EDUin představí 28. února Audit vzdělávacího systému za rok 2022. Nabízí v něm nejen přehled událostí za minulý rok, ale také analytické texty, které reflektují dění v minulém roce a do větší hloubky se zabývají problémy, s nimiž se vzdělávací systém aktuálně vyrovnává. Na závěr nabízejí autoři textů doporučení pro další směřování vzdělávací politiky. Jakým tématům se bude věnovat?
Zdroj: Beduín 8/2023
Školy jsou někde přeplněné. Umíme plánovat jejich kapacity?
Autorský tým Miroslav Hřebecký, Silvie Rita Kučerová a Petr Meyer v textu Kapacity a naplněnost veřejných základních škol na základě dat z výzkumu Centra geografie vzdělávání a vzdělávání v geografii (GEOEDU) v rámci katedry geografie UJEP za období 2016/17–2021/22 sledují akutní problém s kapacitou škol.
Analýza popisuje školský systém, který se rostoucímu počtu žáků
přizpůsobuje zvyšováním počtu tříd (o 4 tisíce, tj. přes 9 %), zatímco počet
škol zůstává zachován, stejně jako průměrný počet žáků na třídu. Z pohledu
regionů jsou za tímto průměrným výsledkem značné rozdíly mezi regiony i mezi
městy a venkovem. Autoři popisují tyto odlišnosti na základě parametrů, jako je
kapacita nebo naplněnost škol (s vědomím problematičnosti těchto pojmů) nebo
počet žáků (na úrovni obcí s rozšířenou působností).
Ve školách přibývá žáků – cizinců. Jsme na ně připraveni?
Kristýna Titěrová upozorňuje na dlouhodobý problém s adaptací dětí, které přišly ze zahraničí, nebo mají jen omezenou znalost českého jazyka, který výrazně ovlivňuje jejich šance na uplatnění v dospělosti.
V příspěvku Ukrajinské
děti jsou příležitostí, jak zlepšit podporu vícejazyčných žáků v ČR autorka
analýzy v šesti bodech nabízí doporučení, kam by v příštích letech měla
směřovat pozornost tvůrců vzdělávacích politik. Mezi tato doporučení patří velmi
kritizovaná podoba přijímacích zkoušek na střední školy a maturitních zkoušek,
podpora pro dlouhodobou výuku češtiny jako cizího jazyka na školách (pro
všechny, kdo to potřebují, včetně žáků středních škol) nebo příprava učitelů.
Chybí nám učitelé. Co s tím uděláme?
Na příkladu učitelů fyziky popisuje Jan Zeman faktory, které vedou k tomu, že výuka přírodovědných oborů zejména v některých regionech je vedena neaprobovanými pedagogy.
Přestože jde o dlouhodobě vnímaný problém, upozorňuje
autor analýzy Nedostatek učitelů zvláště přírodovědných oborů je
problém, který je nutné řešit soustavou opatření na nedostatek dat k
této problematice. Upozorňuje také na dlouhodobě nízké počty absolventů těchto
pedagogických oborů i na jejich odchody mimo školství. Výsledkem je nejen
nedostatek aprobovaných učitelů, ale také jejich stárnutí (i ve srovnání s
učiteli přírodních věd v jiných evropských zemích, které stejně jako ČR řeší
problém s nedostatkem učitelů). Analýza dále nabízí pohled na komplex faktorů,
které ovlivňují atraktivitu učitelského povolání (například pregraduální
příprava, podpora začínajících učitelů, pracovní podmínky nebo platy), a na
jejich rezervy v tom, jak jsou v rámci českého školského systému pojímány.
Odkladů školní docházky je příliš. Co je příčinou?
Dlouhodobému trendu v podobě růstu podílu odkladů se věnuje Kateřina Lánská v textu Školní připravenost není otázkou pouze dítěte a rodiny. Podmínky pro vzdělávání musí přizpůsobit i škola.
Upozorňuje na řadou
mezinárodních i domácích výzkumů potvrzený vztah mezi kvalitním předškolním
vzděláváním zejména dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí a školní
úspěšností, i na rezervy, které má v tomto ohledu české řešení povinné
předškolní docházky. Upozorňuje také na roli, kterou v kontextu vysokého podílu
odkladů (v ČR podle krajů osciluje mezi 13,4 a 30,4%) hraje koncept
tzv. školní zralosti a na diskusi spojenou se změnou paradigmatu, který staví
na připravenosti jako procesu, ve kterém se zohledňuje připravenost dítěte i
podmínek pro vzdělávání ve školách nebo na rozpačitý stav pedagogické
diagnostiky a intervence v mateřských školách.
Audit vzdělávacího systému
bude představen 28. února v 10 hodin,
on-line můžete tuto událost sledovat ZDE.
_______________________
1 komentářů:
Nepřinese nic. Jako obvykle.
Okomentovat