Česká školní inspekce se v poslední době v některých tematických zprávách pouští o něco hlouběji, než je zvykem. Platí to i o tematické zprávě Společné znaky vzdělávání v úspěšných středních školách s učebními obory z konce minulého roku.
Zdroj: Beduín
6/2023
Sympatické
na ní je nejen to, že se věnuje typu škol, který dlouhodobě obecně trápí vysoká
školní neúspěšnost doprovázená předčasnými odchody ze vzdělávání (viz výroční zpráva ČŠI, str.
134), ale také zaměření na dobrou praxi. Šetření se uskutečnilo na 12 středních
školách vybraných na základě předchozí inspekční činnosti. Jeho součástí byly i
hloubkové rozhovory s řediteli a dalšími zaměstnanci školy, hospitace v
hodinách nebo dotazování žáků. Zprávu se vyplatí prolistovat už kvůli
„rámečkům“ obsahujícím záznam částí z těchto rozhovorů. Co mají podle školní
inspekce společného?
Vize
Tyto
školy mají typicky svou vizi lépe zpracovanou, než je obvyklé. Kromě toho není
vize jen formálním dokumentem, ale skutečně se propisuje do života školy. Bere
v úvahu specifika žáků (včetně nižší motivace k učení nebo vyššího rizika
školní neúspěšnosti a předčasného odchodu ze školy) a klade důraz na jejich
úspěch ve škole i v budoucím životě jako na cíl, ke kterému výuka směřuje.
Ředitel
Silnou
osobnost ředitele s dobrými manažerskými, komunikačními a pedagogickými
schopnostmi vidí autoři tematické zprávy ve většině těchto škol jako
„nepostradatelnou pro udržení kvality vzdělávání“. Za rizikové považují, že
přes delegování řady odpovědností pracují ředitelé v těchto školách mnoho hodin
přesčas, což „se promítá do jejich osobních životů“.
Dobré vnitřní klima
Typické
jsou pro tyto školy dobré vztahy mezi všemi, kdo školu tvoří. Platí to nejen
pro vztahy mezi učiteli (včetně mistrů odborného výcviku), kteří spolu
komunikují a poskytují si zpětnou vazbu, ale i pro přístup k žákům v teoretické
výuce i v odborném výcviku nebo na pracovištích odborných partnerů, který
zpráva popisuje jako partnerský. Pomáhá podle ní například posilovat sebedůvěru
žáků při řešení zadaných úkolů. Výsledkem je i to, že téměř všichni učitelé,
kteří na těchto školách učí, je považují za úspěšné.
Škola úzce spolupracuje s odbornými partnery
Podoba
této spolupráce může mít různou podobu, není ale formální. Může zahrnovat účast
zástupců partnerů, tj. odborníků z praxe, na tvorbě a úpravách školních
vzdělávacích programů, na výuce nebo v komisích u závěrečných zkoušek. Může mít
podobu spolupráce škol při organizaci odborných soutěží a jiných akcí. Některé
z navštívených středních škol fungují jako centra odborného výcviku pro obor.
Zpráva si všímá i toho, že úspěšné školy nezapomínají ani na spolupráci se
školami základními. Pro potenciální zájemce o studium například pořádají exkurze.
Důraz na vzdělávání pedagogů
Zažitou
praxí sledovaných středních škol je, že jejich vedení vyhodnocuje práci
pedagogů a motivuje je ke zlepšování. Využívají k tomu různorodé nástroje:
vzájemné hospitace, samostudium a další formy vzdělávání, ale i speciální
programy na podporu začínajících učitelů.
Prevence školní neúspěšnosti
Typická
je pro tyto školy pozornost, kterou věnují včasné reakci na školní neúspěšnost
a jejím příčinám. Využívají různé strategie – mají nastavena striktní pravidla
pro omlouvání absence a plnění zadaných úkolů, pořádají adaptační kurzy
usnadňující přechod ze základní školy, nabízejí (bezplatné) volnočasové
aktivity nebo individuální doučování.
Kvalita výuky
Podle
hospitací jsou silnou stránkou výuky na těchto školách vstřícná pracovní
atmosféra nebo provázání teoretické a praktické výuky a spolupráce mezi učiteli
teoretických a odborných předmětů. Co inspekce pozitivně nehodnotila, byl
průběh výuky zejména v hodinách teoretického vzdělávání, kde konstatovali
problémy s aktivizací žáků a nízkou úroveň individualizace a diferenciace.
0 komentářů:
Okomentovat