Kdo chce, hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod. Tento nápis visí hned naproti vchodovým dveřím Smíchovské střední průmyslové školy a gymnázia. A máloco vystihuje zdejší prostředí lépe. Ředitel Radko Sáblík nechal studenty, aby převzali iniciativu a školu si utvářeli sami.
Zdroj: Hospodářské noviny 29. 9. 2023
Stáli tak u
zrodu oboru kybernetické bezpečnosti, ve škole vybudovali coworkingové a
mediální centrum, zakládají zde start-upy. Aktuálně studenti budují Centrum
umělé inteligence. Sáblík jim na jejich nápady pomáhá shánět peníze. Díky
jeho modernímu způsobu vzdělávání si ho bývalý ministr školství Robert
Plaga vybral do týmu připravujícího strategii pro budoucnost
vzdělávání.
Anna Bučinská byla jednou ze studentek, které se podílely na vzniku doporučení o tom, jak ve školách pracovat s umělou inteligencí. Dokument pak Národní pedagogický institut rozeslal do všech škol v Česku. Na Smíchovské střední průmyslové škole v Preslově ulici studuje druhým rokem IT. Každoročně se u nás na škole koná kemp demokracie a minulý rok jsme v rámci něj dostali od pana učitele úkol připravit podklady k nakládání s umělou inteligencí,“ popisuje studentka.
Bučinská je také manažerkou stavby humanoida, tedy robota, který má co nejvěrněji připomínat člověka. A také se svou spolužačkou připravuje doučování pro páté třídy a víceletá gymnázia, které škola pořádá. Dívek ve škole zatím není moc, v průměru pouze zhruba dvě na třídu. Ale do letošních prvních ročníků jich nastoupilo už 19.
Dostat se
na „Preslovku“ je náročné. Zájemci musí poslat motivační dopis, své portfolio a
kromě povinných přijímacích zkoušek z češtiny a matematiky dělají ještě testy z
kybernetické bezpečnosti nebo všeobecných předpokladů k IT. Pomoci ale může i
kontaktovat školu ještě před nástupem – někteří současní studenti
spolupracovali na projektech ještě ze základní školy. Kdo přijímacím řízením
projde, může zde dělat téměř cokoli. Studenti tady už vymodelovali virtuální
prohlídku koncentračních táborů v
Osvětimi a Terezíně, prototyp rakety, který byl skutečně
vystřelen, nebo start-up ForestBit – hydroponickou farmu
umístěnou na střeše smíchovského obchodního centra.
„Shodou
okolností je jeden ze zakladatelů hydroponické farmy můj třídní učitel,“ říká
při prohlídce školy Bučinská. Maximální zapojování absolventů do výuky je
jednou ze specifik školy. Podle ředitele Radka Sáblíka je důležité získat
co nejvíce odborníků z praxe a to se svými platovými možnostmi má šanci
udělat pouze tak, že osloví studenty. Zároveň tak udržuje kontakt školy s
praxí. Učitelů do 25 let je tu skoro polovina.
„Je to
velká výhoda. Minulý rok jsme měli technické kreslení a s naším učitelem jsme
mohli probírat konkrétní zkušenosti s tím, jak co dostat do výroby,“ pochvaluje
si student druhého ročníku kybernetické bezpečnosti Adam Ragač. Právě on
dostal od ředitele za úkol vybudovat ve škole Centrum umělé
inteligence. „Mají k dispozici laboratoř, zařízení, dostanou i další
prostředky z grantů. V budoucnu se třeba spojí s Českým institutem informatiky,
robotiky a kybernetiky na ČVUT nebo podobnou institucí,“ plánuje ředitel.
I to je pro něj způsob, jak si šikovné žáky ve škole udržet.
Smíchovská
střední průmyslová škola a gymnázium
Před čtyřmi
lety průmyslovka v Preslově ulici přidala k odborně zaměřeným třídám ještě
čtyřleté gymnázium. Žáci se v něm mohou specializovat na vývoj aplikací,
multimédia či robotiku.
Studium zde
připomíná více vysokou školu než střední. Žáci často i místo vyučování pracují
na svých nebo školních projektech. K postupu do dalšího ročníku ale student
musí splnit minimálně 75 procent docházky. „Když k tomu máte start-up, tak se
to kombinuje špatně,“ upozorňuje Bučinská. Ředitel proto spustil program na
podporu aktivních studentů. Když se do něj student zapíše, tak se na něj
povinná docházka nevztahuje. „Musí mít ale všechny známky doplněné a
komunikovat s vyučujícím. Je to velká svoboda, ale i zodpovědnost. Pár lidí to
nezvládne a ze školy musí odejít. Ale moc jich není. Jsme výběrová
škola, a když už sem někdo jde, většinou právě přesně kvůli tomuhle,“
vysvětluje Bučinská.
Sáblík je
podle svých slov přesvědčen, že je potřeba dávat mladým důvěru. Prý toho
nezneužívají. Ve škole vzniká velká spousta projektů a ředitel věří, že to
důležité se mladí lidé naučí hlavně skutečnou prací. V místním coworkingovém
centru NextZone, které sami založili, vybudovali vlastní mediální dům a
uspořádali prezidentskou debatu pro studenty. Pořídili i jeden z prvních
rozhovorů s prezidentským
párem.
„Naše škola
je o tisíc procent inovativnější než ostatní školy v Praze,“ odpovídá rozhodně
Oliver Cingl na otázku, proč se přihlásil právě sem. Společně se svým
spolužákem Štěpánem Havelkou se podílejí na stavbě humanoida. Havelka bude mít
na starost správné reakce na otázky, Cingl má tvořit obličej. Mikrofony,
reproduktory, oči z displejů. Oba už od základní školy podnikají a na Smíchově
plánují své projekty rozšiřovat.
0 komentářů:
Okomentovat