EDUin přináší ohlédnutí za tématy, která rezonovala vzděláváním v roce 2023. Text je součástí Auditu vzdělávacího systému za rok 2023, který celý bude uveřejněn 5. března 2024.
Zdroj: EDUin 13. 12. 2023
Ministerstvo školství míjí svými kroky cíle Strategie 2030+
Po Vladimíru Balašovi se v květnu 2023 ujal vedení
resortu Mikuláš Bek. Od nového ministra řada odborníků očekávala, že bude pokračovat v plnění cílů Strategie
2030+. Bilance po více než půlročním mandátu je však spíše rozporuplná:
pokračování v započatých reformách vázne (revize RVP ZV, inovace oborové soustavy SŠ), některé návrhy vyvolávají
opakovaný nesouhlas odborníků (parametrizace asistentů pedagoga, pozice
sociálních pedagogů, které slibovala Strategie 2030+, nejsou ukotvené
legislativně). Ministr naproti tomu přichází s tvrzeními, která jsou často
vnímána s rozpaky (základní škola je příliš dlouhá, máme málo žáků na
pedagoga a moc učitelů). Nový Dlouhodobý záměr ministerstva je často
příliš obecný a neobsahuje klíčovou reformu celoživotního učení.
Více o tématu:
Co se očekávalo od nového ministra – kulatý stůl SKAV
a EDUin
Jak vypadá Dlouhodobý záměr ministerstva školství –
tisková zpráva EDUinu
Přerušilo ministerstvo školství kontinuitu v naplňování
strategických cílů? – tisková zpráva EDUinu
Škrty v resortu – vzdělávání není prioritou vlády
Návrh rozpočtu ukázal, že vláda navzdory svému prohlášení
nemá vzdělávání jako svou prioritu a tak jako předešlé vlády není schopna
vidět za horizont svého volebního mandátu. Při růstu výběru daní a vysoké
inflaci nestačí rozpočet s kladnou nulou. Proto není v pořádku, když
ministr argumentuje tím, že výdaje na školství jako jedny z mála
v dalším roce porostou. Ve skutečnosti poměr výdajů na vzdělávání vůči HDP
klesá, a na důležité reformy tudíž nebude dost peněz. Ministr Bek navíc
hazarduje s důvěryhodností resortu tím, jak občas nakládá s fakty
a argumenty a jaký volí styl komunikace. Dokladem je například
chování úřadu během listopadové učitelské stávky a tzv. ministerská Fakta ke stávce.
Více o tématu:
Proč není fér argumentovat růstem výdajů ve školství –
komentář Petra Šabaty
Ministerstvo školství zkresluje fakta o stávce učitelů –
fact checking EDUinu
Jaký
dopad budou mít finanční škrty v resortu školství – kulatý stůl
SKAV a EDUin
Proč se školy na den zastavily – podcast s M.
Hřebeckým
Fakta ke stávce: rozpočet školství, PHmax a financování
platů nepedagogů
Fakta
ke stávce: vývoj rozpočtu školství od roku 2022
Pokračující růst nerovností a zásadní role mateřských škol a podpůrných pozic v jejich snižování
Na celostátní úrovni se boj se vzdělávacími nerovnostmi
stále nedaří. Jakkoli jsou vzdělávací výsledky českých žáků ve srovnání se
zeměmi OECD nadprůměrné, pověstné nůžky mezi žáky z různě podnětného
prostředí se nadále rozevírají. Dokládají to výsledky českých žáků
v posledním testování PISA, ale například i šetření ČŠI mezi žáky 9. ročníků
základních škol. V některých krajích a ORP ale umíme tento deficit
již snižovat, jak ukazuje typologie
mikroregionů od PAQ Research.
Data také potvrzují zásadní pozitivní roli předškolního
vzdělávání a podpůrných pozic v boji se vzdělávací neúspěšností žáků.
V případě mateřských škol jsou kapacity v některých regionech stále
nedostatečné. Iniciativy se výrazně chopilo Ministerstvo práce
a sociálních věcí a prosazuje dětské skupiny, které ale na rozdíl od
mateřských škol nemají vlastní kurikulum, a většinou tudíž neposkytují
dětem vzdělávání, ale pouze péči. Jejich pracovníci nemusí být pedagogové
a nepoužívá se v nich pedagogická diagnostika. Ministerstvo školství
také otevřelo diskusi, jak do budoucna vyřešit problém s nadměrným
množství odkladů školní docházky.
Více o tématu:
Poslední výsledky PISA – národní zpráva ČŠI
Tematická zpráva ČŠI – Výsledky vzdělávání žáků
9. ročníku základních škol
Stát uvažuje o zákazu odkladů – Seznam Zprávy
Stav duševního zdraví českých dětí je alarmující
Shodně to konstatují závěry šetření Národního ústavu
duševního zdraví, České školní inspekce a výzkumu, který si zadal Ústecký
kraj na svém území. Přibližně každý třetí žák by potřeboval odbornou pomoc,
více než 50 % žáků devátých tříd v ČR projevuje známky zhoršeného
well-beingu, 40 % vykazuje známky střední až těžké deprese, 30 % úzkosti.
V Česku je kritický nedostatek dětských psychiatrů a psychologů.
Tento stav trvá již několik let, stát ale zatím systémové řešení nenavrhl.
Východisko by mohl skýtat koncept mobilních týmů duševního zdraví, které
pilotoval Nadační fond Eduzměna. Tyto týmy významným způsobem pomáhají školám
s žáky, kteří potřebují speciální podporu, a MŠMT uvažuje
o přeměně Středisek výchovné péče po jejich vzoru.
Více o tématu:
Šetření NUDZ a ČŠI
Výzkum mezi žáky v Ústeckém kraji
Psychiatři pro děti nestačí, stát zaspal – Novinky.cz
Publikace pro učitele a učitelky – výstupy
Partnerství pro vzdělávání 2030+
Mobilní týmy duševního zdraví – Nadační fond Eduzměna
a SOFA
Kurikulární reforma má nejistý výsledek, úspěšně běží reforma pregraduální přípravy
Ministerstvo školství posunulo termín dokončení revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání na rok 2025 a termín implementace do škol až na rok 2027. Kromě obecného zaměření vzdělávacích oblastí nepředstavil Národní pedagogický institut veřejnosti žádný pracovní návrh RVP ZV k diskusi. Přesto nadále běží individuální systémový projekt Kurikulum s rozpočtem 820 milionů korun, který má pomoci nové RVP implementovat do škol. Úspěšná byla naproti tomu malá revize ICT. Kromě inovovaného kurikula se podařilo zajistit metodickou podporu školám i prostředky na nákup odpovídajícího vybavení.
Dále se daří reforma pregraduální přípravy, v jejímž rámci vznikl kompetenční rámec absolventa a absolventy učitelství.
Digitalizace přijímaček jako reakce na nedostatečné kapacity některých středních škol
Poptávka žáků a rodičů po vzdělávání na středních
školách se všeobecnějším zaměřením byla při přijímacím řízení v roce 2023
výrazně vyšší než nabízená kapacita škol. Je to důsledek silné decentralizace
řízení školské soustavy, v níž máme de facto 14 samostatných
středoškolských soustav. Velmi tak záleží na kompetentnosti krajských samospráv
a na tom, do jaké míry pracují s demografickým vývojem žáků
a jejich zájmem o všeobecněji pojaté studium.
CERMAT a ministerstvo dokázaly na situaci tentokrát
rychle reagovat a prosadily v krátkém čase digitalizaci přijímacího
řízení, která by měla výrazně zkrátit dobu nejistoty rodičů a žáků během
přijímacího řízení a omezit taktizování při výběru školy.
Více o tématu:
Digitalizace přijímaček je teprve prvním krokem v celém
procesu – tisková zpráva EDUinu
Skrytá poptávka žáků a rodičů po SŠ – závěry
výzkumu mapujícího přijímací řízení 2022/2023 v Praze a ve
Středočeském kraji
Leadership do škol v území: osud středního článku
Ministerstvo pilotovalo model středního článku podpory na
Semilsku a Svitavsku a podle jeho zjištění je s modelem spokojena většina
oslovených ředitelů. Někteří odborníci vidí slabinu modelu MŠMT v tom, že
se omezuje na krajskou strukturu, zabývá se pouze administrativním odbřemeněním
ředitelů, a ne pedagogickým leadershipem, a nebere v potaz další
modely, které zkoumají nevládní subjekty.
Mezi ně patří aktivity Partnerství pro vzdělávání
2030+, které provedlo veřejnou konzultaci vlastního návrhu modelu vedení MŠ
a ZŠ v ČR, jehož součástí je právě zejména pedagogický leadership.
Další model pilotuje Nadační fond Eduzměna, který úspěšně vyzkoušel roli tzv.
průvodců ve školách a snaží se budovat udržitelné financování zdola skrze
model regionálních partnerství.
Více o tématu:
Studie Regionální průvodci škol (pracovní
materiál) – Eduzměna
Návrh na posílení
systému vedení a podpory mateřských a základních škol v ČR –
Partnerství pro vzdělávání 2030+
0 komentářů:
Okomentovat