„Dostává se kultura ‚dosahování výborných výsledků za každou cenu‘ už i do mimoškolních aktivit a kroužků?“ ptá se Pooky Knightsmith – a ve své odpovědi na serveru SecEd vysvětluje, proč je důležité dělat alespoň některé věci jen tak, pro zábavu.
Zdroj: Scio 3. 12. 2016
Koníčky mají zůstat koníčky, i když učitelé, rodiče i sami žáci předpokládají, že ve vyšších třídách by měly i mimoškolní aktivity „dávat smysl i do budoucna“ a děti by za ně měly získat diplomy nebo ocenění. Z činnosti se tak ale často vytrácí radost.
Co můžou děti získat z neformálních zájmových aktivit? Odpočinou si od školního tlaku, alternativní činnost je fyzicky, emočně i akademicky osvěží, což žákům přináší nejen větší životní spokojenost, ale i zlepšení studijních výsledků. Děti také většinou poznají nové kamarády a setkají se s dalšími názory a zkušenostmi. Výkonové nastavení mimoškolních aktivit děti od zkoušení nových věcí odrazuje.
Neformální kroužky poskytují dětem bezpečný prostor pro dělání chyb a objevování cesty, jak mohou všechno zkusit znovu a lépe. Mnoho zájmových aktivit navíc dětem umožňuje najít jazykové a jiné způsoby, jak vyjadřovat a zvládat silné pocity. Všechny tyto benefity jsou silnější v prostředí, které neovládá soutěžní atmosféra. Knightsmith je přesvědčena, že když z osnov postupně ubývá hodin výtvarné nebo hudební výchovy, měly by děti zažít alespoň v některých aktivitách po škole atmosféru bez vnějšího nátlaku.
Doporučuje proto školám nabízet ve svých prostorách co nejvíce různých aktivit, spojit síly s okolními školami, aby byla nabídka co nejširší, zvát na školy zástupce organizací, aby představili jimi nabízené kroužky, a vyjednat s nimi dostupné ukázkové hodiny, nechat žáky sdílet mezi sebou, jaké má kdo zájmy, a sdílet informace o všech možnostech na školních webových stránkách. Nejúčinnější ale bude, když učitel sám žákům předvede, jaké má koníčky – jen tak, pro zábavu.
Původní zdroj.
Koníčky jsou koníčky
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Témata článků
- bibliografie (1)
- celoživotní vzdělávání (73)
- dětská literatura (21)
- DOKUMENTY (192)
- ESF (1)
- glosy (31)
- informační technologie (165)
- inovativní vzdělávání (129)
- názory (7)
- NÚV (1)
- odborná literatura (598)
- pedagogické asociace (78)
- pozvánky (6)
- PR článek (1)
- profese učitele (311)
- projekty (11)
- seriál Školství v koronakrizi (23)
- STRATEGIE 2020 (9)
- školský management (137)
- školství v regionech (55)
- školství v zahraničí (53)
- výchova (190)
- výtvarné umění (2)
- vyučování (305)
- výzkum a hodnocení (422)
- vzdělávací politika (518)
- zajímavé tipy (623)
- zaujalo nás (760)
Archiv
- ► 2021 (319)
- ► 2020 (319)
- ► 2019 (311)
- ▼ 2018 (302)
- ► 2017 (313)
- ► 2016 (322)
0 komentářů:
Okomentovat