Dnes se stal nejinspirativnějším učitelem Česka pro rok 2023, v okolí Frýdku-Místku ho ale znají už dávno. Roman Gӧttlicher tam učí na střední škole, je koordinátorem projektu Dějepis+ a pomáhá ostatním učitelům, aby učili lépe. Do ceny Global Teacher Prize CZ ho přihlásili jeho studenti. „Napřed jsem jim skoro vynadal, ale pak jsem pochopil, že to je pro mě obrovská čest a uznání,” říká.
Zdroj: Magazín Eduzín 1. 6. 2023
Kudy vedla vaše cesta k učení?
Moje kariérní cesta je pestrá.
Původně jsem chtěl dělat vědu, mojí láskou byl starověký Přední východ,
studoval jsem různě po světě a připravoval se na kariéru historika. Jenže pak
mi to začalo připadat poněkud odtržené od reality. Chvíli jsem učil na vysoké
škole, a tak jsem si řekl, že bych třeba mohl být učitelem. Nastoupil jsem plný
ideálů na učiliště, kde mě ale čekal tvrdý střet s realitou.
V čem? Zní to jako časté klišé – z
učiliště raději každý uteče…
Byl jsem mladší, nezkušený. Na
filosofické fakultě jsem sice absolvoval učitelské minimum, ale neuměl jsem
učně zaujmout, nezvládal jsem udržet ve třídě kázeň. Zažil jsem deziluzi a
nabyl jsem přesvědčení, že tuto práci opravdu dělat nemůžu, že na to nemám.
Nebylo to tam nějaké brutální, ale býval bych tehdy potřeboval podporu
uvádějícího učitele. Chyběly mi základy psychologie a měkké dovednosti obecně.
Co bylo dál?
Pak přišla možnost koupit
fitcentrum, tak jsem do toho šel a rozhodl jsem se stát trenérem. Mám takovou
vlastnost, že když něco dělám, tak to dělám naplno, takže jsem například prošel
různými fyzioterapeutickými kurzy. Pak jsem ale viděl, že velká část úspěchu
sportovce spočívá v hlavě, tak jsem ještě absolvoval pětiletý
psychoterapeutický výcvik. Pracoval jsem se sportovci a najednou jsem si říkal
– vždyť já vlastně znovu učím, a je to super! Cvičit ke mně chodil i ředitel
školy, kde nyní působím, s částí pedagogického sboru a hecovali mě, abych k nim
šel učit. Napřed jsem se tomu smál, ukazoval jim prostředníček a podobně, ale
když jsem pak viděl všechny ty projekty, zahraniční spolupráce, studentské
firmy… tak jsem po dvanácti letech prodal fitko a šel učit dějepis a občanskou
nauku.
Kolik máte na střední odborné škole
prostoru pro své předměty?
Není to žádná sláva. Dějepis mají
studenti na průmyslovce jen jeden rok hodinu týdně, na obchodní akademii je dva
roky. Občanskou nauku mají na „obchodce“ čtyři roky hodinu týdně a na
průmyslovce od druháku do čtvrťáku hodinu týdně. Je to pro mě těžké i v tom, že
sotva si na nějaké studenty zvyknu a jakžtakž se naučím jejich jména, už je
zase nemám. Velkým tématem je u nás taky motivace, hodně často poslouchám –
proč se to mám učit? K čemu mi to bude? Na druhou stranu vzhledem k tomu, že
moje předměty nejsou profilové, mám velkou svobodu v tom, co a jak učím.
Co vám to přináší?
Soustředím se hodně na výuku
moderních dějin, využívám badatelskou metodu a na historických souvislostech se
studenty řeším dilemata současnosti. Kolegové na gymnáziích to v tomto ohledu
mají těžší, protože část jejich studentů jistě bude maturovat z dějepisu nebo
základů společenských věd, takže nemusí mít tolik času a prostoru na badatelské
aktivity, kolik mám já se svými studenty. Oni toho musejí kvůli přijímačkám na
vysokou strašně moc probrat, to mě tolik netrápí, a můžu se tedy soustředit na
práci s prameny – texty, videem a podobně. Dají se s tím dělat kouzla. Když dám
příklad, mohli bychom se třeba bavit o středověkých morových epidemiích,
vztáhnout to k vlastní zkušenosti s covidem a řešit, co to třeba udělalo se
společností, pochopitelně za použití nějakých autentických pramenů. Takhle mi
ta výuka dává smysl.
Nenarážíte při studiu pramenů třeba
na nedostatky v čtenářské gramotnosti, o kterých se také hodně mluví?
Já jsem i vystudovaný češtinář, i
když o tom moc nemluvím, protože češtinu bych určitě učit nechtěl. Musím říct,
že oproti tomu, co se často říká, děcka docela čtou. Vychází to opakovaně z
průzkumů, a i selským rozumem – když se podívám na narvané stojany v
knihkupectvích s knihami pro děti a teenagery, je jasné, že někdo to prostě
číst musí. Asi málokdo dnes čte klasiky, ale takový Hraničářův učeň má šestnáct
dílů a nejeden student je přelouskal všechny. Navíc studenti dnes poslouchají i
audioknihy, podcasty, sledují videa, dokumenty. Samozřejmě u některých je
čtenářská gramotnost celkem oříšek. Musí se s tím pracovat.
Jak to děláte?
Delší texty rozděluji na kratší
úseky s doplňujícími otázkami, občas takový text doplním slovníčkem, mohou
pracovat ve skupinkách a pomáhat si. Také jsem začal zapojovat aplikaci
Mentimeter, kam studenti zadávají odpověď na otázku, která se pak zobrazí
anonymně. Můžeme se následně bavit o tom, která odpověď je přesnější a která
méně přesná, aniž by se někdo cítil trapně. Odpovědi pak můžeme společně
vylepšovat, zdůvodňovat. A musím říct, že se studenti často během roku
viditelně posunou, z čehož mám radost. Ale přiznávám, že právě při badatelských
aktivitách je hodně viditelný kulturní kapitál dítěte, který si přináší z
rodiny. Ty rozdíly jsou někdy opravdu enormní.
Zatím se bavíme o dějepisu, ale vy
učíte také občanskou nauku. Je dějepis pro vás tím oblíbenějším předmětem?
Asi ano, mám ho nejspíš radši, i
když i k „občance“ jsem si už našel vztah a baví mě také. Na občanské nauce se
mi líbí, že v ní mám možnost studenty osobnostně rozvíjet. Pracovat na jejich
wellbeingu, dostat se k nim blíž, řešit, co je pálí. Ty přípravy jsou pro mě
hodně náročné, člověk by s nimi měl probrat ekonomii, sociologii, psychologii.
Nechci to dělat jako dějiny psychologie a dalších věd, chci mít ty hodiny
smysluplné. Tak třeba na psychologii jsem si na platformě Coursera udělal kurz
pozitivní psychologie akreditovaný univerzitou Yale a z něj nyní čerpám.
Vytvořil jsem pro studenty sérii hodin na téma Jak být šťastný. Je to takové
hezké průřezové téma, kdy se napřed bavíme o tom, co to znamená být šťastný,
vytvoříme si k tomu i dotazník. Dál řešíme, jak ovlivňují náš pocit štěstí
peníze, vzhled, věci, vztahy… Jak tou sérií procházíme, tak si každý může
přijít na to, co ho činí šťastným a jak svůj pocit štěstí může posilovat.
Jestli meditací, časem stráveným s přáteli… je to moc fajn a užitečné do
života.
Na vaší škole působíte i jako
výchovný poradce, že? Co to pro vás znamená?
No, když jsem do toho úkolu šel,
představoval jsem si náplň práce trochu jinak. Musím říct, že to zahrnuje
opravdu hodně papírování například spojeného s individuálními vzdělávacími
plány, výchovnými komisemi, podpůrnými opatřeními pro studenty s poruchami
učení a podobně. Nicméně jen o tom by ta funkce opravdu být neměla. Snažím se
být k dispozici studentům, mám konzultační hodiny a oni vědí, že mohou přijít
se svými problémy. A opravdu chodí. Někdy dělám také například kariérové
poradenství a další věci. Občas se stane, že přijdou s nějakou zakázkou, ale
podstata problému je skrytá někde jinde. Třeba přijdou s tím, že zvažují
přestup na jinou školu, chvíli se bavíme a zjistíme, že pravým důvodem jsou
například špatné vztahy ve třídě nebo v rodině a podobně. Snažím se pořád
vzdělávat, abych byl studentům čím dál užitečnější, teď jsem třeba dokončil
kurz motivačních rozhovorů.
Co si pod tím můžu představit?
Je to taková trochu terapeutická
technika, která skvěle funguje. Je to metoda rozhovoru, kdy cílem je přivést
klienta k tomu, aby sám začal vidět možnosti změny a tu změnu si pak dokázal
naplánovat. Například přijde student s tím, že ví, že by se měl učit, ale místo
toho často hraje počítačové hry. Má ambivalentní postoj v tom, co je pro něj
lepší a čemu se chce věnovat. Mohl bych mu samozřejmě říct, že je pro jeho
další život důležité, aby se učil. Jenže to vede jen k tomu, že se student
postaví do opozice a bude hájit svoji svobodu volby a raději hrát hry na
počítači. Takže já se spíš budu ptát, co se stane, když bude víc hrát, a co se
stane, když se bude víc učit, a jeho odpovědi budu reflektovat, posilovat to
pozitivní. Když si to student sám zhodnotí a naplánuje, jak to udělá, aby ho
počítač tolik nelákal, tomu říkáme „řeč změny“. Student má v tu chvíli pocit,
že si na to přišel sám, a je ochotnější se po té správné cestě vydat. Nemá
pocit, že jsem mu to vnutil.
Zdá se mi, že je pro vás hodně
důležité i duševní zdraví a pohoda vašich studentů. Je to tak?
Určitě, koneckonců mám i
psychoterapeutické vzdělání. Navíc jsem si v dospívání sám prošel depresí a
terapiemi a to mi změnilo život, takže duševní zdraví rozhodně beru velmi
vážně. Podle studií Světové zdravotnické organizace trpí něco kolem 17 procent
dospívajícími duševními problémy, mnozí se sebepoškozují. Po covidu to hodně
narostlo. Vím, že nejsem objektivní, vidím samozřejmě jen maličký výsek
dospívajících, ale z toho, co pozoruji, tak úzkosti nebo deprese nejsou u
studentů nijak výjimečné. Možná to tak bylo vždy a v posledních letech je to
jen víc vidět, nevím, i to je možné. V práci se studenty mi hodně pomáhá
psychoterapeutický výcvik i to, že jsem studoval s jedním psychiatrem, k němuž
případně mohu studenty poslat. Problém ale je, že jim musí být víc než osmnáct
let. Pro ty mladší bohužel v okolí dostupný specialista leckdy není, čekací
doby jsou i měsíce, což je šílené.
Jak udržujete u studentů vnitřní
motivaci a pocit smysluplnosti v tom, co se učí?
Motivace, to je trochu boj a pořád
se učím, jak na to. Věřím ale, že tomu může pomoct dobrý vztah s učitelem.
Vždycky vzpomínám na to, když jsem trénoval ve fitness centru. Když mi klient
věří a dobře spolu vycházíme, je to první krok k tomu, aby začal něco dělat a
změny na něm byly vidět. Čtu o motivaci hodně odborné literatury. Mimochodem
právě motivace je údajně nejzkoumanějším tématem celé pedagogické psychologie,
což asi mluví samo za sebe, že to učitele opravdu pálí.
Co se osvědčilo vám osobně?
Jedna teorie říká, že aby byl člověk
vnitřně motivovaný, potřebuje zažívat autonomii (tedy že se sám může
rozhodnout, co a jak bude dělat), kompetence, sounáležitost a bezpečí – a často
se k tomu přidává ještě rozměr smysluplnosti. Dá se na to jít i oklikou – když
si děti zažijí úspěch, poslouží jim to jako motor vnitřní motivace. Zase to
známe ze sportu: když se někomu začne dařit, víc na sobě potom maká, daří se mu
ještě víc a tak dál. Často ve škole slýchám, že já na data nemám hlavu, k čemu
mi to bude, to k ničemu nepotřebuju a podobně. Na podobné řeči je odpovědí
takzvané self-efficacy neboli víra v to, že dokážu něco zvládnout. A to se dá
naučit a posilovat. Dám studentovi otázku, dám mu k tomu prameny, poskytnu
případně podporu. A když zjistí, že sám přijde na to, proč ve 30. letech tolik
lidí volilo nacisty a fašisty, pomůže mu to s motivací do dalších úkolů. Je to
trochu alchymie.
Často se říká, že každý by nejraději
učil na gymnáziu. Mně ale připadá, že jste šťastným učitelem na střední odborné
škole. Je to pravda?
Asi bych to měl jednodušší v tom, že
na gymnázia chodí motivované děti motivovaných rodičů a určitě bych měl víc
studentů, kteří by třeba rádi jednoho dne studovali dějepis. Na druhou stranu
ale máte pravdu v tom, že jsem šťastný a spokojený tam, kde jsem. Jak už jsme si
říkali, mám obrovskou svobodu, jakou bych na gymnáziu neměl. Mám důvěru a
podporu vedení, které je skvělé a táhne školu pořád dopředu. Všechno, co chci
dělat, dělat můžu. Jsme zapojení v projektu Cena vévody z Edinburghu, jezdíme
na školení, pilotujeme u nás různé projekty. Máme fiktivní firmy a teď už i
reálnou firmu, na níž spolupracují studenti IT, obchodní akademie i strojní
průmyslovky. Opravdu vlastně musím říct, že tak, jak to teď je, jsem spokojený
a neměnil bych.
__________________
Roman Gӧttlicher vystudoval českou filologii a historii na Univerzitě Palackého v
Olomouci. Působí na Střední průmyslové škole, Obchodní akademii a Jazykové
škole ve Frýdku-Místku, kde učí dějepis a občanskou nauku a zastává pozici
výchovného poradce. Ve svém regionu působí jako koordinátor projektu Dějepis+,
pilotuje materiály pro učitele. Absolvoval také psychoterapeutický výcvik.
0 komentářů:
Okomentovat