Když učitel plánuje vzdělávání svých žáků nebo vyučuje, měl by vždy myslet na to, že se žáci ve svých individuálních předpokladech pro učení i při samotném průběhu procesu učení liší.
Způsobuje to jejich různá motivace učit se
i odlišné vzdělávací možnosti (preferovaný učební styl, dílčí znevýhodnění v učení,
inteligence, paměť, schopnost soustředit se atd.). Mohou také pocházet z různého
rodinného prostředí, tudíž i jejich podmínky pro učení mohou být výrazně
rozdílné.
Dobrý učitel respektuje různost svých žáků a vytváří ve výuce podmínky
pro to, aby je co nejčastěji „přistihl při úspěchu“
To, že má učitel „využít maximální vzdělávací potenciál každého svého
žáka“, je po letech užívání tohoto sloganu zčásti vyprázdněnou frází. Možná
proto, že v heterogenních třídách, složených např. z rozmanitých skupin
žáků s různými typy znevýhodnění/postižení, s nadáním, s odlišným mateřským
jazykem, s problémovým chováním i žáků bez speciálních vzdělávacích potřeb, se
tento cíl zdá nedosažitelný. I přes obtížnost tohoto úkolu je ale pro mnohé z učitelů
práce s pestrou třídou stále profesní výzvou.
Jako efektivní řešení této výzvy se jeví využívání takových
pedagogických postupů, které napomohou ve třídě vytvořit otevřené vyučovací
podmínky vyhovující ve svém dopadu většině žáků (včetně těch, jejichž
speciální vzdělávací potřeby vyžadují od učitele poskytování podpůrných opatření
daných doporučením školského poradenského zařízení). Učitel realizuje
„flexibilní“ výuku a nabízí žákům prostor pro jejich aktivní zapojení a výběr
ze vzdělávacích příležitostí odpovídajících jejich potřebám. Takové pedagogické
postupy při práci s heterogenní třídou odstraňují maximum bariér bránících
aktivnímu zapojení všech žáků do procesu učení. Jaké bývají nejčastější
bariéry? Žáci se třeba mohou přestat orientovat (ztratí se) ve struktuře
vyučovací hodiny, neporozumí zadání úlohy, chybí podpora žáků v průběhu výuky,
mají málo času pro práci či nevyhovující prostory pro aktivity, chybí vzory
vhodného chování, trápí se s příliš obtížným zadáním úloh – a u některých z
nich převažuje neúspěch a snižuje se jejich motivace.
Praktické pomůcky pro naplánování dalších kroků v práci
s heterogenní třídou
Je zřejmé, že příprava na takový způsob vedení vyučovací hodiny je ve
srovnání s klasickými postupy frontální výuky bez možnosti individualizace záležitost
časově náročná. Vyžaduje nastavení organizace vyučovací hodiny, pracovních
podmínek žáků, pravidel a postupů: to vše se žáci musí postupně učit.
Národní pedagogický institut (NPI ČR) připravil
pro učitele k využití metodickou podporu k tomuto tématu –
pedagogické postupy seskupené do deseti zásad Desatera úspěšné práce s
heterogenní třídou a sebehodnotící nástroj pro učitele (check-list) s rozfázovaným
postupem vedoucím k naplnění jednotlivých zásad.
Úmyslem je poskytnout učiteli praktické
pomůcky pro lepší orientaci v tématu, pro vlastní sebereflexi, pro naplánování
dalších kroků nebo spolupráci s kolegy při vzájemném hodnocení. Pomůcky, které
umožní uživateli také hledat vlastní, pro učitele prospěšná a užitečná řešení.
Co je Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou?
Národní pedagogický institut ČR nabízí školám
k využití seriál metodických textů s popisem deseti
zásad práce s heterogenní třídou. Každý z deseti dílů seriálu poskytuje teoretický vstup
do tématu, konkrétní praktické tipy využitelné ihned ve výuce, další inspirace
i doporučené zdroje. (Samotné Desatero najdete ke stažení ve formátu PDF pod článkem, ukázku
z desatera najdete níže).
Obr. 1: Ukázka z Desatera. Desatero vymezuje jednotlivé zásady práce s heterogenní třídou a popisuje i přínosy pro žáka v případě jejich naplnění. Desatero najdete také v interaktivní podobě na webovém portálu www.zapojmevsechny.cz, kdy po kliknutí na každou ze zásad čtenář přejde na metodický text.
Co
je check-list učitele?
Pro snazší
možnost zavádění popisovaných zásad do výuky nabízí Národní pedagogický
institut ČR k využití jednoduchý sebehodnoticí empirický nástroj pro
učitele, tzv. check-list.
Check-list rozpracovává každou z deseti zásad práce
s heterogenní třídou do čtyř postupných kroků vedoucích učitele k naplnění
dané zásady, a to od základních dílčích kroků až k promyšleným a
komplexním krokům. (Samotný check-list najdete ke stažení ve formátu PDF pod
článkem, ukázku z check-listu najdete níže).
Čtyři kroky jsou, na
základě pozorování učitelů a sebraných zkušeností z učitelské praxe,
odstupňované podle obtížnosti jejich realizace ve třídě. Jsou formulované od
těch, které je možné označit jako součást základní práce učitele
s heterogenní třídou, až po ty, které popisují pokročilou a komplexní
práci s heterogenní třídou.
Zásada úspěšné
práce s heterogenní třídou* |
Kroky vedoucí
učitele k naplnění zásady |
Jistota učitele
při plnění jednotlivých kroků |
Projevy žáků při
realizaci dílčích kroků učitele |
Četnost sledování
očekávaných projevů žáků učitelem |
6. Učitel se
ujišťuje, že si všichni žáci vědí rady po zadání úkolu i v průběhu jeho
plnění |
6.1 Učitel pozoruje a ověřuje si, zda
žáci rozumí použitému způsobu zadání úloh. |
NE □ s naprostou
nejistotou □ spíše s nejistotou ANO □ spíše s jistotou □ s naprostou
jistotou □ není aktuální |
Žáci reagují na
zjišťování učitele, zda rozumí zadání úlohy. |
ANO □ zřídka □ občas □ často □ vždy NE □ zatím nepozoruji |
Poznámky |
||||
6.2 Učitel má s žáky domluvený signál,
kterým vyjadřují neporozumění zadání a potřebu podpory. |
NE □ s naprostou
nejistotou □ spíše s nejistotou ANO □ spíše s jistotou □ s naprostou
jistotou □ není aktuální |
Žáci využívají
domluvený signál vyjadřující neporozumění zadání a potřebu podpory. |
ANO □ zřídka □ občas □ často □ vždy NE □ zatím nepozoruji |
|
Poznámky |
Obr. 2: Ukázka
z check-listu. Šestá zásada práce s heterogenní třídou. Druhý sloupec
zleva obsahuje první dva kroky (z celkem 4 kroků) vedoucí k naplnění
zásady. Třetí sloupec mapuje jistotu při dosahování konkrétního kroku. Čtvrtý
sloupec obsahuje popis očekávaného chování žáků, pokud učitel naplňuje konkrétní
krok. Poslední sloupec mapuje četnost sledování očekávaných projevů žáků
učitelem.
Doporučení
pro práci s check-listem nabízí učiteli postup, jak jej využít jako nástroj
profesního rozvoje.
Rádi
bychom upozornili, že check-list v aktuální podobě představuje nabídku,
„živý dokument“, se kterým učitel může dále pracovat podle své vlastní potřeby.
Není tedy standardizovaným nástrojem a nevznikl na základě výzkumného šetření a
ověřování v praxi.
Jaký
je přínos pro učitele?
S ohledem
na společenský postoj k inkluzi je jasné, že heterogenita žáků ve třídách bude
nadále stoupat a schopnost učitele vést „pestré“ kolektivy bude zásadní jak při
utváření vhodných podmínek pro realizaci výuky, tak pro zachování si vlastní
psychické pohody a pedagogického sebevědomí v učitelské praxi.
Záměrem
Národního pedagogického institutu ČR je podpořit všechny skupiny učitelů, ať už
ve škole začínají nebo jsou zkušenější a hledají nové impulzy pro svou práci. Je
pochopitelné, že větší benefity ze zavedené práce s heterogenní třídou získá
učitel na prvním stupni, který tráví většinu času ve své kmenové třídě, ale i
na druhém stupni základní školy se jednotlivé zásady práce dají při výuce
jednotlivých předmětů efektivně využít. Největší
benefit ale tento způsob výuky přináší samotným žákům v podobě příležitosti
zažít úspěch v učení a zkušenosti partnerské spolupráce, a tím ukotvit jejich
pozitivní představy o nich samých.
Tip pro vás
V roce
2023 budou zveřejněny na webových stránkách Zapojmevšechny.cz a také na
Facebooku Zapojmevšechny.cz následující
vzdělávací akce pro zájemce: video tutoriál (tzn. konkrétní postup „krok za
krokem“ vztahující se k práci učitele s check-listem), asynchronní
webináře (on-line výuka, která dává prostor každému zájemci vzdělávat se
individuálně, kdykoliv a v jakékoliv míře), on-line semináře v úrovních
začátečník, pokročilý a extra pokročilý, a také nabídka dalšího regionálního
vzdělávání pedagogů k práci s heterogenní třídou.
Ke stažení
Desatero úspěšné práce s heterogenní
třídou
Sebehodnoticí nástroj pro učitele
(check-list)
0 komentářů:
Okomentovat