Diskuze kolem Jednotné přijímací zkoušky dolehla i k uším rodičů dětí na prvním stupni a ukázala, že o přijetí na vysněnou školu často rozhodoval každý detail, včetně bodového ohodnocení za známky na vysvědčení. I to vytváří na děti i rodiče velký tlak – vždyť jde přece o jejich budoucnost. Jak vypadá ideální stav komunikace mezi školou, rodičem a žáky? A co je to tripartita? Jak reagovat, když vysvědčení nedopadne podle původních představ? Jak zachovat chladnou hlavu?
Zdroj: tisková zpráva pracovní skupiny
Wellbeing v Partnerství pro vzdělávání 2030+
Vzdělávání
je proces plný výzev. Chyby a neúspěch jsou jeho neodmyslitelnou součástí.
Další školní rok se chýlí ke konci. V rodinách se blíží pro mnohé náročný
moment – závěrečné vysvědčení. Než se uchylovat k trestům nebo přísným soudům
založeným na sumarizačních známkách, je dobré využít konec školního roku jako
příležitost. Je to možnost otevřít s dětmi citlivě diskuzi o jejich
budoucnosti, slabých a silných stránkách, snech i dlouhodobých cílech.
Komunikace škola–rodiče–děti = tripartity
Pokud
rodiče nechtějí, aby vysvědčení provázely obavy a strach, je důležité
komunikovat průběžně, a to nejen prostřednictvím školního informačního systému.
Ideální nástroj podporující efektivní komunikaci a wellbeing všech aktérů ve
vzdělávání – dětí, rodičů i vzdělavatelů, je tzv. tripartitní setkání.
„Vztah důvěry a porozumění výsledkům učení žáka
můžeme podporovat na tripartitních setkáních. Pokud práci žáka hodnotí všichni
tři zainteresovaní aktéři, tedy učitel, rodič i samotný žák společně, navíc na
základě předem stanovených kritérií, vnáší to do tématu hodnocení
transparentnost," říká Blanka Pravdová, členka pracovní skupiny
Wellbeing v Partnerství pro vzdělávání 2030+, zástupkyně odborného partnera Učitel
naživo, a dodává: „Cílem
tripartitních setkání je posilovat žákovu sebejistotu, pojmenovávat jeho silné
stránky a odkrývat oblasti, na nichž je třeba pracovat. Proto je jejich
důležitou součástí také sebehodnocení žáka. Takto nastavené prostředí
přináší možnost vyjasňovat, ptát se, nahlížet na žákovu práci z různých úhlů pohledu.
Dává prostor všem zúčastněným." To je ideální stav, ve kterém
se rodiče i děti průběžně domlouvají se vzdělavateli a jsou do procesu
vzdělávání a hodnocení zapojeni v průběhu celého školního roku.
Rizikové přístupy
Drtivá
většina rodičů má na vzdělávacích výsledcích svých dětí velký zájem. Ke
kritickým situacím doma po vysvědčení může docházet v případech, kdy se rodič o
výsledky žáka téměř nezajímá, nekomunikuje se školou ani nesleduje pravidelně
informace ze školního informačního systému.
„Někdy si děti samotné kladou na sebe nepřiměřené
požadavky a pak propadají zklamání a mohou jednat zkratkovitě," říká Jitka
Svátková, členka pracovní skupiny Wellbeing, ve které zastupuje odborného
partnera Asociaci pracovníků PPP.
Problematický
může být přístup, kdy rodiče nechávají odpovědnost za vzdělávání čistě na
dítěti, ale očekávají excelentní výsledek. Nekonzistentní kontrola, kontrola
bez podpory nebo přehnaná kontrola, přílišný tlak na výkon a odvozování hodnoty
dítěte od dosažených výsledků, a ne od jeho snahy mohou situaci kolem známek na
vysvědčení problematizovat.
Výsledkem
může být, že doma se vytvoří atmosféra strachu. Některé děti pak volí jako únik
z takového prostředí útěk z domova, v extrémních případech dokonce i
sebevraždu.
„V první řadě je nutné si uvědomit, že učení je
proces, který stojí každého žáka poměrně velké úsilí. A předem známý stres ve
formě určitých překážek (testy, hodnocení výsledků a v neposlední řadě
vysvědčení) posiluje odolnost a vůli dítěte v jeho cestě k cíli. V druhé řadě
pak stojí podpora rodičů, jejich komunikace s dítětem, případná pomoc – v
žádném případě se ale nejedná o zametání cestiček a odstraňování všech
překážek. V neposlední řadě hrají důležitou roli priority rodičů. A vzdělávání
jejich dětí by mělo stát na jednom z prvních míst," říká dlouholetý
ředitel a nyní aktivní člen Asociace ředitelů základních škol František
Halada. V zájmu rodičů je, aby u důrazu na vzdělávání nechyběla podpora a
realistická očekávání.
Když se snaha nezdaří
Když
se dítěti „nevydaří" vysvědčení, je důležité ukázat mu podporu a
pochopení. Důležité je ocenit snahu dítěte, ne odsoudit „špatný“ výsledek.
Pokud i sami rodiče zažívají silné emoce při pohledu na vysvědčení svého
dítěte, pak je dobré si dát nejprve čas na zpracování svých vlastních pocitů a
obav.
Návrhy dechových cvičení pro uvolnění napětí a relaxaci
— Relaxační dechové cvičení: Zhluboka se nadechněte a pak
pomalu vydechněte. Během výdechu si představte, jak z vás odchází veškeré
napětí a stres. Opakujte několikrát.
— Dechové cvičení s počítáním: Zhluboka se nadechněte a pak
pomalu vydechněte. Během výdechu si představte číslo 1. Při dalším výdechu si
představte číslo 2 atd. Pokud se vám během cvičení myšlenky začnou toulat
jinam, nevadí. Stačí se kdykoliv vrátit zpět k počítání.
— Svalová relaxace: Uvolněte svaly na nohou a pak postupně
pokračujte nahoru po těle. Uvolněte svaly na břiše, hrudníku, rukou a nakonec
na obličeji i pod vlasy.
Nejenže
to rodičům pravděpodobně zabrání ve zkratkovitém jednání, ale po smíření se se
situací mohou teprve být řádnou oporou pro své dítě. Měli by se snažit být
trpěliví a nekritizovat dítě za jeho neúspěch. Místo toho mohou s dítětem
mluvit o tom, co se stalo a jak mu mohou pomoci. Určitě se najde i nějaký
úspěch, něco, co se povedlo, a ocenit třeba i maličkosti. Důležité je také
ukázat dítěti, že ho stále mají rádi a podporují ho bez ohledu na výsledky ve
škole.
Jak podpořit dítě, které není spokojené se známkami na vysvědčení
— Přijmout situaci a místo dlouhé kritiky se zaměřit na ocenění
úspěchů a společné hledání strategie na příště.
— Vysvědčení si prohlédnout v klidu a udělat si na reakci i
následné řešení případných nezdarů čas.
— Snažit se pochopit, proč se dítěti nedařilo.
— Společně hledat řešení a vytvořit plán na zlepšení.
— Nastavit si společně (reálné) cíle na další rok, průběžně se k
nim vracet a případně je přenastavovat.
— Cíle směřovat na další zlepšení.
— Soustředit se na úspěchy, silné stránky a na to, co se
povedlo.
— Ocenit snahu dítěte, i pokud nepřišel kýžený výsledek.
— Podpořit dítě v jeho zájmech a aktivitách mimo školu.
— Dítě s jakýmikoliv známkami by mělo mít možnost si o letních
prázdninách skutečně odpočinout.
— Odpočinek a relaxace jsou důležitou součástí života, proto je
třeba je dítěti dopřát a neřešit hned v červenci přípravu na další školní rok.
— S přípravami na nový školní rok a opakováním se dá začít ke
konci srpna.
— Ukázat dítěti, že ho stále máte rádi a podporujete ho.
Jak ze stresové situace vyjít posílení?
Intenzivní
veřejná diskuze točící se kolem tématu přijímaček nemohla letos minout snad
nikoho, ani rodiče dětí, kterých se zkouška zatím netýká. Ve vzduchu tak visí
skutečnost, že budoucnost může ovlivnit každá maličkost, včetně bodového
hodnocení za známky na vysvědčení. Určitému stresu se kolem vysvědčení pravděpodobně
vyhnout nedá. Můžeme ale ovlivnit stresové situace a zmírnit tím jejich
negativní dopady, nebo je dokonce obrátit v náš prospěch.
„Doktor Bruce Perry a jeho tým z Child Trauma
Academy z Texasu popsal kvality (faktory) stresu. Díky nim můžeme vyhodnotit,
který stres je pro nás a náš další rozvoj přínosný (pozitivní stres). A který
naopak dokáže škodit (negativní stres). Pozitivní stres nám pomáhá stávat
se vůči stresu odolnějšími, jinými slovy nám pomáhá budovat resilienci. Tento
pojem označuje odolnost a schopnost zvládat změny, výzvy a nepředvídatelné
události," stojí v textu s názvem Není stres jako stres: Jak stres
může posilovat naši odolnost i odolnost našich dětí? od Lenky
Felcmanové, který je k přečtení na webu wellbeingveskole.cz.
„Jednotlivé kvality (faktory) stresu vysvětluji na
příkladu čtyř vodováh. Jakmile je jedna nahnutá a vy s
tím nemůžete momentálně nic dělat, tak zkuste obrátit pozornost na ty zbylé tři
vodováhy a nahněte je tak, aby co nejvíce pomohly k celkové stabilitě," vysvětluje Anna
Kubíčková, která působí v pracovní skupině Wellbeing, kde zastupuje jednu
ze zakládajících organizací SOFA (Society for All) a působí také na Katedře
speciální pedagogiky PedF UK.
Předvídatelnost pomáhá
Když už je jasné, že budeme čelit výzvě, jako
je například převzetí vysvědčení, se kterým není dítě nebo rodiče úplně v
souladu, je dobré si naplánovat jednoduchou strukturu posledního dne školy. V
kolik hodin vstát, jak se dostane dítě do školy, co řekne spolužákům, co předá
za dárek paní učitelce, jak zareaguje při předávání vysvědčení, co se bude dít
odpoledne a v jakých časech, co se bude dít po příchodu domů.
Je důležité dítě ujistit, že reflexe bude
krátká, orientovaná na úspěch a proběhne v klidu. Zapojíme dítě do procesu
plánování toho, jak situaci do budoucna zlepšit. Když dítěti nekompromisně
sdělíme svou představu o tom, co musí udělat, je pravděpodobné, že k našemu
řešení nebude mít potřebnou motivaci a náš přístup ho naopak může od jakékoli
snahy odradit.
Rodiče by měli dát dítěti prostor se vyjádřit
a zapojit se do plánování potřebných změn. Na základě společné promluvy pak lze
vymyslet strategii, jak do budoucna předcházet některým neúspěchům.
Když už dítě nebo rodiče stojí před výzvou a
je jasné, kde a co se nedaří, nemá cenu se tomu vyhýbat. Na druhou stranu
přílišné nimrání se v chybách také nic nepřináší.
Jak se připravit?
„Můžeme například vyrazit společně na procházku se
psem a u toho s dítětem probrat záležitosti kolem vysvědčení. Jednak si na to
venku uděláme čas a druhak jdeme vedle sebe a není tam přímý oční kontakt,
který může být pro dítě v tu chvíli stresující. Pohybem na čerstvém
vzduchu také dáváme tělu šanci stres mnohem lépe zpracovat," dává tipy Lenka
Felcmanová, předsedkyně Society for All (SOFA) a vedoucí pracovní
skupiny Wellbeing v Partnerství pro vzdělávání 2030+.
Odkazy
V
odkazech níže naleznete materiály zakládajících organizací a organizací v roli
odborných partnerů v Partnerství pro vzdělávání 2030+. Tyto materiály obsahují
výsledky studií, infografiky i další tipy jak pro rodiče, tak pro studující
nebo i pro vedení škol a vyučující.
Centrum Locika: 10 tipů pro dobré rodičovství: Být
rodičem neznamená nedopouštět se žádných chyb a vždycky vědět, jak na to
Centrum Locika: Když jsou děti přehlcené emocemi:
Čím klidnější zůstanete vy, tím klidnější bude i vaše dítě
Centrum Locika: Strach
z chyb: Jako rodiče na sebe často vyvíjíme tlak, abychom byli dokonalí
Národní ústav duševního zdraví: Jak pomoci dítěti, které zažívá
panickou ataku nebo intenzivní stres
Národní ústav duševního zdraví: Jak rozumět emocím
Národní ústav duševního zdraví: Jak podpořit duševní zdraví vašeho
dítěte
Národní
ústav duševního zdraví: Výzkum duševního
zdraví dětí a adolescentů
Národní ústav duševního zdraví: Ukrajinští rodiče se potýkají s
nejistotou, stereotypy i výzvami v oblasti integrace. Odborníci pro ně
připravili semináře zdarma
Nevypusť duši: Neúspěch u přijímaček, zkoušky,
maturity… je to opravdu psychicky náročné. Mladí ale stále bojují s nálepkou
„snowflakes“
Nevypusť duši: Pokud ses nedostal*a na vysněnou
školu, nejsi v tom sám*a
PAQ Research: Souvislost sociálního znevýhodnění
a vzdělávacích problémů
Society for All (SOFA): Jak se jako rodič připravit na
vysvědčení?
Pro školy
Growth Mindset: Podpora růstového myšlení prostřednictvím formativního hodnocení
Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity: Vysvědčení jinak
SOFA: Projekt Signály komplexní a
efektivní podpora ohrožených dětí
0 komentářů:
Okomentovat