Zajímavou a užitečnou konferenci Pedagogický leadership v ČR uspořádala 20. 1. 2023 v Poslanecké sněmovně poslankyně Renáta Zajíčková, spolupořadateli byly organizace Učitel naživo a časopis Řízení školy. Moderovala šéfredaktorka Naďa Eretová. Zájem o téma byl velký, výběr panelistů opravdu zdařilý.
Konference měla tři části.
V první
části Inovace ve vzdělání budoucích ředitelů škol a pedagogický leadership vystoupili panelisté:
PhDr.
Hana Košťálová, Pomáháme školám k úspěchu
Mgr.
et Mgr. Karel Gargulák, výzkumník PAQ Research
Mgr.
Petr Hopfinger, Učitel naživo
Mgr.
Břetislav Svozil, Ph.D., ředitel laboratorní školy Labyrinth Brno
V druhé
části Pedagogický leadership a příklady dobré praxe u nás:
Mgr. Daniela Pořízková, Národní pedagogický institut, vedoucí
oddělení podpory ředitelů
Mgr. Sehnal Jiří, DiS., ředitel ZŠ Svitavy T. G. Masaryka
Alexis Katakalidis, Msc., učitel a vzdělavatel budoucích
učitelů
Mgr. Bc. Libuše Daňhelková, ředitelka ZŠ Kořenského, Praha 5
V třetí
části Leadership pipeline – kariérní rozvoj pedagogických lídrů a jejich podpora ze strany zřizovatele:
Mgr. Renáta Zajíčková, předsedkyně Podvýboru pro
regionální školství a celoživotní učení
Mgr. Bc. Martina Běťáková, náměstkyně člena vlády, MŠMT
Mgr. Lenka Němcová, ředitelka odboru školství, mládeže a
sportu hl. m. Prahy
Mgr. Martin Tomášek, Ph.D.,Ostravská univerzita
Panelisté
se zabývali celou řadou otázek. Např. Jaké jsou role ředitele? Za co všechno
ředitel zodpovídá? Které činnosti ředitele jsou nejdůležitější? Co dělá
ředitel, když se věnuje pedagogickým činnostem? Musí být ředitel dobrým
učitelem? Jak se dá měřit posun v kvalitě vzdělávání v dané škole? Kdo
vlastně zodpovídá za výběr a přípravu ředitelů?
Jaké
potřeby mají ředitelé do dvou let ve funkci? Pomohla by příprava před nástupem
do funkce? Jak jsme vůbec daleko se vzděláváním ředitelů, kdo za ně systémově
zodpovídá? Jaké podmínky pro ředitele vytváří systém? Máme dostatek kapacit a
zdrojů? Jak podpořit ředitele na lokální úrovni? Dokážeme využít zkušených
ředitelů? Schází nám kariérní systém a standard?
Je potřeba vyhledávat dobré lídry mezi učiteli, dají se vychovat? Má s tím někdo už zkušenost? Jak ovlivňuje chování ředitele chování učitelů a dětí? Co ředitelům pomáhá a co brání? Jaké jsou možnosti zřizovatelů pomáhat ředitelům? Vědí zřizovatelé, co ředitelé potřebují? Dá se ředitelům ulevit v administrativě? Může jim nějak pomoci školská rada?
Mohla bych pokračovat…
Jak je vidět, otázek kolem ředitelů je velké množství. Pokud vás zajímají odpovědi panelistů, videozáznamy najdete ZDE. Je třeba sledovat také odpovědi systémové.
Příští konference ve Sněmovně se bude týkat vzdělávacího systému.
0 komentářů:
Okomentovat