V únoru se budou podávat přihlášky na gymnázia, lycea, střední školy a učební obory s maturitou. Je zde každoroční rozhodování desetitisíců mladých lidí a jejich rodin.
Zdroj: Pedagogické
info 11. 1. 2024
Letos je
však trochu jiné, máme zde nový systém. Ponechme nyní stranou, zda je natolik
úžasné a revoluční, že v roce 2024 už můžeme dokonce podávat přihlášky online a
digitálně. V normálním světě přeci jen již samozřejmost. A ponechme stranou i
velkolepé rozšíření svobodných rozhodnutí, kdy se uchazeči mohou hlásit dokonce
na tři školy, nikoli jen dvě. Jistě, je to nárůst o skvělých 50%, na druhou
stranu jsou vyspělé země, kde je systém rozhodně svobodnější, vstřícnější nebo
celkově jednodušší.
Obě změny
jsou jistě posunem, sice spíše od poloslepých k jednookým, ale přesto pokrokem.
Mnohem zásadnější změna se však odehrává v samotném systému prioritizace škol a
následném umístění uchazeče.
Pojďme se
na to tedy zjednodušeně a srozumitelně podívat a pomoci tak desetitisícům
rodinám v rozhodování.
Jak už bylo
řečeno, na maturitní obory dáváte letos přihlášky až na tři školy. A je zcela
zásadní, v jakém pořadí. Pro zjednodušení si pomohu čísly.
Dívka,
chlapec dosáhne v dubnu výsledku např. 70 bodů (35 z Mat, 35 z ČJ).
V únoru
vybral tři školy v tomto pořadí: 1. SOŠ, 2. Gymnázium, 3. SOU maturitní. Se
svými body se v našem ilustrativní případě dostane na všechny tři, ale v novém
systému si nemůže vybírat, je automaticky přiřazen na první volbu. Ano, může
toto přidělení odmítnout, to ale neznamená, že půjde na školu na druhém místě,
naopak ze systému tohoto kola úplně vypadne a není přijat nikam. Může se v
dalším kole hlásit znova, ale jen na školy, které další kolo vypíší. Pokud tedy
uchazeč váhal mezi SOŠ a gymplem a vsadil dle své úvahy na jistotu SOŠ,
netušíc, že uspěje i na gympl, má již v tomto kolo smůlu. Totéž by bylo v
případě, že by měl jiné pořadí a jiné osobní preference.
Co s tím?
Jak na to? Jak vybírat?
Samozřejmě
nelze stoprocentně generalizovat, ale osobně bych navrhoval kombinaci
racionální, pragmatické úvahy s osobní touhou a zájmy. Tedy rozum a cit.
Jednoznačně
musíte zhruba vědět, jak na tom se znalostmi jste (je váš potomek), jaký asi
tak může dosáhnout výsledek v JPZ, samozřejmě v nějakých mezích. Pokud
například dlouhodobě skóruje cca 60 (30+30) tak je asi výběrová, vysoce
selektivní škola (hranice přijetí nad 80), příliš vysokou metou. To samozřejmě
neznamená, že se na ni nemůže hlásit, ale pokud nedojde k zásadnímu zlepšení,
je to promarněná volba, slepý náboj. Proto je vhodné volit školu či obor své
tužby, kde se dá např. s výsledkem 65–70 uspět, dále vybírat něco, co více
odpovídá výsledkům a pak případně nějakou zajímavou vhodnou jistotu. Nikoli
tedy tři příliš selektivní školy nebo naopak vše na velkou jistotu.
A takto
bychom mohli modelovat další situace. Každopádně váš výběr by měl odpovídat
realitě, případně možnému zlepšení v závěrečné přípravě na zkoušky, ale zároveň
nebýt naivním snílkem. A pořadí opravdu volit způsobem, aby školy byly seřazeny
tak, jak byste je finálně volili z hlediska svých představ a obliby.
Sečteno a
podtrženo. Digi přihlašování je fajn, ale asi nic převratného. Volba tří je
lepší než dvě. Jasně. Důležitá je ale samotná volba, pořadí, samozřejmě
znalosti odpovídající požadavkům škol a v neposlední řádě opravdové zájmy
teenagera.
Zkrátka rozum
a cit.
Tak přeji
rozumnou a šťastnou volbu a hodně štěstí!
0 komentářů:
Okomentovat