Petr Chára: Přijímačky na střední 2024. Jak vybírat?

středa 31. ledna 2024 ·

V únoru se budou podávat přihlášky na gymnázia, lycea, střední školy a učební obory s maturitou. Je zde každoroční rozhodování desetitisíců mladých lidí a jejich rodin.

 

Zdroj: Pedagogické info 11. 1. 2024

 

Letos je však trochu jiné, máme zde nový systém. Ponechme nyní stranou, zda je natolik úžasné a revoluční, že v roce 2024 už můžeme dokonce podávat přihlášky online a digitálně. V normálním světě přeci jen již samozřejmost. A ponechme stranou i velkolepé rozšíření svobodných rozhodnutí, kdy se uchazeči mohou hlásit dokonce na tři školy, nikoli jen dvě. Jistě, je to nárůst o skvělých 50%, na druhou stranu jsou vyspělé země, kde je systém rozhodně svobodnější, vstřícnější nebo celkově jednodušší.

 

Obě změny jsou jistě posunem, sice spíše od poloslepých k jednookým, ale přesto pokrokem. Mnohem zásadnější změna se však odehrává v samotném systému prioritizace škol a následném umístění uchazeče.

 

Pojďme se na to tedy zjednodušeně a srozumitelně podívat a pomoci tak desetitisícům rodinám v rozhodování.

 

Jak už bylo řečeno, na maturitní obory dáváte letos přihlášky až na tři školy. A je zcela zásadní, v jakém pořadí. Pro zjednodušení si pomohu čísly.

 

Dívka, chlapec dosáhne v dubnu výsledku např. 70 bodů (35 z Mat, 35 z ČJ).

 

V únoru vybral tři školy v tomto pořadí: 1. SOŠ, 2. Gymnázium, 3. SOU maturitní. Se svými body se v našem ilustrativní případě dostane na všechny tři, ale v novém systému si nemůže vybírat, je automaticky přiřazen na první volbu. Ano, může toto přidělení odmítnout, to ale neznamená, že půjde na školu na druhém místě, naopak ze systému tohoto kola úplně vypadne a není přijat nikam. Může se v dalším kole hlásit znova, ale jen na školy, které další kolo vypíší. Pokud tedy uchazeč váhal mezi SOŠ a gymplem a vsadil dle své úvahy na jistotu SOŠ, netušíc, že uspěje i na gympl, má již v tomto kolo smůlu. Totéž by bylo v případě, že by měl jiné pořadí a jiné osobní preference.

 

Co s tím? Jak na to? Jak vybírat?

 

Samozřejmě nelze stoprocentně generalizovat, ale osobně bych navrhoval kombinaci racionální, pragmatické úvahy s osobní touhou a zájmy. Tedy rozum a cit.

 

Jednoznačně musíte zhruba vědět, jak na tom se znalostmi jste (je váš potomek), jaký asi tak může dosáhnout výsledek v JPZ, samozřejmě v nějakých mezích. Pokud například dlouhodobě skóruje cca 60 (30+30) tak je asi výběrová, vysoce selektivní škola (hranice přijetí nad 80), příliš vysokou metou. To samozřejmě neznamená, že se na ni nemůže hlásit, ale pokud nedojde k zásadnímu zlepšení, je to promarněná volba, slepý náboj. Proto je vhodné volit školu či obor své tužby, kde se dá např. s výsledkem 65–70 uspět, dále vybírat něco, co více odpovídá výsledkům a pak případně nějakou zajímavou vhodnou jistotu. Nikoli tedy tři příliš selektivní školy nebo naopak vše na velkou jistotu.

 

A takto bychom mohli modelovat další situace. Každopádně váš výběr by měl odpovídat realitě, případně možnému zlepšení v závěrečné přípravě na zkoušky, ale zároveň nebýt naivním snílkem. A pořadí opravdu volit způsobem, aby školy byly seřazeny tak, jak byste je finálně volili z hlediska svých představ a obliby.

 

Sečteno a podtrženo. Digi přihlašování je fajn, ale asi nic převratného. Volba tří je lepší než dvě. Jasně. Důležitá je ale samotná volba, pořadí, samozřejmě znalosti odpovídající požadavkům škol a v neposlední řádě opravdové zájmy teenagera. 

 

Zkrátka rozum a cit.

 

Tak přeji rozumnou a šťastnou volbu a hodně štěstí!

 

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger