělávání stále chybí."

Zdroj: Bílková, Kateřina: Ohlasy z VI. republikového sněmu. Česká středoškolská unie


Co jsme se od nich dověděli na kulatém stole

Videozáznam z kulatého stolu budete moci shlédnout na webu EDUin a SKAV. Takže jen stručně.

Co mají:
– zapisují výklad nebo opisují prezentace – obojí najednou nestíhají
– interakce většinou neprobíhá
– nemají možnost ovlivňovat výuku
– neosobní vztah mezi učiteli a studenty
– neprobíhá zpětná vazba
– bojí se zeptat, když něčemu nerozuměli
– ovlivňuje je sociální tlak na známky
– jiný přístup mají pouze někteří jednotliví pedagogové

Co jim vadí:
– nuda, rezignace
– neefektivita hodin, pak ještě domácí úkoly
– většinu doby dělají něco, co si nemohou vybrat
– demotivace

Co by chtěli:
– mnoho věcí se dá dělat jinak
– větší možnost volby předmětů podle budoucího zaměření
– více pochopit, nebát se chyb
– možnost pracovat ve skupinách
– učit se pracovat s informacemi
– lepší zpětnou vazbu – známky nemotivují
– více zkušeností mimo školu
– možnost více diskutovat o politice – více občanské výchovy
– osobnější vztah mezi učiteli a studenty
– učitelé by měli umožňovat rozvoj a souvislost se životem

Kdyby čtenář nevěděl, že tyto diskuse se konaly před několika dny, mohl by si podle obsahu klidně myslet, že se odehrály před šestadvaceti lety: frontální učení, biflování, známkování, neosobní vztah… To je hodně smutné vysvědčení (i když jen od několika studentů), nemyslíte?

5 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
16. prosince 2015 9:49  

Je to fenomenologický popis problémů, který se nezabývá jejich příčinami. Ty příčiny nejsou v učitelích, jak např. Eduin často říká. Příčiny jsou myslím v koncepci, v hrubém podfinancování a podivném organizování českého školství ze strany MŠMT a jím řízených organizací.
J. Týř

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
16. prosince 2015 18:40  

A také v tom, že nemáme jasno v cílech nejen středoškolského vzdělání.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
17. prosince 2015 0:44  

"Byli to vesměs studenti a studentky pražských víceletých gymnázií:... Příjemní, komunikativní, kultivovaní, se zájmem o studium a o vzdělávání vůbec."

Takoví typičtí středoškoláci.

mirek vaněk řekl(a)...
18. prosince 2015 7:15  

Je to neuvěřitelné. Já myslel, že je to ve školách daleko horší. Že tenhle fungující systém je dávno zlikvidován a nahrazen moderním chaosem.:-)

Karel Tomek řekl(a)...
18. prosince 2015 23:57  

Mohl by pan Týř, prosím, blíže objasnit, co z oněch v článku uvedených jevů je koncepčního charakteru? Která špatná koncepce nařizuje to, co studenti kritizují?

Pozvánky

Pozvánky na výstavy

Archiv

Česká škola