Jak to dělají země, které se v mezinárodních srovnávacích testech ve vzdělávání umísťují na nejvyšších příčkách? Britská odbornice na výzkum pedagogiky Lucy Crehanová se vypravila do pěti států s nejlepším vzděláváním na světě, aby to zjistila.
Zdroj: Hospodářské noviny, Magazín Investice do vzdělání 01/2023, 31. 1. 2023
Jejich pedagogický přístup je až překvapivě podobný a výsledky
patří mezi nejlepší na světě. Lucy
Crehanová, autorka knihy Chytrozemě,
je navštívila a o své poznatky se dělí ve své knize.
Pro svou objevitelskou cestu si Crehanová vybrala Finsko, Japonsko, Singapur, Čínu a Kanadu. Těmto státům říká jedním slovem Chytrozemě (Cleverlands). V knize popisuje, jak tyto rozdílné světy ke vzdělávání přistupují. Na každém místě strávila asi měsíc, ubytovala se u některého z učitelů, pozorovala místní vyučování, setkávala se s žáky, jejich rodiči, pedagogy i vedením škol a povídala si s nimi o jejich praxi. Publikace se v roce 2016 dostala mezi nejlepší tituly roku podle časopisu The Economist, v češtině ji vloni vydalo nakladatelství Audiolibrix.
Různé kultury, ale stejný přístup
Konkrétní zkušenosti ze států, do kterých se Crehanová vypravila, vnáší světlo do jistých stereotypů, které o daných zemích převládají. „Lidé si například myslí, že ve Finsku se děti učí velmi samostatně a není tam kladen důraz na výklad učitele. Nebo že v Singapuru se žáci učí všechno jen nazpaměť. To rozhodně není pravda. Ve skutečnosti je ale pozoruhodné, že pedagogický přístup úspěšných zemí, které jsem navštívila, je vlastně až překvapivě podobný,“ říká autorka pro HN, která se kromě pěti vybraných zemí vydala i do několika států, kterým se v PISA testech tolik nedaří. „Byla jsem třeba ve Švédsku nebo ve Spojených arabských emirátech, tam je styl výuky hodně odlišný a nemají tak dobré výsledky.“
Při výběru svých „chytrozemí“ vycházela autorka z Programu pro mezinárodní hodnocení žáků (PISA), který pořádá Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Výzkum probíhá v tříletých intervalech od roku 2000 a testuje patnáctileté žáky v matematice, v přírodovědných předmětech a ve čtenářské gramotnosti. Je navržený tak, aby prověřil schopnost studentů znalosti aplikovat a využít, nejen si je zapamatovat a správně zopakovat.
____________________________________________________________
Inspirace z „chytrozemí“
Finsko: Dávat příležitost všem
Šanghaj: Chválit za úsilí, ne za úspěch
Neúspěch nemá odrazovat, ale
motivovat. Číňané věří, že každé dítě, které se hodně snaží, může dosáhnout
dobrých výsledků.
Kanada: Doprovázet při objevování
Samostatně řešit problémy se dítě
nenaučí tak, že si všechno bude osvojovat samo. Zároveň se to ale nenaučí, když
to nikdy samo nezkusí. V Kanadě mají učitelé jasný záměr a umí dát
žákům dostatečné nástroje a kompetence k tomu, aby pak děti mohly
k řešení problému dojít.
____________________________________________________________
Jak tedy
vyučování v „chytrozemích“ vypadá? Hodina je zpravidla rozdělena
do zhruba desetiminutových úseků, ve kterých se střídají různé
aktivity, jako je výklad učitele, samostatná či skupinová práce nebo řízená
diskuse. Střídání kratších činností pomáhá k aktivizaci dětí lépe než
dlouhé samostatné projekty. Navzdory obecnému přesvědčení, že úspěšné vyučování
musí být zábavné, k motivaci žáků zpravidla nevedou atraktivní aktivity,
ale zájem o samotný obsah učiva. „Děti by mělo především bavit to, co se
učí,“ říká Crehanová. „Hry, samolepky, pečení palačinek a podobné věci
jsou sice zábavné, ale nefungují. Žáci si pak pamatují jen samolepky
a palačinky, ale ne to, co se tím měly naučit.“
Důležitým
tématem knihy je pozornost věnovaná znevýhodněným dětem. V tom obzvlášť
vyniká Finsko, které klade mimořádný
důraz na sociální zázemí dětí. „Finové si uvědomují, že někdy se dětem
nedaří nikoliv v důsledku poruch učení, ale kvůli sociálním, citovým nebo
zdravotním obtížím,“ popisuje ve své knize Crehanová. Na jedné
ze škol, kterou ve Finsku navštívila, se setkala se školní
psycholožkou, sociálním pracovníkem a výchovnou poradkyní, jiné prý mají
ve svém týmu i školního zubaře, zdravotní sestru, řečového terapeuta
nebo rodinného poradce. Úkolem školy je tam kromě samotné výuky také vytvořit
dobré podmínky k tomu, aby se dítě mohlo vzdělávání věnovat.
Že jediným
úkolem školy není vyrábět „chytré děti,“ se ukazuje i v Japonsku, přestože kontext je tam úplně
jiný. Kapitola o této zemi je v knize uvedena příslovím: Hřebík,
který vyčnívá, bude zatlučen. To je pro návštěvníka ze západní kultury
poměrně děsivé. A zčásti to skutečně vypovídá o typické japonské
uniformitě, kterou by do evropského či amerického prostředí šlo jen těžko
přenést. Projevuje se třeba v jejich smyslu pro kolektivní odpovědnost. Ta
ve škole vypadá tak, že jeden chlapec a jedna dívka jsou ustanoveni
„vedoucími třídy“ a dohlížejí na to, aby všichni žáci byli ukáznění.
Vedoucí pak může být potrestán za to, že jeho spolužáci neplnili své
povinnosti včas. „V téhle roli se během školního roku žáci střídají.
Všichni tudíž obvykle raději udělají, co od nich vedoucí žádají, aby jim
to oplatili, až přijde řada na ně,“ popisuje Crehanová, jak se japonské
školy snaží naučit děti být součástí kolektivu. Příklad autorka rozhodně
nepovažuje za následováníhodný, ilustruje však na něm japonskou snahu
o sounáležitost a především ukazuje, že úspěchu ve vzdělávání
dosahují země s opravdu odlišným prostředím a mentalitou. A že
efektivní vzdělávací principy mohou fungovat stejně dobře v uniformním
Japonsku jako v individualistické Kanadě.
„Je
evidentní, že za skvělými výsledky některých států je jejich kulturní
zázemí. Rozhodně je to znát u asijských zemí, kde žáci tvrdě pracují
a mají spoustu domácích úkolů, což nepochybně souvisí s jejich
mentalitou. Já jsem se ale soustředila na to, co má těchto pět výrazně
odlišných kultur společného. Protože jsou to velmi rozdílné země, pokud jde
o kulturu a historii. Ale ve vzdělávání mají výborné výsledky.
A většinou právě dodržují pět zásad, které v knize popisuji,“
vysvětluje Crehanová.
Uspět může každý, kdo se snaží
Jednou
z těchto zásad jsou jednotné požadavky na to, co by děti měly
v určitém věku zvládnout. A velká snaha celého vzdělávacího systému,
aby se to podařilo opravdu všem. Právě Japonsko je ukázkovou zemí, kde se
projevuje tzv. růstové myšlení –
tedy přesvědčení, že inteligence není předem daná a neměnná, ale že každý
žák, který se snaží, může dosáhnout dobrých výsledků. Tento přístup je
předpokladem k tomu, aby se žáci nerozdělovali na chytřejší
a slabší, kterým se už na startu „sníží laťka“ a vytvoří se pro
ně jednodušší vzdělávací plán.
S tím
souvisí i určité sebevědomí učitelů. Ti si musí věřit, že dokážou všechny
děti naučit to, co je potřeba. V Japonsku se v tom pedagogové
navzájem podporují, učí průměrně 3,5 hodiny denně a mají víc prostoru pro
společné přípravy vyučování a pro vlastní rozvoj. Víra, že k úspěchu
žáka vede především jeho vlastní snaha, je charakteristická pro všechny asijské
země, které Crehanová ve své knize popisuje. Do extrému to dovedlo
školství v Singapuru, kde tlak na výkon absurdně zvyšuje nároky
kladené na žáky. Dokonce až do takové míry, že ke zdárnému
splnění zkoušek mnohdy školní docházka nestačí. Protože příležitost
k dobrému vzdělání (a tedy finančně zajištěnému životu) tam mají jen
ti nejúspěšnější žáci, rodiče většiny dětí platí za soukromé doučování
a sami si v den důležitých zkoušek svých dětí berou volno, aby své
potomky v intenzivní přípravě podporovali.
Důraz
na úsilí, nikoli schopnosti, má ale i své světlé stránky. Většina
lidí na Západě věří ve vrozené studijní předpoklady, se kterými se
nedá nic moc dělat. Neúspěch je pro nás limitem, kterému se snažíme vyhnout nebo
ho zamaskovat. Asijští žáci mají naopak tváří v tvář překážkám tendenci
vytrvat déle, a dokonce výzvy vyhledávat. „Když se setkají
s neúspěchem, povzbudí je to k usilovnější práci – což je opak
toho, jak obvykle reagují studenti na Západě,“ upozorňuje Crehanová.
Mít všechny ingredience po ruce
Dalším
stereotypem, který kniha překonává, je přesvědčení, že moderní výuka by měla
opustit memorování a zaměřit se jen na řešení problémů. Autorka ale
na příkladu několika „chytrozemí“ ukazuje, jak efektivní ukládání
informací do dlouhodobé paměti naopak pomáhá žákům řešit složitější úkoly.
Přirovnává to k procesu vaření, kde se nám hodí mít na kuchyňské
lince přísady, které právě používáme, a na dosah ruky všechny ostatní
potřebné ingredience.
„Kdybych si
měla vybrat, kam pošlu do školy své vlastní děti, ze všech zemí,
které jsem navštívila, bych si zvolila Kanadu,“
přiznává v závěru knihy její autorka. Důvodem není ani důraz na učení
objevováním, kterým je tato země proslulá, ani individuální přístup
k potřebám všech dětí, který je v Kanadě rozvinutější než
ve všech ostatních „chytrozemích,“ ale především celková vyrovnanost
vzdělávacího systému. Žáci se tu v rámci pestrého rozvrhu rozvíjejí nejen
v akademických předmětech, ale i v umění, sportu a hudbě.
„Rovnováha panuje také v tom, že na všechny děti jsou kladeny tytéž
nároky a zároveň se pamatuje na jednotlivce, takže těm méně zdatným
se pomáhá a ti schopnější dostávají víc zabrat,“ dodává Crehanová.
Klíčem
k úspěšnému vzdělávacímu systému je podle ní také podpora učitelů
a vedení škol. Ve většině „chytrozemí“ mají učitelé možnosti rozvoje
a dobré platové podmínky, do určité míry dokonce výsledky PISA testů
dané země odpovídají platu učitelů. „Neplatí to absolutně,“ zdůrazňuje
Crehanová. „Například ve Finsku nemají učitelé o moc vyšší plat, než
je průměr zemí OECD. Spíš by bylo přesnější říct, že je problém, když jsou
učitelé placeni špatně.“ Podporu škol zařadila Crehanová mezi klíčové zásady,
kterými se země s úspěšnými vzdělávacími systémy řídí. Jako mezinárodní
poradkyně v oblasti vzdělávání se sama snaží rozvíjet nejen britské
školství v oblastech, které ve své knize popsala.
„Bylo by
troufalé tvrdit, že je to díky mé knize, ale mám například radost, že se
v posledních letech v Anglii posouvá podpora začínajících učitelů.
Zavedli jsme tu program, který je v prvních letech jejich praxe
doprovází,“ dodává. Kvalitní vzdělávací systém podle ní není závislý
na kulturních a historických podmínkách dané země, stejně jako úspěch
jednotlivých žáků není předem daný prostředím, ze kterého pocházejí.
„Každý, kdo se snaží a kdo má dostatečnou podporu, může dosáhnout skvělých
výsledků,“ věří autorka.
Článek byl publikován ve
speciální příloze HN Investice do vzdělání.
0 komentářů:
Okomentovat