Tisková zpráva SKAV k novele zákona o pedagogických pracovnících a konkrétně k problematice provázejícího a uvádějícího učitele, které projednávaná legislativní norma slibuje ukotvit do českého vzdělávacího systému. Tento krok zůstává tak trochu ve stínu diskuze o garanci pedagogických platů na úrovni 130 % průměrného příjmu nebo otevření učitelské profese pro nepedagogy, přestože může pomoci ovlivnit zájem o studium učitelství, snížit odliv mladých učitelů ze školství a slibuje také zvýšit profesionalitu pedagogického sboru a zvýšit kvalitu výuky na školách.
Zveme vás ke sledování online kulatého stolu SKAV a EDUin na téma Provázející a uvádějící učitel: Chystaná podpora budoucích a začínajících učitelů, který se uskuteční ve čtvrtek 23. března od 14 do 16 hodin. Více informací k online přenosu najdete ZDE.
Diskutovat přijdou:
Jan Berki / poslanec
školského výboru
Jakub
Drbohlav / Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Blanka
Pravdová / odborná garantka učitelské přípravy, Učitel naživo
Markéta
Sochovská / Začni učit!
Luboš
Zajíc / Asociace ředitelů ZŠ, ředitel základní školy
Moderuje: Dana Ticháčková / Učitelská platforma
K
závěrečnému hlasování směřuje ve sněmovně novela zákona o pedagogických
pracovnících. I když se v souvislosti s ní diskutuje nejčastěji o garanci platů
pedagogických pracovníků na úrovni 130 procent průměrného příjmu v ČR nebo o
otevření učitelské profese pro nepedagogy s vysokoškolským vzděláním, nejde o
jedinou změnu. Schválením novely poslanci mimo jiné ukotví do vzdělávacího
systému roli provázejícího a uvádějícího učitele.
Kdo je provázející učitel
Provázející
učitelé jsou pedagogové, kteří doprovází studentky a studenty učitelství na
praxích. Společně s nimi výuku připravují, jsou vždy přítomni ve třídě a
následně s nimi výuku reflektují. Komunikují také s vysokoškolskými
vzdělavateli a zajišťují tak kvalitu praxí. Jejich role zatím není v systému
zakotvena. Budoucí učitelky a učitelé bývají během své praxe s žáky běžně
zanecháni samotní a nikdo s nimi jejich zkušenost nereflektuje a nepropojuje
teoretické poznatky s praxí.
Předkládaná
novela ukotvuje postavení provázejících učitelů v legislativě, což je první
důležitý krok. Následovat má jejich konkrétní podpora, která zajistí kvalitu
praxí budoucích učitelů: adekvátní finanční ohodnocení, specializované
vzdělávání a podpora ze strany systému, posilující například jejich spolupráci
s vysokými školami, snížení rozsahu přímé pedagogické činnosti, které jim
uvolní čas na práci se studenty,. Takový systém podpory bude MŠMT od září 2023
pokusně ověřovat s přibližně 1200 provázejícími učiteli.
Proč je to důležité?
— 40 % učitelů se po studiu necítí připraveno na výuku z
hlediska didaktiky vyučovaných předmětů
— až 46 % zájemců o studium učitelství si myslí, že
na učitelských oborech je málo praxe
— 32 % vysokoškolských studentů a čerstvých absolventů uvedlo, že by zvažovali studium učitelství, pokud by bylo moderní a zaměřené zejména na získání praxe*
(*
převzato z: S. Boudová, V. Šťastný, J. Basl, T. Zatloukal, O. Andrys, D.
Pražáková: Mezinárodní
šetření Talis 2018: Zkušenosti, názory a postoje učitelů a ředitelů škol,
Česká školní inspekce
Kdo je uvádějící učitel
Uvádějící
učitel je zkušený pedagog, který začínajícímu učiteli pomáhá při vstupu do
profese, a to nejen tím, že ho seznamuje s fungovaním školy. Uvádějící
učitel se začínajícím reflektuje výuku, dává mu zpětnou vazbu a pomáhá
nováčkovi s náročnými situacemi ve škole (třeba před prvními třídními
schůzkami). Ulehčuje začínajícím učitelům
profesní začátky a snižuje riziko jejich brzkého odchodu ze školství.
Projednávaná novela zavádí pro začínající učitele dvouleté adaptační období,
během kterého škola tyto učitele cíleně podporuje, a to zejména tím, že jim
určí uvádějícího učitele.
Proč je to důležité?
—
více než 20 % začínajících učitelů uvažuje o změně školy či o
úplném odchodu ze školství při chybějícím procesu uvádění
—
jen 1/3 začínajících učitelů se setká s uvádějícím učitelem,
který se mu aktivně věnuje
—
pouze 76 % začínajících učitelů na škole učí jen předměty
podle své aprobace (zaměření)
—
jen 23,5 % uvádějících učitelů za svou práci
dostávají příplatek nebo odměnu
— 46 % základních škol nemá funkční plán pro uvádění začínajících učitelů do praxe (podle osob za to dopovědných) **
(** převzato
z: Analytická
zpráva studie systému začínajících učitelů, SYPO, 2019; Šetření
mezi začínajícími učiteli, MŠMT ve spolupráci se SYRI, 2022)
“Kvalitní
praxe je v profesní přípravě učitelů stejně důležitá jako teoretická příprava.
Ukotvením provázejících učitelů v legislativě a jejich systémovým zapojením do
vzdělávání budoucích učitelů zajistíme, že absolventi učitelských oborů budou
do tříd nastupovat s potřebnými zkušenostmi, profesním sebevědomím a lépe
připraveni na náročné situace, které nevyhnutelně přijdou,” uvedla Kateřina
Konrádová z organizace Učitel naživo.
"Uvádějící
učitelé působí na řadě škol, začínajícímu učiteli však většinou ukáží kabinet a
tím to končí. Nemají čas, kapacitu a často ani kompetence věnovat se mu naplno,
dávat mu zpětnou vazbu a chodit do jeho hodin. Novela pozici ukotví, ocení a
podpoří uvádějící učitele,” říká Jana Fryzelková z organizace Začni učit!
__________________________________________
Chcete
se dovědět něco o roli provázejících a uvádějících učitelů a o tom, jakým
způsobem by je měl vzdělávací systém podpořit?
Rezervujte
si 23. března od 14 do 16 hodin čas pro kulatý stůl
SKAV a EDUin na téma Provázející
a uvádějící učitel: Chystaná podpora budoucích a začínajících učitelů.
Panelová diskuse se uskuteční online.
__________________________________________
0 komentářů:
Okomentovat